2021-12-31, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Ditt scenario är naivt och kan förvilla människor. En glödbrand från en murstock som inte uppmärksammas under flera timmar - förrän den flammar upp och övertänder hela huset möts inte med 6kg pulver.
Du kan inte skapa en utrymningsväg ur ett övertänt hus med en handsläckare, speciellt inte för flera, uppdelade på olika rum.

Din chans till överlevnad ligger på tidig upptäckt/snabb evakuering.

Din möjlighet att åstadkomma något med en handsläckare finns i en just uppkommen brand i åtkomliga utrymmen - spisbrand under matlagning, grupperade värmeljus, sprättande brasved. Egentligen bara sådan typ av initialbrand som kan släckas med andra medel av handlingskraftig person: täckas, stampas ut eller skvättas vatten på - beroende på vad som är lämpligast, och att man mer eller mindre ser när det börjar brinna.

Vaknar man av att huset är övertänt och utrymningsväg saknas så är en handsläckare vid sängen till lika mycket nytta som att försöka bogsera igång en elbil.
Är hela villan övertänd, så är det ingen kvar i liv, som ringer 112.
Du släcker inte bara en "nyuppkommen" brand med en pulver. Jag har själv varit med, där vi kört en pulverlans genom väggen till ett övertänt kök och där hela branden slocknade och vi kunde kyla ner med vatten sen.
En 6kg pulver dämpar rejält om du blåser den på en brasa. Vet ej hur deras scenario såg ut men du kan absolut köpa dyrbara minuter med en pulver släckare.
Du skapar inte och det skrev jag aldrig heller, så det var dina egna ord en utrymningsväg. Men är du fast i ett rum å inte kan ta dig ut, räddning är 10 min bort, så kan om du blåser ut en pulver, du iaf KANSKE bromsa lågorna från att ta sig upp i några min. Å några min om du riskerar brinna inne, är JÄKLIGT värdefulla min.
De va allt från mig, ha ett säkert nyår
Citera
2021-12-31, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Jag tror h*n syftar på att du dels skriver att man har väldigt ont om tid och sedan att man kan köpa sig ordentligt med tid.
Aha, ja så är det nog.
Rasade ihop texten lite snabbt.
Meningen med texten var att ge ett vanligt scenario som jag tror detta är, å inte mord/självmord.
Man har väldigt kort tid på att ta sig ut ur en brinnande villa (annat med lägenheter som har ett bättre brandskydd) men man kan som jag skrev, köpa sig viktig tid men jag menar inte att man kan köpa sig en väg ut, eller tid att packa en väska. Det jag menar med tid är att man kan ge räddningstjänsten en bra start genom att dämpa elden en stund eller helt, eller om man inte kan ta sig ut och är fast i ett rum, så kan det om man tömmer en pulver ge räddningstjänsten möjlighet att hinna fram innan elden når dig. Att överleva inne i en brinnande villa, är det ju självklart rätt dåliga odds för, men man har iaf bättre odds om man är förberedd.
Är det som en annan kommenterade, en övertänd villa, ja då kan man glömma pulver, för är man kvar fortfarande när den är övertänd, så är man inte ett liv längre.
Omöjligt att veta vad som hände denna familj och varför dom inte kunde ta sig ut men jag vet av erfarenhet att hettan som blir av dom stigande brandgaserna är otroligt varm och tempen stiger fort. Man har väldigt kort tid att hinna ut om gaserna nått övervåningen, vilket jag gissar har hänt här. Dom hinner larma 112 och skrika att det brinner, väcka barnen men sen är tiden ute, kroppen klarar inte värmen och du får inget syre. Är du dessutom pumpad av adrenalin och befinner dig i ett panikstadium, så hittar du nog ingen väg ut.
Citera
2021-12-31, 19:58
Medlem
Majoriteten snackar om elfel och mord trots årstiden? Det troligaste bör väl vara stearinljus, säkerligen vanliga men skulle även kunna vara i gran eller dylikt. Vilka är ljustraditionerna där de kommer ifrån?
Citera
2021-12-31, 20:56
Medlem
Villan ska visst nyligen ha blivit renoverad, undrar hur nyss den avslutades...glömda linoljetrasor på vinden?
Citera
2021-12-31, 20:58
Medlem
Har pappan en äldre son och var bor han eller har jag missförstått ett uttalande som hans har gjort!
Citera
2021-12-31, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Villan ska visst nyligen ha blivit renoverad, undrar hur nyss den avslutades...glömda linoljetrasor på vinden?

Aha - intressant.

Var inne på det tidigare i tråden: renovering som gått fel.
Citera
2021-12-31, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realdoll00
Aha - intressant.

Var inne på det tidigare i tråden: renovering som gått fel.

Det är lömskt med linolja, indränkta penslar och ihopknycklade trasor t.ex. kan självantända.
Citera
2021-12-31, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastkaktus
Majoriteten snackar om elfel och mord trots årstiden? Det troligaste bör väl vara stearinljus, säkerligen vanliga men skulle även kunna vara i gran eller dylikt. Vilka är ljustraditionerna där de kommer ifrån?

Visst finns det viss anledning att spekulera, men med tanke på julafton och vilken tid det sista livstecknet var så tippar jag också på ett kvarglömt stearinljus/ kvarglömda stearinljus.
Samtidigt har jag lärt att vid sådana här häftiga bränder med mycket snabbt förlopp och där man inte genast hittar varken kroppar eller brandorsak brukar vara medvetna bränder. När allt är så totalnerbränt som det verkar vara här så brukar det handla om en medvetet startad brand.
"Hårda bränder" med allt förintat mycket snabbt och detta var dessutom en tegelvilla med hela fyra personer innebrända?
Men barn i huset med julafton, stämning, lägga in på sociala medier och njuta av allt samtidigt och ha koll på brinnande ljus?
Eller eldade man på julafton, för julstämningens skull, i t. ex öppen spis, något man inte brukar göra för man har råd att köra allt på el i vardagen?
Så kan det vara, att man "lyxeldade", för det var jul.
Citera
2021-12-31, 21:43
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Äcklig beteende av vissa försöka hitta på osanning
Är ett batteri i brandvarnaren dött så söver röken tyst o effektivt
En övertändning med frisk luft från en kamin med öppet spjäll så är olyckan ett faktum

Så är det, men röken har ej sövt samtliga iaf, för larmsamtal kom från huset gällande brand i byggnad.
Citera
2021-12-31, 21:58
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
De flesta föräldrar, speciellt när det handlar om små barn och inte äldre tonåringar, går nog säkerligen in i eld eller rök och letar efter barnen. Man springer inte ut utan att ha åtminstone försökt.

Jag har tack och lov aldrig utsatts för det här, men känner spontant att jag hellre dött i branden (eller av rök) när jag försökt rädda mina barn än att själviskt ta mig ut, hade inte velat leva utan mina barn.

edit, tillägg:

Och det kan gå fort. Inte märkligt alls i mina öron att nån hunnit larma 112 inne i huset snabbt och sen gett sig in i röken och letat familjemedlemmar. Och tyvärr hann de inte ut.

Yngre barn brukar dessutom ofta gömma sig vid husbränder då de blir rädda.

Hade inte heller gått ut utan mina barn...tror också de försökt rädda sina barn men att det ej gått..
Och ja, jag pratade med min 5,5åring om vad man ska göra vid brand. Hennes första tanke var att gömma sig under sängen och blåsa bort röken och denna tanke ville hon ej släppa riktigt.
Citera
2021-12-31, 22:31
Medlem
Lonnrots avatar
Hårt tryck på folk mu. Nu.
När t o m sotarna börjar sota svart. Eller vad man ska kalla det:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/kommuner-varnar-for-hotfulla-och-oseriosa-sotare

Är inte det ohederligt i överkant?
Svartsotning?

Eller är det fråga om en vit sotning? Man kan fråga sig om de över- eller underdriver problemen. Och om de ö h t gör ngt åt pipan.

Eller ska man ta det mer som patriotiskt stöd till den lokala näringen i tider när extra sotning kan komma väl till pass ?
Citera
2021-12-31, 22:33
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Jag är tveksam till om det är det här huset som var nyrenoverat. Hittade en gammal bild med text i en tidningsartikel där huset som brann mycket riktigt var nyrenoverat med bilden på huset till höger och texten till vänster inklippt i samma artikel, och som jag kunde se var den från 70-talet när det tidigare huset brann på samma plats. Det står också i tråden att det huset brann ner i mitten / slutet av 70-talet (1978).

Hittade artiklen för några dagar sedan och har letat nu för att hitta den igen men har inte lyckats så jag kan tyvärr inte länka.

Citat:
Natten till juldagen tog elden en villa på Allévägen i Sandviken. Samma sak hände vid en julgransplundring på 70-talet – på exakt samma fastighet.

– Det var två likadana bränder, säger Lena Söderqvist, som bevittnade båda från samma korsning.

https://www.gd.se/2021-12-29/andra-gangen-hus-brann-ner-vid-juletid--pa-samma-adress
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in