2021-12-31, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Efter detta blev jag mest sugen på att ha Calle på en sistasträcka i stafett.

Oskar-Poromaa-Burman-Calle

Och en jävla massa flax att alla får till formen.

Poromaa-Burman-Johansson-Halvarsson..eller
Svensson-Poromaa-Johansson-Halvarsson

Leo Johansson och Calle Halvarsson är de enda som hittills visat något som luktar medalj på en herrstafett..
Burman verkar ha fått tillbaka de ryggproblem hwn haft innan. Kan bli svårt att komma i form på drygt 1 månad. Han lyckas inte ens I lokala tävlingar.
Det är min åsikt i dagsläget.
Senast redigerad av Hankypanky14 2021-12-31 kl. 14:24.
Citera
2021-12-31, 14:04
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Maja Dahlqvist kör en tävling som hennes klubb Falun-Borlänge har anordnat. Detta är ett löfte sedan innan.

Så hon får åka en lokal tävling..i stället för att säkra sprintcupen i tds. Landslagsledningen i ett nötskal.

https://www.msn.com/sv-se/sport/other/maja-dahlqvists-oväntade-löfte-–-som-tvingade-stjärnan-att-nobba-tour-de-ski-”söker-ni-så-kommer-jag ”/ar-AAS36OV

"Ett löfte sedan innan." När gavs då detta löfte? Det står det inget om i artikeln.

Citat:
Trots att Dahlqvist tidigt bestämde sig för att inte delta i Tour de Ski kände hon ett enormt tävlingssug inför OS.

– När jag hörde att de planerade för den här tävlingen blev jag glad. Jag kommer inte vara lika pigg som vanligt, då jag är i en tuff träningsperiod men jag kommer ändå att vara på tå, säger hon.

Enligt Maja själv låter det snarare som att planen sedan länge varit att stå över Touren och att tävlingen på hemmaplan är något hon hoppat på nyligen. Även om William Sjögren valde att sätta en clickbait-rubrik i hopp om att läsare skulle nappa.

Maja är inne i en hård träningsperiod nu och då ska hon väl inte riskera något genom att tävla i Tour de Ski? Du anser ju samtidigt att Frida bör hoppa av Touren, då hon hade en tuffare träningsperiod strax innan densamma, så hur ska du ha det egentligen?

Du verkar inte riktigt veta vad du tycker själv, utan slänger mest ur dig saker i affekt.
Citera
2021-12-31, 14:06
Bannlyst
Calle startar som nummer 31..Åker upp sig till täten redan efter första varvet..är uppe och drar en stor del av de resterande 2 varven..lyckas inte hänga med när Bolshunov lägger i en växel till men lyckas ändå hålla i ett tempo för att göra upp om Topp 6. Går om flera på upploppet. Ett enormt starkt lopp rakt igenom utifrån de förutsättningar han hade från start, nr 31.
Citera
2021-12-31, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
"Ett löfte sedan innan." När gavs då detta löfte? Det står det inget om i artikeln.

Enligt Maja själv låter det snarare som att planen sedan länge varit att stå över Touren och att tävlingen på hemmaplan är något hon hoppat på nyligen. Även om William Sjögren valde att sätta en clickbait-rubrik i hopp om att läsare skulle nappa.

Maja är inne i en hård träningsperiod nu och då ska hon väl inte riskera något genom att tävla i Tour de Ski? Du anser ju samtidigt att Frida bör hoppa av Touren, då hon hade en tuffare träningsperiod strax innan densamma, så hur ska du ha det egentligen?

Du verkar inte riktigt veta vad du tycker själv, utan slänger mest ur dig saker i affekt.

Det är här det blir problem i det svenska längdlandslaget som inte finns I t ex skidskyttelandslaget. Det uppstår intressekonflikter mellan Majas tränare och landslagsledningen.

Majas tränare har lagt upp en grundplan för säsongen men är inte flexibla att ändra detta trots att förutsättningar kan ändras när säsongen väl kommer igång.

I detta fall leder Maja sprintcupen och har chans att avgöra sprintcupen i tds om hon ställt upp.

Fast har vi då en svag landslagsledning som vågar gå in och ändra Majas grundplan. Maja behöver bara koncentrera sig på sprintarna. Bara åka igenom 10 km klassiskt och dagens masstartslopp. Detta skulle bara stärka Maja inför OS. Skulle inte påverka henne något negativt inför OS..Bara positivt.

Sverige skulle behöva slippa dessa personliga tränare och att ..som i skidskyttelandslaget..ha två tränare ( en för distans och en för sprint)som styr träningen..en grupp på 6 åkare i distans..en grupp på 6 i sprint.

Det här funkar inte längre. Hur många cuper.ä, medaljer..har vi slarvat bort med att flera viljor skall skall styra en åkare??
Senast redigerad av Hankypanky14 2021-12-31 kl. 14:38.
Citera
2021-12-31, 14:37
Bannlyst
Dessa personliga tränare skapar en massa problem då deras ” grundplaner” inte får ruckas på.

