2021-12-31, 18:13
Medlem
Vekrusets avatar
Belgiska polarstationen har 2/3 smittade, trots vaccin, tester och isolering.

Citat:
NEW - Two-thirds of the 25 staff based in Belgium's Polar Station infected with Covid despite being fully vaccinated, passing multiple PCR tests, quarantining, and living miles from civilization (Telegraph)

https://twitter.com/disclosetv/status/1476934526282706946
Citera
2021-12-31, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset

Om världen styrs på vetenskaplig grund så är 2022 året då alla kontrollmetoder för vaccinering försvinner.
Citera
2021-12-31, 18:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är inte alls samma restriktioner som tidigare här i Andalusien. Det är maskkrav utomhus, lite problem med tillställningar utan gästlista och sånt där så det är inte så mycket uteliv som vanligt men folk går ju ut på restauranter utan vaccinpass och sånt. Om man blir sjuk så är det 10 dagar karantän tror jag nu vilket är lite problem för både arbetsgivare och arbetare.

Det kan jag gott förstå! Det är nog, inte främst, belastningen på sjukvården, i sig, som är det största problemet med Omikron, utan att sjukhus personal och en massa andra viktiga arbetstagare blir sjukskrivna eller i hemkarantän.

Fan vet: om det skulle visa sig att riskgrupper inte drabbas hårt och om Omikron är lika lindrig som vi alla hoppas på: om tillräckligt många blivit vaccinerade mot svår sjukdom, släpp skiten fri och låt folk jobba med lätta symptom, utom på de särskilda boenderna och hos andra extrema riskgrupper!

Omikron verkar ju ändå vara ostoppbar, förutom, möjligtvis att hybridimmunitet kan hejda/stoppa smittan något.
Citera
2021-12-31, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Absolut, men det kan vara lite tråkigt om man är vaccinerad...

Varför då? Vaccinet behövs ju inte längre då, man behöver ingen 4e dos mot omnikron.
Citera
2021-12-31, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Storbritannien har nu återigen höga dödssiffror. Nu dör det lika många per dygn som under mars förra året. Smittotalen slår nya rekord.

Känns inte bra alla det här. Undrar hur det kommer se ut i Sverige i feb....
Mars förra året hade pandemin knappt startat...

Enligt OWID så ligger dödstalen nu 10 gånger lägre än under toppen av värsta vågen. Det kommer säkert öka en del framöver men det finns förhoppningar om att det inte kommer att bli så mycket mer eftersom omicron inte verkar ge lunginflammation i någon större utsträckning!?
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-12..latest&facet=none&uniformYAxis=0&pickerSort=as c&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+deaths&In terval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~GBR
Citera
2021-12-31, 18:29
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är inte alls samma restriktioner som tidigare här i Andalusien. Det är maskkrav utomhus, lite problem med tillställningar utan gästlista och sånt där så det är inte så mycket uteliv som vanligt men folk går ju ut på restauranter utan vaccinpass och sånt. Om man blir sjuk så är det 10 dagar karantän tror jag nu vilket är lite problem för både arbetsgivare och arbetare.

Jag läser den fetade meningen med förskräckelse. Om maskkrav utomhus ses som en lättnad mot tidigare och något som man tar med en klackspark, hur var det innan?

Världen har blivit fullständigt galen och jag tackar min lyckliga stjärna att jag bott i Sverige under den här synnerligen mörka lilla parantes av mänsklig historia.

Jag har inte burit en mask en endaste gång dessa två år, oavsett situation. Varken hos tandläkaren eller på rutinbesök på sjukhus.
Citera
2021-12-31, 18:34
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det kan jag gott förstå! Det är nog, inte främst, belastningen på sjukvården, i sig, som är det största problemet med Omikron, utan att sjukhus personal och en massa andra viktiga arbetstagare blir sjukskrivna eller i hemkarantän.

Fan vet: om det skulle visa sig att riskgrupper inte drabbas hårt och om Omikron är lika lindrig som vi alla hoppas på: om tillräckligt många blivit vaccinerade mot svår sjukdom, släpp skiten fri och låt folk jobba med lätta symptom, utom på de särskilda boenderna och hos andra extrema riskgrupper!

Omikron verkar ju ändå vara ostoppbar, förutom, möjligtvis att hybridimmunitet kan hejda/stoppa smittan något.
Man kan väl anta, att folk inom vården tvingas vara hemma bara för att dom testar positivt, oavsett om dom har symptom eller ej. Klart som fasen att det blir problem för en vårdapparat som redan har problem, inte bara pga covid i sig självt utan åratal av politisk vanskötsel. Och nu denna teater?

