2021-06-06, 20:35
Medlem
Frågor om bakgrundskontroll vid anställning och forna domar

För en tid sedan blev jag dömd för ringa narkotikabrott. Sitter just nu på ett jobb som jag vantrivs med och planerar att byta bana, men undrar om det är aktuellt givet min brännmärkning i belastningsregistret.

Jag har sökt jobb där de skriver i jobbannonserna att de gör bakgrundskontroll av kandidaterna innan anställning. Jag vet att det bara är jag själv som kan begära ut information ur mitt belastningsregister, men jag vet också att det finns tjänster m.m. som scannar av samtliga domstolars protokoll och domar, och inhämtar uppgifter därifrån.

Mina frågor:
1) Bör jag förvänta mig att min dom blir känd vid en vanlig bakgrundskontroll? Eller är det bara UC osv. som kollas upp?
2) Min dom syns i mitt belastningsregister i 5 år, men jag antar att domen i sig alltid finns att hitta i tingsrättens databas. Sant eller falskt? Innebär detta att jag för evigt kommer att behöva begränsas av domen, då granskande företag kan leta reda på den?
3) Hur vanligt är det att bakgrundskontroller görs vid anställning? Jag har akademisk utbildning och är väl ingen vanlig knegare, utan arbetar mig igenom en karriär (för att sätta lite kontext).

I dagsläget oroas jag över att jag helt enkelt kommer att behöva bli kvar på en arbetsplats där jag känner att jag inte kommer till min rätt och inte heller utvecklas, när jag hellre skulle utforskat nya möjligheter.

Önskar inget tjafs om att jag får skylla mig själv osv. Det är vad det är. Söker kunskap för att kunna navigera framåt.
Citera
2021-06-06, 21:07
Medlem
Om det är tjänsteman som skall anställas, då gör jag alltid bakgrundskontroll + lite till. Narkotika brott är ett av dem som går riktigt fett bort, tillsammans med förskingring. Hade du däremot slagit tanten/kärringen på käften hade jag inte brytt mig.

Är det kollektiv anställd det handlar om, gör jag kontroll, beroende på vad arbetsuppgifterna är tänkta. Men här är det väl mer sjukdomshistorik som är viktig.

Alla är inte som jag.
Citera
2021-06-06, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igisblizz
2) Min dom syns i mitt belastningsregister i 5 år, men jag antar att domen i sig alltid finns att hitta i tingsrättens databas. Sant eller falskt? Innebär detta att jag för evigt kommer att behöva begränsas av domen, då granskande företag kan leta reda på den?.

Tingsrättens databas gallrar domarna efter 5-10år, beroende på brott och rutiner. Därefter hamnar de i tingsrättens pappersarkiv ett par år. Efter ytterligare 5-10 år hamnar de i stads/landsarkivet. Så elektroniskt sökbart är det i 5-10 år på domstolen, därefter krävs manuell sökning i domstolens arkiv eller stadsarkivet.

Rättsdatabaserna gallrar aldrig (företagstjänsterna). Lexbase gallrar den publika delen.

Det beror helt på hur företagets rutiner kring bakgrundskontroller ser ut. Många gör en bara en sökning på den publika delen av tex Lexbase. Andra använder sig av olika rättsdatabaser riktade till företag. Gör de det sistnämnda blir du aldrig kvitt domen så att säga. Rör det sig om "högre tjänster" inom det privata näringslivet eller toppositioner inom det offentliga så är risken för omfattande bakgrundskontroll högre. Handlar det om lägre tjänster, i synnerhet inom det offentliga, brukar de söka på Lexbase eller begära in registerutdrag från dig, på sin höjd.

Lycka till!
Citera
2021-06-06, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
Om det är tjänsteman som skall anställas, då gör jag alltid bakgrundskontroll + lite till. Narkotika brott är ett av dem som går riktigt fett bort, tillsammans med förskingring. Hade du däremot slagit tanten/kärringen på käften hade jag inte brytt mig.

Är det kollektiv anställd det handlar om, gör jag kontroll, beroende på vad arbetsuppgifterna är tänkta. Men här är det väl mer sjukdomshistorik som är viktig.

Alla är inte som jag.

Blir lite förvirrad nu. Jag är tjänsteman, men omfattas av kollektivavtal. Vad är det för distinktion du gör där?

Jag förstår att du har den inställningen. Jag förväntar mig att de flesta anställande chefer kommer att ha en väldigt kategorisk inställning i frågan och att det sannolikt är griskört. Har de inte själva den kategoriska inställningen, så är det rimligt att anta att de har en rekryteringspolicy som ändå utesluter mig per automatik (men det är bara spekulation från min sida).
Citera
2021-06-06, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Tingsrättens databas gallrar domarna efter 5-10år, beroende på brott och rutiner. Därefter hamnar de i tingsrättens pappersarkiv ett par år. Efter ytterligare 5-10 år hamnar de i stads/landsarkivet. Så elektroniskt sökbart är det i 5-10 år på domstolen, därefter krävs manuell sökning i domstolens arkiv eller stadsarkivet.

Rättsdatabaserna gallrar aldrig (företagstjänsterna). Lexbase gallrar den publika delen.

Det beror helt på hur företagets rutiner kring bakgrundskontroller ser ut. Många gör en bara en sökning på den publika delen av tex Lexbase. Andra använder sig av olika rättsdatabaser riktade till företag. Gör de det sistnämnda blir du aldrig kvitt domen så att säga. Rör det sig om "högre tjänster" inom det privata näringslivet eller toppositioner inom det offentliga så är risken för omfattande bakgrundskontroll högre. Handlar det om lägre tjänster, i synnerhet inom det offentliga, brukar de söka på Lexbase eller begära in registerutdrag från dig, på sin höjd.

Lycka till!

Tack, då vet jag att jag kommer att dras med detta ett tag. Det är ofrånkomligt. Trist.
Citera
2021-06-06, 23:52
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
För en tid sedan blev jag dömd för ringa narkotikabrott. Sitter just nu på ett jobb som jag vantrivs med och planerar att byta bana, men undrar om det är aktuellt givet min brännmärkning i belastningsregistret.

Jag har sökt jobb där de skriver i jobbannonserna att de gör bakgrundskontroll av kandidaterna innan anställning. Jag vet att det bara är jag själv som kan begära ut information ur mitt belastningsregister, men jag vet också att det finns tjänster m.m. som scannar av samtliga domstolars protokoll och domar, och inhämtar uppgifter därifrån.

Mina frågor:
1) Bör jag förvänta mig att min dom blir känd vid en vanlig bakgrundskontroll? Eller är det bara UC osv. som kollas upp?
2) Min dom syns i mitt belastningsregister i 5 år, men jag antar att domen i sig alltid finns att hitta i tingsrättens databas. Sant eller falskt? Innebär detta att jag för evigt kommer att behöva begränsas av domen, då granskande företag kan leta reda på den?
3) Hur vanligt är det att bakgrundskontroller görs vid anställning? Jag har akademisk utbildning och är väl ingen vanlig knegare, utan arbetar mig igenom en karriär (för att sätta lite kontext).

I dagsläget oroas jag över att jag helt enkelt kommer att behöva bli kvar på en arbetsplats där jag känner att jag inte kommer till min rätt och inte heller utvecklas, när jag hellre skulle utforskat nya möjligheter.

Önskar inget tjafs om att jag får skylla mig själv osv. Det är vad det är. Söker kunskap för att kunna navigera framåt.
Såhär står det om Stockholms tingsrätt:

"I Stockholms tingsrätts arkiv finns handlingar från 1992 fram till idag. Äldre handlingar har levererats till Stockholms stadsarkiv.
[...]
Äldre brottmål gallras fem år efter att målet vunnit laga kraft. Efter gallring går det inte längre att hitta ett mål genom att söka på person-/organisationsnummer. För att kunna hitta ett äldre brottmål behövs uppgift om målnummer och/eller domsdatum.
"
(https://www.domstol.se/stockholms-tingsratt/om-tingsratten/ta-del-av-allman-handling-och-arkivinformation/information-om-tingsrattens-arkiv/)

Jag skulle anta att det är liknande på andra tingsrätter.
Citera
2021-06-07, 07:38
Medlem
Citat:
...Eller är det bara UC osv. som kollas upp?...

.

Det görs ingen UC, det är för kreditupplysning. Men en arbetsgivare kommer att be dig att ta ut ett utdrag ur ditt register, antingen att du lämnar in det oöppnat eller via en tjänst som får det skickat till sig direkt. Men utdrag blir vanligare och vanligare, så räkna nästan med det.
Citera
2021-06-07, 08:37
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Mina frågor:

Inom vissa typer av branscher (bank/finans, försäkring, säkerhetstjänster, vissa jobb inom offentlig sektor) är man väldigt noga med bakgrundskontroller, så dessa arbetsplatser kan du nog undvika. Belastningsregistret kollar man dock på många håll.
Citera
2021-06-07, 09:18
Medlem
Citat:

Mina frågor:

Säg INTE upp dig och nämn inget på jobbet förrän du skrivit på för det nya jobbet och du är säker på att dom inte kommer kunna sparka dig.
Det är inte som för några år sedan. Mycket har förändrats och se det som att rekryterarens jobb är att hitta skit på dig för att inte anställa dig(vissa kollar även sociala medier etc.).
Att du åkt på ringa narkotika är inte bra för att arbetsgivarna kan inte sparka dig senare om du hamnar i ett missbruk.

Ge inte upp! Känner 2 personer som har ganska färska ringa-domar på sig som fått ganska bra jobb. Du kommer högst troligen få söka 100x fler jobb och lägga ner mycket mer tid på arbetssökandet än någon som inte har någon dom.
Jag har själv gamla domar på mig och sökt en jävla massa jobb, är ganska säker på att jag inte kommer få något jobb pga ålder samt gamla domar men jag har inga planer på sluta söka jobben.
Citera
2021-08-09, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
När jag jobbade med det så gjorde vi koller på alla slags anställningar, från VD:ar, personer man skulle ha affärssamarbeten med, ingenjörer, mycket ekonomer och jurister. Så alltså inte specifik endast ingenjörer.

Det man kollar är skillnaderna mellan vad den presumtiva anställde säger i intervjun/ansökningsbrevet, och sedan hur det stämmer mot verkligheten och det som man gräver fram på gen hand. Det är alltså (normalt) inget problem att ha ett brott i sin livshistoria, men att ljuga om det är mycket mer problematiskt, för då vet man inte mer vad individen mörkar och hittar på om.

Vi gjorde också mycket kollar på att påstådda examina och om de existerade i verkligheten. Det är stor skillnad att vara utbildad vid Handelshögskolans ekonomprogram, och ha en slutlig examen från Handelshögskolans ekonomprogram.

Hoppar inte här och hoppas på det bästa att få ett svar! Men hur ser det ut med ringa narkotika brott är det ett big nono?
Citera
2021-12-31, 23:25
Medlem
tomyhockeys avatar
Utdrag ur belastningsregistret

sökte ett jobb som kräver Utdrag ur belastningsregistret nu när jag googlar så skall man betala 99kr finns der gratis man kan få eller det är bara att betala
Citera
2021-12-31, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
sökte ett jobb som kräver Utdrag ur belastningsregistret nu när jag googlar så skall man betala 99kr finns der gratis man kan få eller det är bara att betala

https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in