2021-12-31, 03:32
Medlem
Fialisans avatar
Bara att kämpa på Det blir bättre igen. 0-5 ungefär är jobbigt, sen är de rätt självgående om man har uppfostrat dem rätt.
Måste lägga till att jag inte menar jobbigt i den bemärkelsen, men att det är mycket jobb med barnen och kan vara påfrestande med bråk och sånt. Mina barn är det bästa jag har och jag skulle aldrig kunna vara utan dem varannan vecka.
Citera
2021-12-31, 04:21
Medlem
E.Erikssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
"Barnens trygghet"? Du flyger väl för fan inte ungarna till Mogadishu för att du skiljer dig hoppas jag. Barn mår INTE bra av att växa upp i en miljö där föräldrar inte vill vara ihop egentligen. Varför försöker man intala sig detta? För att man är bekväm och inte vågar vara själv, "tänk på barnen" är bara ett svepskäl.
Det där är s.k. anekdotisk bevisföring som ni som splittrar familjer använder er av för att döva era samveten.

Forskning och statistik visar istället att barn som lever i kärnfamiljer mår bäst.
Citat:
(,,,) Forskarna skiljer på hälsa och välbefinnande. Välbefinnande mäter det mesta som kan vara relevant för ett barn, säger Malin Bergström. Som vad barnet tycker om sig själv, hur relationen till föräldrarna ser ut, hur det fungerar med kompisar och skola. Hälsa mäter fysiska symtom och psykisk hälsa.

Det visar sig då att barn i kärnfamilj mår bäst, barn som bor växelvis mår något sämre. Barn som bor mest hos en förälder har ännu lite sämre hälsa och barn som bor enbart hos en förälder har mest problem.
https://www.forskning.se/2017/01/12/vaxelvist-boende-bast-for-skilsmassobarnen/

Så nej, du gör inte dina barn en tjänst genom att skilja dig.
Citera
2021-12-31, 04:29
Medlem
flikkan1891s avatar
Jag ångrar verkligen inte att jag skilde mig, men jag är oerhört glad över att vi är ett par idag, igen. Vi behövde tiden ifrån varandra för att bli vårat bästa jag på varsitt håll. Det hade aldrig hänt om vi fortsatt i samma invanda spår.
Citera
2021-12-31, 05:07
Medlem
Patanjalis avatar
Skummade tråden. Liten sammanfattning:

Männen: Det var kvinnans fel
Kvinnorna: Det var mannens fel
Ingen: Det var mitt fel.
Citera
2021-12-31, 07:02
Medlem
Det folk måste förstå är att det är viss skillnad på fysisk/psykisk/ekonomisk misshandel som pågår ständigt
under många år - att man då tvingas att gå.. till slut. Många stannar länge ändå.
och andra känslor/problem...
Citera
2021-12-31, 07:41
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Eriksson
Det där är s.k. anekdotisk bevisföring som ni som splittrar familjer använder er av för att döva era samveten.

Forskning och statistik visar istället att barn som lever i kärnfamiljer mår bäst.

https://www.forskning.se/2017/01/12/vaxelvist-boende-bast-for-skilsmassobarnen/

Så nej, du gör inte dina barn en tjänst genom att skilja dig.

Vem har påstått något annat än att en kärnfamilj är det bästa?

Tråden handlar dock i stort om icke fungerande kärnfamiljer där föräldrarna glidit isär och i de bästa av fallen är vänner men i många andra bråkar och inte visar någon kärlek till varandra.

Hur ska barn kunna må bra i en miljö där föräldrarna inte mår bra?
Citera
2021-12-31, 07:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbtq4life
Jag har varit med om andra som gjort det. De separerade när den yngsta var 17, och man ser ett tydligt mönster som man läst om online. Kvinnan känner sig stark och självständig och slänger ut mannen och börjar leva på bidrag och sjukersättning. Nyfunnen passion för bakning och två katter kom som ett brev i posten. Sista ungen flyttar snart ut och då får hon verkligen leva som en stark självständig kvinnan. Mannen har avsvurit kvinnor och bor själv med en katt.

