Citat:
Ursprungligen postat av
Wildebeest
En del material svalnar nog snabbt, andra behåller värmen längre. Det är inte direkt ett hus att gå in i längre, utan mer en hög med bråte och aska. Det kan finnas glöd kvar på vissa ställen efter att det mesta slocknat och ytan är sval, och det kan nog finnas risk att underlaget ger vika. Jag är ingen expert men tror man har säkerhetsmarginaler och hellre väntar lite extra. Dessutom ska de rota igenom bråten också, det de söker kan vara förvandlat till små bitar så det räcker inte att bara gå in och se sig om.
Bra sammanfattat, cirkulerade en bild några sidor bakåt där man såg de va glöd/eld men troligen hade redan då stora delar frusit.
I Umeå för några år sedan (eller om de va utkanten) brann en kåk där en äldre kvinna misstänktes finnas i brandresterna, där tog man tillvara på resterna som fraktades till en annan lokal där polisen senare skulle sitta och sålla askan för att hitta rester av kvinnan. Va skriverier då det långt senare visade sig att polisen inte hade ens börjat söka igenom askresterna.
Ett annat fall där en kvinna brunnit inne utanför Sollefteå misstänkte polisen mord/mordbrand (finns tråd) men bara benbitar hittades av kvinnan så dödsorsaken gick inte hitta, personlige tror jag de va mord sedan satte karln eld på huset med liket och hundarna kvar.
Så inte bara direkt dit med grävmaskin och börja rota runt, kan tänka mig att de inte är mycket kvar av ett person/barn som varit på övervåningen med eld/glödbädden under kroppen mot om den legat på golvet nere då har de kanske inte ens brunnit helt under kroppen.