2021-12-30, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Rätt sjukt att dom har ringt inifrån huset och ändå inte lyckas ta sig ut. Dom har säkert gjort hjälteinsats och försökt rädda barnen men misslyckas.

Tänk du kan rädda dig själv men du har din barn som skriker efter dig, vad gör du liksom.
Går du in mot en nästan säker död eller räddar du dig själv.
Att man räddar sig själv när man ser att det är kört att rädda barnen är förståeligt men samtidigt, vill man leva efter det med tanken att man ev kanske kunde rädda barnen eller att du är den enda överlevande.

De flesta föräldrar, speciellt när det handlar om små barn och inte äldre tonåringar, går nog säkerligen in i eld eller rök och letar efter barnen. Man springer inte ut utan att ha åtminstone försökt.

Jag har tack och lov aldrig utsatts för det här, men känner spontant att jag hellre dött i branden (eller av rök) när jag försökt rädda mina barn än att själviskt ta mig ut, hade inte velat leva utan mina barn.

edit, tillägg:

Och det kan gå fort. Inte märkligt alls i mina öron att nån hunnit larma 112 inne i huset snabbt och sen gett sig in i röken och letat familjemedlemmar. Och tyvärr hann de inte ut.

Yngre barn brukar dessutom ofta gömma sig vid husbränder då de blir rädda.
Senast redigerad av Hjarnsubstans 2021-12-30 kl. 22:40.
Citera
2021-12-30, 22:56
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boomfuck
Den där bilden är väl från juldagen om jag inte minns fel. Här är en bild från en annan vinkel och som bättre beskriver svårigheten att söka svar.
https://www.flashback.org/leave.php?...6amp%3Bw%3D640
Jaha, från juldagen. Verkligen, det syns tydligt hur svårt det kommer att bli att söka och finna svar.
Citera
2021-12-30, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sack44
Vad gjorde att branden blev så intensiv så fort?

Förutsatt att inga brandfarliga vätskor eller gaser varit inblandade så brukar det gå till så här:

För att det ska brinna krävs bränsle, syre och värme. Alla bränder är små i början, så även den här. Bränsle finns det gott om i bostäder. När branden väl startat så drar den till sig syre från omgivningen. I det här huset fanns gott om syre då det bestod av tre plan utan dörrar emellan samt öppen planlösning. Branden har alltså haft alla förutsättningar för att växa vilket den också förmodligen gjort. Allt eftersom avger den också energi i form av värme som gör att temperaturen stiger. Så gott som all förbränning bildar brännbara gaser som vi brukar kalla rök. Betänk nu att vi en tid efter att branden startat har ett helt hus fullt av brännbara gaser som är varma. Till slut är det alltid något fönster som inte orkar hålla emot längre utan går sönder. Det som händer då är att ännu mer syre kommer in och bränsle, värme och syre blandas runt och vid rätt blandningsförhållande så är det ungefär som att tända på ett gasmoln. Hela utrymmet börjar brinna mer eller mindre samtidigt även om den ursprungliga branden hållit sig i en mindre del av utrymmet. Nu förstår nog de flesta varför innerdörrar är bra och vad begreppet stäng inne branden betyder. Det är helt enkelt för att minska tillgången på syre och att förhindra en brand att växa sig för stor. Tar syret slut i ett begränsat utrymme så slocknar branden av sig själv.
Senast redigerad av Boomfuck 2021-12-30 kl. 23:06.
Citera
2021-12-30, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boomfuck
Förutsatt att inga brandfarliga vätskor eller gaser varit inblandade så brukar det gå till så här:

För att det ska brinna krävs bränsle, syre och värme. Alla bränder är små i början, så även den här. Bränsle finns det gott om i bostäder. När branden väl startat så drar den till sig syre från omgivningen. I det här huset fanns gott om syre då det bestod av tre plan utan dörrar emellan samt öppen planlösning. Branden har alltså haft alla förutsättningar för att växa vilket den också förmodligen gjort. Allt eftersom avger den också energi i form av värme som gör att temperaturen stiger. Så gott som all förbränning bildar brännbara gaser som vi brukar kalla rök. Betänk nu att vi en tid efter att branden startat har ett helt hus fullt av brännbara gaser som är varma. Till slut är det alltid något fönster som inte orkar hålla emot längre utan går sönder. Det som händer då är att ännu mer syre kommer in och bränsle, värme och syre blandas runt och vid rätt blandningsförhållande så är det ungefär som att tända på ett gasmoln. Hela utrymmet börjar brinna mer eller mindre samtidigt även om den ursprungliga branden hållit sig i en mindre del av utrymmet. Nu förstår nog de flesta varför innerdörrar är bra och vad begreppet stäng inne branden betyder. Det är helt enkelt för att minska tillgången på syre och att förhindra en brand att växa sig för stor. Tar syret slut i ett begränsat utrymme så slocknar branden av sig själv.

Väldigt bra förklarat Boomfuck. Troligen hade inget fönster gått sönder då samtalet gjordes. Då vi inte hört SOS samtalet vet vi inte ens om det bröts eller om den som pratade bara tystnade kanske, vem vet. De måste ha märkt branden i alla fall.
Citera
2021-12-30, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Väldigt bra förklarat Boomfuck. Troligen hade inget fönster gått sönder då samtalet gjordes. Då vi inte hört SOS samtalet vet vi inte ens om det bröts eller om den som pratade bara tystnade kanske, vem vet. De måste ha märkt branden i alla fall.