Ingen "ångrar sig" utåt, men man ser hur tomma deras liv har blivit.

Nu blev jag nyfiken. På vilket sätt var deras liv rikare när de bodde ihop? Är livet alltid rikare om man bor ihop med en person av motsatt kön (eller önskat kön, för att vara lite PK) kön, än om man bor med en tonåring och/eller en katt? Vilka intressen är coolare och häftigare i medelåldern, än bakning? Och varför kan man bara ha de intressena om man är gift?
Citera
2021-12-31, 09:42
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasseltass
Fint skrivet. Du verkar ta det här med äktenskap och föräldraskap på allvar och inte, som många andra i tråden, se din partner som en BMW eller en Chanel-väska som man kan byta ut när man tröttnat på den. Rätt inställning till tiden med barnen också.

Tack. Jag är såklart inte 100% söker att göra gör eller tänker rätt. Men även om jag har fel sen, så kommer jag övertygad mig själv att det var rätt. Det känns mer rätt än att tänka på sig själv istället för att tänka på ett vi. Svårt att förklara, men jag tror att man måste tänka ut vad som är rätt rent moraliskt och ansvarstagande, sen köra på det.

Ingenting kan leva utan vård, vare sig det är bilar, fastigheter, blommor, eller förhållanden
Citera
2021-12-31, 10:02
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Den punkten du framhåller är intressant. Just hur mycket är det den barnlediga veckan som lockar.

Jag har skrivit om detta innan. Svensken var så blåst att han bytte 8-timmars arbetsdag mot 11,5 timmar arbetsdag (om man delar lika mellan könen).

Det är nämligen så att en barnfamilj har i snitt 7,5 timmars markservice om dagen. Det mesta av denna markservice var utförd när far kom hem från arbetet 1968 och man kunde nu koppla av och umgås.

Idag när båda jobbar 8 timmar och sedan lägger till markservice blir det 11,5 timmars arbetsdag för båda.
Det finns en stor del rätt åt i det här. Man har röstat för det. Bäddat sin egen säng.

Den andra poängen du tar upp. Jag tycker mig skönja ett mönster att folk upptäcker att gräset inte var grönare på andra sidan och snart skaffar ny partner. Ibland en sämre än den de hade. Men jag tror aldrig jag hört någon säga att den ångrade sig.
Det skulle dessutom vara lite sent.

Du gör det lite väl enkelt för dig. Kvinnor har - förutom möjligen en kort sväng på 50-taket - alltid förvärvsarbetat. Ja inte de välbesuttna kanske, som hade husa och jungfru och pigor, men alla andra. Det var inte bara att sköta det egna hemmet och barnen och sen var det bra, utan kvinnorna jobbade genom att ta uppdrag de kunde utföra i hemmet, de jobbade också borta och barnen fick vara själva hemma (i bästa fall råkade de inte ut för nån olycka när de var utan övervakning). Osv.
Citera
2021-12-31, 10:31
Medlem
E.Erikssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
(...)

Hur ska barn kunna må bra i en miljö där föräldrarna inte mår bra?
Det går alltså inte att sätta likhetstecken mellan ditt och barnens välbefinnande.

Du kan t.ex. må kanon med en tjugo år yngre ny fru men detta påverkar inte nödvändigtvis dina barns livssituation positivt. Det är faktiskt troligare att det innebär en påfrestning för dem.
Senast redigerad av E.Eriksson 2021-12-31 kl. 10:38.
Citera
2021-12-31, 11:26
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Du får fan ta och sluta upp med din mjäkiga och ängsliga uppgivenhet. Allt du uttrycker strålar med en aura av gnällig vädjan om att få din vänlighet uppmärksammad. Sen blir du irriterad när hon inte kryper för dig av åtrå till din sexiga snällhet...
Jag killgissar att någon har lurat i dig att manlighet skulle vara egenskaper som våldsamhet, ta plats, makt, dominans och andra kalla mobbaregenskaper som svaga misstar för styrka, vilket du naturligtvis tar avstånd från men till sådan överdrift att du inte vågar ge uttryck för någonting alls som du tror är beteende i den riktningen.
Manlighet är snarare omhändertagande, ansvarstagande, kompetens, drivkraft, handling, mål, syften, principer, integritet, ärlighet, beskyddande, tröstande, rättvisa, konsekvent, genomförande, fullföljande, benådande, förstående, hjälpande, osv. osv...
Ett vanligt missförstånd är att högt testosteron skulle göra män aggressiva, men tvärtom så gör högt testosteron män mer självsäkra, vilket tvärtom gör dem lugnare. Omgivningen behöver inte veta att man är självsäker om man är självsäker och beväpnade män undviker konflikter. Goda män delar med sig av sin påse med kul och alla får vara med. Man leder genom att visa respekt istället för att kräva den och styra, så lyssna, visa och hjälpa snarare än att tala om, peka och kräva. Ge plats istället för att ta plats...
Att du är snäll är inte fel utan problemet är att du inte gör andra saker rätt.
När organiserade du någon mindre vardaglig familjeaktivitet senast, som du ansvarat över helt och där målet är att alla bara ska ha kul och trevligt under resans gång, där du visat din fru att du har kontroll på din omgivning så även om hon blev sjuk en vecka så vet hon att du löser det bra, istället för knappt och gnälligt?

Du fokuserar för mycket på att du gillar din fru och att undvika få henne att ogilla dig. För att hon istället ska gilla dig, som i attraktion och inte hundvalp, så måste du först gilla dig själv.
Du måste skaffa dig ett eget liv med riktning åt dina värden. Ordna din närmaste omgivning på ett strukturerat sätt och rör din närmaste omgivning i rikting mot någonting.
Jag menar inte rädda världen, utan skapa ordning bara. Bädda sängen, laga skit, lura ungarna att leta bark i skogen och misslyckas med barkbåtar men ha trevligt under tiden och låt henne vara hemma i lite lugn. Sätt på en film du själv vill se och poppa popcorn. Ta på dig byxor. Res dig upp och rör dig som om du skulle göra saker.
Varför i helvete skulle hon vilja ha dig bara för att du vill ha henne?
Hon tycker ju uppenbarligen inte att du är intressant längre så din rädsla för att röra dig kommer fortsätta ta dig mot skilsmässa, tuff skit, så ta allt du ansvarar över och rör det alls ens bara mer än inget.
Hon dras till dig om du drar allt mot någonting alls så länge det inte är uppenbart korkat.
Skit i att ligga ett tag och skaffa översikt av allt du ansvarar över och skapa ordning, sen rör du hela skiten mot någonting som du kan ha misslyckats med när du är pensionär men ändå skulle ha blivit bättre.
Du är nedslagen av situationen men rätt riktning är inte du mot henne utan du med allt framåt.

Knullar man inte för att två personer är attraherade av den andras utseende och personlighet? Tex om du träffar en snygg tjej/kille på krogen och går hem och knullar. Vad har familjeaktiviteter med det att göra?
Citera
2021-12-31, 11:29
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutusDidactus
Så.. jävla.. bra.
Mina kvinnoögon tindrar lite 😍

Om du träffar en snygg kille på krogen/jobbet/plugget och attraheras så pass mycket av att du går hem och ligger med honom. Hur kan du då veta om han i framtiden ska ordna familjeaktiviteter? Ligger du inte med honom för att han är attraktiv? Hur kan han bli mindre attraktiv om han har kvar samma personlighet och utseende efter 5 år när ni bildat familj?

"Tindrar" dina ögon åt hela andra saker när du lever med en kille som när du först träffade honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in