Jag avundas inte dom som jobbar inom vården just nu, eller patienter som ligger inne för gud vet vad. Vilken jävla soppa. Jag har en känsla av att covid är det minsta av bekymmer just nu.

Så går det när man låter rädsla styra. Jag skulle verkligen inte vilja vara en person som är sjuklig och i behov av vård i dessa vansinniga tider.
Citera
2021-12-31, 18:59
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Omikron måste vara mångdubbelt så smittsam som delta, för att inte tala om i jämförelse med Wuhan-varianten och Alfa. Säkert ett R0 på, minst, 6.
Varför säger du det? Den snabbare spridningen har väl mest med den kortare inkubationstiden att göra.
Citera
2021-12-31, 18:59
Medlem
Citat:

Idag har vi ca 10 000 nya fall dagligen i Sverige. Om ett par veckor kommer det sannolikt vara 30 000, som absolut minst 20 000. Finns inget som kan hindra detta, möjligen en Kina-lockdown med start absolut senast igår.
Och det vet vi inte kommer hända. Så då är frågan, när kommer vi i ett läge där samhällsfunktionerna blir så pass störda om alla med minsta symptom inte får gå till jobbet. Allt från matleverans, medicinleverans, polis, brandkår, riskerar att bli rejält påverkat. Så vi kommer i ett läge det vissa grupper inte längre kan stanna hemma vid minsta symptom. Och det är också ett beteende som kommer "smitta". När kollegorna frågar kontoristen Lena varför hon hostar på jobbet så svarar hon att maken, brandmannen Kalle, hostar ännu mer och hans chef sagt att han ska gå till jobbet om han inte har feber. Och kombinationen av att omirkon med all sannolikhet är mild, och allmän pandemitrötthet, gör att 99% av Lenas kollegor inte bryr sig nämnvärt. Och också de går till jobbet där de börjar hosta några dagar senare.

Senast finns det förstås fortfarande yrkesgrupper man inte ska jobba med symptom, boenden, och även akutmottagningar. Det utgår jag dock från gällde även 2019.
Citera
2021-12-31, 19:06
Medlem
Vekrusets avatar
I torsdags klargjorde tydligen Fauci att alla barn som nu ligger på sjukhus med covid, just ligger på sjukhus med covid, och inte p g a covid. De blir rutinmässigt testade, men räknas som inlagda med covid, även om de har brutit benet.

Här videoklipp från hästens mun:

https://twitter.com/TPostMillennial/status/1476710278096166917

Kan kanske lugna några här i tråden, eftersom det just har diskuterats i tråden.

Här är länk till artikel som daterar videoklippet, och länkar till reaktioner på twitter:

https://www.zerohedge.com/covid-19/fauci-goes-there-finally-admits-kids-not-being-hospitalized-covid
Citera
2021-12-31, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset

Måste vara något galet med pcr-testerna. Ska vi utgå från att alla är symptomfria. Om så är fallet verkar det vara kontaminering som i fallet med den där motoroljan som testade positivt.
Citera
2021-12-31, 19:16
Medlem
Vekrusets avatar
Den uppmätta skillnaden mellan vaccinerade och ovaccinerade när det gäller "viral load" (vilket påverkar smittsamheten) minskar snabbt efter varje spruta, enligt forskare i Israel.

Boostern återställer den relativa skillnaden till 2,7 första månaden, men redan andra månaden är skillnaden obetydliga 1,3, och månad 3 och 4 finns ingen uppmätbar skillnad.

Citat:
The BNT162b2 COVID-19 vaccine has been shown to reduce viral load of breakthrough infections (BTIs), an important factor affecting infectiousness. This viral-load protective effect has been waning with time post the second vaccine and later restored with a booster shot. It is currently unclear though for how long this regained effectiveness lasts. Analyzing Ct values of SARS-CoV-2 qRT-PCR tests of over 22,000 infections during a Delta-variant-dominant period in Israel, we found that this viral-load reduction effectiveness significantly declines within months post the booster dose. Adjusting for age, sex and calendric date, Ct values of RdRp gene initially increased by 2.7 [CI: 2.3-3.0] relative to unvaccinated in the first month post the booster dose, yet then decayed to a difference of 1.3 [CI: 0.7-1.9] in the second month and became small and insignificant in the third to fourth months. The rate and magnitude of this post-booster decline in viral-load reduction effectiveness mirror those observed post the second vaccine. These results suggest rapid waning of the booster's effectiveness in reducing infectiousness, possibly affecting community-level spread of the virus.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.12.27.21268424v1

Lägg därtill att det tar åtminstone 14 dagar för vaccinet att verka, under vilken tid man är extra smittkänslig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in