Citat:
Är hela villan övertänd, så är det ingen kvar i liv, som ringer 112.Ditt scenario är naivt och kan förvilla människor. En glödbrand från en murstock som inte uppmärksammas under flera timmar - förrän den flammar upp och övertänder hela huset möts inte med 6kg pulver.
Du kan inte skapa en utrymningsväg ur ett övertänt hus med en handsläckare, speciellt inte för flera, uppdelade på olika rum.
Din chans till överlevnad ligger på tidig upptäckt/snabb evakuering.
Din möjlighet att åstadkomma något med en handsläckare finns i en just uppkommen brand i åtkomliga utrymmen - spisbrand under matlagning, grupperade värmeljus, sprättande brasved. Egentligen bara sådan typ av initialbrand som kan släckas med andra medel av handlingskraftig person: täckas, stampas ut eller skvättas vatten på - beroende på vad som är lämpligast, och att man mer eller mindre ser när det börjar brinna.
Vaknar man av att huset är övertänt och utrymningsväg saknas så är en handsläckare vid sängen till lika mycket nytta som att försöka bogsera igång en elbil.
Du kan inte skapa en utrymningsväg ur ett övertänt hus med en handsläckare, speciellt inte för flera, uppdelade på olika rum.
Din chans till överlevnad ligger på tidig upptäckt/snabb evakuering.
Din möjlighet att åstadkomma något med en handsläckare finns i en just uppkommen brand i åtkomliga utrymmen - spisbrand under matlagning, grupperade värmeljus, sprättande brasved. Egentligen bara sådan typ av initialbrand som kan släckas med andra medel av handlingskraftig person: täckas, stampas ut eller skvättas vatten på - beroende på vad som är lämpligast, och att man mer eller mindre ser när det börjar brinna.
Vaknar man av att huset är övertänt och utrymningsväg saknas så är en handsläckare vid sängen till lika mycket nytta som att försöka bogsera igång en elbil.
Du släcker inte bara en "nyuppkommen" brand med en pulver. Jag har själv varit med, där vi kört en pulverlans genom väggen till ett övertänt kök och där hela branden slocknade och vi kunde kyla ner med vatten sen.
En 6kg pulver dämpar rejält om du blåser den på en brasa. Vet ej hur deras scenario såg ut men du kan absolut köpa dyrbara minuter med en pulver släckare.
Du skapar inte och det skrev jag aldrig heller, så det var dina egna ord en utrymningsväg. Men är du fast i ett rum å inte kan ta dig ut, räddning är 10 min bort, så kan om du blåser ut en pulver, du iaf KANSKE bromsa lågorna från att ta sig upp i några min. Å några min om du riskerar brinna inne, är JÄKLIGT värdefulla min.
De va allt från mig, ha ett säkert nyår