Citat:
Corona är svårt att bortse från när det effektivt dödat Real och Barcas ohotade position som attraktivaste arbetsgivaren inom fotboll.
Men svårt. Mane värderas till 76,5m£ enligt Transfermarkt. De flesta spelare brukar gå lite dyrare än marknadsvärdet. Med ett år kvar på kontraktet och att han fyller 30 nästa år - gissningsvis två år kvar på toppen och sen stagnerar han gradvis - så är re-sell value obefintligt.
Sen beror det helt på vem som budar också. PSG kanske kan få loss honom för 40m£, medan är det City eller Chelsea som försöker locka honom blir prislappen plötsligt 60-70m£.
Jag tror inte han kommer säljas, jag ser det inte hända. Antingen förlänger han på 2-3 år med löneförhöjning, eller så låter Liverpool kontraktet löpa ut och hans nästa klubbadress (om han är smart) blir inte i något av topplagen i PL utan i Frankrike, Spanien eller Italien. Kanske han kan tänka sig ett Aston Villa eller liknande och fansen är OK med det så länge inte nya klubben på allvar hotar Liverpools position.
Jag hoppas man förlänger och ger en löneboost. Han gjorde 16 + 9 i fjol (48 matcher) och 9+1 i år på 20 matcher.
Mane ligger på i sammanhanget blygsamma 100k£ per vecka. Före sig i Liverpools interna löneliga har han Oxlade, Milner (!), Hendo, Alisson, Fabinho, Firmino, Trent, Salah, Thiago och VvD. Kan tycka han borde upp i nivå med Firmino (180k) minst, det har han gjort sig förtjänt av sista åren.
City sitter i ett liknande dilemma med Sterling. Det finns ingen som kommer pynta de 81m£ som han är värd, utan antingen förlänger man eller så går han som Bosman. Man har lite bättre sits i att Sterling bara är 26 (blir 27 i veckan), men ändå. Tror han kommer förlänga i brist på vettiga alternativ, precis som Mane (om Liverpool bara ger honom ett hyggligt erbjudande).