2021-12-31, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nu ja! Men i början av plandemin testades det kbappt något! Sen nästan bara för corona.

Nej.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/

Kolla graf 1B.

2019-2020 testade vi lika mycket som föregående år.

2020-2021 testade vi mycket mer - särskilt på våren (den lila linjen).

2021-2022 testar vi också mycket mer.
Citera
2021-12-31, 14:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Jag jämför smittspridningen med en vaccinerings kampanj. Ju fler desto bättre!

Omikron kommer snart slå Pfizer i immunisering av befolkningen ;-)

För många kan det vara den ultimativa nitlotten att smittas i nuläget. Vi har fortfarande kanske 50% delta vilket gör att många riskerar att bli ordentligt sjuka, till föga nytta.

Undviks viruset ytterligare 14 dagar så har förmodligen Omikron i det närmaste helt tagit över. Lägre risk och ger förmodligen en längre och ordentligt uppdaterad immunitet. I bästa fall en överlägsen utmanare till vaccinen.
Citera
2021-12-31, 14:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Som arsenik och miljögifter.

Nej. Jag tar 100ug extra under vintern utöver det jag får i mig via maten. Och jag bor i Spanien.

Herre gud, litar du inte på solen! Albanien, med låg vaccintäckning, har klarat sig relativt bra. Men så har de också flest soltimmar i Europa. Solen, vår bästa vän, dödar både virus och ger D vitamin. Även fast jag tvivlar på att det hjälper mot covid-19.
Citera
2021-12-31, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
För många kan det vara den ultimativa nitlotten att smittas i nuläget. Vi har fortfarande kanske 50% delta vilket gör att många riskerar att bli ordentligt sjuka, till föga nytta.

Undviks viruset ytterligare 14 dagar så har förmodligen Omikron i det närmaste helt tagit över. Lägre risk och ger förmodligen en längre och ordentligt uppdaterad immunitet. I bästa fall en överlägsen utmanare till vaccinen.

Dags för Omikron partyn?
Citera
2021-12-31, 14:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Gör det verkligen det?

Ja, dels mindre risk för smittspridning, beroende på på om man tagit 2 eller 3 doser. Men, framförallt så skyddar det mot allvarlig sjukdom. Minst 10 gånger större risk att du, som ovaccinerad, blir ett IVA-fall. Men jag förmodar att din unga ålder, i sig, minskar risken för det.
Citera
2021-12-31, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det tror jag inte på, det har varit packat med folk överallt hela pandemin.
Original covid-19 spred sig väldigt dåligt jämfört med Omicron.
Omikron replikerar sig 70 ggr snabbare i övre luftrören, klart det sprids externt mycket bättre.

Nä. När jag åkte till jobbet var E4 tom och parkeringarna tomma. Och butikerna tömdes på varor för bunkring. Knappast så nu.

Att den replikerar fortare bidrar som jag sa till att det sprids till fler givet samma tidsintervall och R-tal.
Citera
2021-12-31, 14:48
Medlem
Citat:
Hur länge ska vi vänta på det svaret?
10 år?
20 år?
Ska vi totalt stänga samhället tills dess?

Vet ej, men det är alldeles för tidigt för att gå tillbaka till den klimatförstörande livsstilen igen.
Citera
2021-12-31, 14:48
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Dags för Omikron partyn?

För många kan nog Omikron vara en lämplig dejt, ja.

Med reservation för att vi fortfarande inte har helt entydiga bevis för att Omikron ger en betydligt lindrigare sjukdom. Men nog börjar allt mer att peka i den riktningen.
Citera
2021-12-31, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Minst 10 gånger större risk att du, som ovaccinerad, blir ett IVA-fall. Men jag förmodar att din unga ålder, i sig, minskar risken för det.
Snarare min goda hälsa och faktumet att jag redan haft detta "dödliga" virus på besök i kroppen utan större problem.

Lite lustigt med dim vurm för meningslös statistik för du verkar inte ens förstå grundläggande fakta som att det spelar ingen roll om det bara är en på 1 miljards risk att dö av ett ormbett i Sverige om man 1. Äger en giftig orm. 2. Stoppar in handen i terrariet!
Citera
2021-12-31, 14:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
I Storbritannien ligger 7-dagarsmedel kring 100 döda med covid per dag, i en befolkning på typ 70milj människor...

I februari hoppas och gissar jag att hysterin lagt sig i Sverige samt att vi inte drabbas av fler meningslösa, suboptimala och symboliska åtgärder och restriktioner. Dvs att vi låter medborgare och samhället vara trots att det finns ex RS och omikronförkylning i samhället.

Vi får hålla tummarna för vaccinationsprocessen. Sen är det nog dags för lite reella åtgärder precis som du är inne på. Stäng skolorna innan det blir som i USA.
Citera
2021-12-31, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nä. När jag åkte till jobbet var E4 tom och parkeringarna tomma. Och butikerna tömdes på varor för bunkring. Knappast så nu.

Att den replikerar fortare bidrar som jag sa till att det sprids till fler givet samma tidsintervall och R-tal.

Ja, det var lite bunkering någon vecka och minskad trafik när flertalet fick jobba hemma.
Men på andra ställen i samhället har det, förutom någon vecka i början, sett likadant ut hela tiden.
Nu har vi dessutom igen mer restriktioner.
Det är egenskaper hos viruset som i första hand står för ökad spridning.
Citera
2021-12-31, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Vet ej, men det är alldeles för tidigt för att gå tillbaka till den klimatförstörande livsstilen igen.
Suck tror du verkligen kraftigt ökad homeshopping och tokkonsumtion leder till mindre miljöförstöring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in