Maja kunde gå in till OS med en säkrad sprintcup i ryggen. Verkar inte vara någon som tänkt vilka positiva saker som sker då. Detta minskar trycket under OS. Hur? ” Oavsett vad som händer i OS har jag vunnit sprintcupen i år”

Om Frida ridit på formen sedan innan så skulle hon vinna tds..med en vinst i tds så skulle trycket minska inför OS..”Oavsett vad som händer i i OS så har jag vunnit tds och har stor chans att vinna VC”. Dessutom mycket pengar in på kontot.
Denna positiva känsla som vinster ger nonchalerar man inom det svenska landslaget. Mycket beroende på åkarnas personliga tränare.

Toppstyr träningen till 1-2 tränare så att an blir mer flexibla när väl säsongen kommer igång.
Citera
2021-12-31, 14:40
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Dessa personliga tränare skapar en massa problem då deras ” grundplaner” inte får ruckas på.

Maja kunde gå in till OS med en säkrad sprintcup i ryggen. Verkar inte vara någon som tänkt vilka positiva saker som sker då. Detta minskar trycket under OS. Hur? ” Oavsett vad som händer i OS har jag vunnit sprintcupen i år”

Om Frida ridit på formen sedan innan så skulle hon vinna tds..med en vinst i tds så skulle trycket minska inför OS..”Oavsett vad som händer i i OS så har jag vunnit tds och har stor chans att vinna VC”. Dessutom mycket pengar in på kontot.
Denna positiva känsla som vinster ger nonchalerar man inom det svenska landslaget. Mycket beroende på åkarnas personliga tränare.

Toppstyr träningen till 1-2 tränare så att an blir mer flexibla när väl säsongen kommer igång.

Hade Maja lyckats så här bra med Ingesson som sin tränare istället för sin nuvarande personliga tränare? Tror knappast det.

Och Maja kommer säkra sprintcupen i Frankrike så behövs inte alls åka touren för det.
Citera
2021-12-31, 14:44
Medlem
Citat:

Och hur löser man problemet med åkare som vägrar detta upplägget? Tror inte åkare som Frida och Maja köper argumentet om bristande framgångar i cuperna som skäl att bryta med sina personliga tränare som de har ett väl fungerande samarbete med för att toppstyras av landslagsledningen.
Citera
2021-12-31, 14:47
Medlem
Citat:
Snälla, Anna Dyvik är nummer 8 i en ranking när det gäller stafett. Alla i laget går före henne. Var inte så naiv. Detta gäller även teamsprint. Sverige kör om medaljer, då skickar man inte in medelmåttor. Kolla damstafetten i i OS 2010 när vi skickade in medelmåttan Magdalena Pajala. Självklart rök alla medaljchanser där. Sverige kör inte om några Topp 6 placeringar i OS. Anna Dyvik har aldrig varit på pallen i ett individuellt lopp och kommer aldrig att vara det. Att hon sedan bryter tds efter att ha fått OS- beskedet bekräftar bara bilden av en egoistisk och illojal åkare som inte fattar att hon kan vara till hjälp åt de andra i tds. Landslagsledningen är parodisk, ett gäng clowner.

Att skicka dit Anna Dyvik till tds när vi har Maja Dahlqvist som kan mer eller säkra sprintcupen under dessa 2 sprintar säger allt om landslagsledningen. Det är något ruttet inom den svenska landslagsledningen. Det är för många viljor..och då blir det pannkaka av allt i slutänden. Så här har det sett ut under lång tid.
Jag skulle tro att Maja bestämmer själv när och var hon ska tävla. Håller med om att det var svagt av Anna att bryta touren.
Citera
2021-12-31, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Efter detta blev jag mest sugen på att ha Calle på en sistasträcka i stafett.

Oskar-Poromaa-Burman-Calle

Och en jävla massa flax att alla får till formen.
Hur kan du sätta Oskar före Leo?
Citera
2021-12-31, 15:19
Medlem
FNLSs avatar
Problemet för Calle är att det inte kommer vara något lopp på OS där 62 man lufsar runt i klungan fram till sista sex km
Citera
2021-12-31, 15:50
Bannlyst
Som väntat slet Frida..ramlade 2 ggr,.och går ändå stryk av Diggins. Precis som förväntat.

Frida fick inget tillbaka gentemot Diggins. Är 44 sekunder efter som innan start.

44 sekunder är alldeles för mycket gentemot Diggins i totalen.
Citera
2021-12-31, 16:00
Medlem
Har svängt och lutar åt att ta ut Kalla som tremilsåkare på sista platsen. Övriga distanser fylls av övriga sju, Charlotte kan lägga fullt fokus och försöka pricka toppformen två veckor efter övriga, det kan ge en fördel som bär en bit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in