Jag tror heller inte att övertändningen skett när samtalet inifrån huset ringdes men ganska snart därefter. Det vore intressant att veta vad insatsledaren gjorde för iakttagelser vid hans/hennes lägesorientering vid framkomst. Det påstås ju ha varit övertänt då. Öppna dörrar eller fönster? Normalt pågår ett SOS-samtal i flera minuter då larmoperatören ställer mycket frågor för att inhämta så mycket information som möjligt och som förmedlas vidare till den utryckande styrkan. Jag har själv larmat om brand i byggnad två gånger och båda gångerna har räddningstjänsten redan kommit fram innan samtalet avslutats. Sannolikt har samtalet avslutats innan framkomst i det här fallet.
Citera
2021-12-31, 00:25
Medlem
Sluta kasta skit om att dom inte gått in.
Det står en Elbil i garaget som brunnit. Batteriet kan tända på nytt när som helst och då vill man inte vara där. Förstår du inte att de vill säkra platsen innan så är du hjärndöd
Citera
2021-12-31, 00:37
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Svartsjuka kombinerat med smitta från «Svelvikbrannen i Norge» natten til den 6.12.21 tror jag mest på. Bilden av paret i bilen tycker jag visar en lite trevlig make.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...t-kone-og-barn

Redan dagen efter hade polisen hittat kvarlevorna i den branden. Varför ska det ta sån tid i Sandviken?
Citera
2021-12-31, 00:54
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Redan dagen efter hade polisen hittat kvarlevorna i den branden. Varför ska det ta sån tid i Sandviken?
Det är förklarat varför bakåt i tråden bara backa och läs!
Citera
2021-12-31, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
De flesta föräldrar, speciellt när det handlar om små barn och inte äldre tonåringar, går nog säkerligen in i eld eller rök och letar efter barnen. Man springer inte ut utan att ha åtminstone försökt.

Jag har tack och lov aldrig utsatts för det här, men känner spontant att jag hellre dött i branden (eller av rök) när jag försökt rädda mina barn än att själviskt ta mig ut, hade inte velat leva utan mina barn.

edit, tillägg:

Och det kan gå fort. Inte märkligt alls i mina öron att nån hunnit larma 112 inne i huset snabbt och sen gett sig in i röken och letat familjemedlemmar. Och tyvärr hann de inte ut.

Yngre barn brukar dessutom ofta gömma sig vid husbränder då de blir rädda.

Läser att ca 100 st omkommer varje år i villabränder av 25.000 villa bränder.
Det är skrämmande siffror med tanke på vad vi vet om levande ljus och vi har brandvarnare med mera. Jag trodde inte det var så många som dog. Undra hur många av dom som dör först av den giftiga röken eller vilka som brinner upp. Tänk och vara med om att brinna upp, se sitt eget kött smälta, usch.

Svårt och veta vad en föräldrar tänker, man vill ju tro att en föräldrar gör allt för sina barn men i slutändan är man ändå människa och människan till största del prioritera sig själv. Men överleva något sådant här och känna att man kanske kunde gjort något, dom skuldkänslorna kan inte vara lätt att leva med.
Citera
2021-12-31, 06:36
Medlem
Enligt rykten var det ett av barnen som ringde larmsamtalet
Citera
2021-12-31, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
En del material svalnar nog snabbt, andra behåller värmen längre. Det är inte direkt ett hus att gå in i längre, utan mer en hög med bråte och aska. Det kan finnas glöd kvar på vissa ställen efter att det mesta slocknat och ytan är sval, och det kan nog finnas risk att underlaget ger vika. Jag är ingen expert men tror man har säkerhetsmarginaler och hellre väntar lite extra. Dessutom ska de rota igenom bråten också, det de söker kan vara förvandlat till små bitar så det räcker inte att bara gå in och se sig om.

Bra sammanfattat, cirkulerade en bild några sidor bakåt där man såg de va glöd/eld men troligen hade redan då stora delar frusit.

I Umeå för några år sedan (eller om de va utkanten) brann en kåk där en äldre kvinna misstänktes finnas i brandresterna, där tog man tillvara på resterna som fraktades till en annan lokal där polisen senare skulle sitta och sålla askan för att hitta rester av kvinnan. Va skriverier då det långt senare visade sig att polisen inte hade ens börjat söka igenom askresterna.

Ett annat fall där en kvinna brunnit inne utanför Sollefteå misstänkte polisen mord/mordbrand (finns tråd) men bara benbitar hittades av kvinnan så dödsorsaken gick inte hitta, personlige tror jag de va mord sedan satte karln eld på huset med liket och hundarna kvar.

Så inte bara direkt dit med grävmaskin och börja rota runt, kan tänka mig att de inte är mycket kvar av ett person/barn som varit på övervåningen med eld/glödbädden under kroppen mot om den legat på golvet nere då har de kanske inte ens brunnit helt under kroppen.
Citera
2021-12-31, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joys89
Enligt rykten var det ett av barnen som ringde larmsamtalet

enligt vilket rykte? någon ifrån räddningstjänsten då antar jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto