2021-12-27, 19:43
  #49
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkuspolis
Kollade precis på Hemnet och i byn fanns ingenting alls. Hyres verkar finnas lite här och där.
Det är väl inte jätteofta det säljs någon bostadsrätt men det händer. Villor brukar det finnas några ute. Var ett par månader sedan jag kollade men jag är också inne på att flytta upp.
Citera
2021-12-27, 20:15
  #50
Medlem
Tidan kanske kan vara nåt?

Gym och Ica.

Ca 950 invånare.
Citera
2021-12-27, 20:45
  #51
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Vuollerim är platsen TS borde flytta till. Ca 700 invånare i tätorten, men allt finns - gym, matbutik, vårdcentral, bibliotek och t.o.m en liten biograf och ett litet hotell! Perfekt!

Vuollerim ligger i Jokkmokks kommun som är Sveriges näst största kommun till ytan, större än tex hela landskapet Värmland med alla dess kommuner tillsammans. Så det blir gott om lebensraum för TS också. Vuollerim(ca 700 invånare) är största tätorten i kommunen efter Jokkmokk(ca 3000 invånare)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vuollerim
__________________
Senast redigerad av TupolevTu-144 2021-12-27 kl. 21:35.
Citera
2021-12-28, 08:34
  #52
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Kanske Österbymo har de du efterfrågar. Det är i alla fall Sveriges minsta centralort med 900 invånare (2020).

Österbymo ligger i skogen, långt till allt och dåliga kommunikationer. Norrlandskänsla i södra Sverige. Kan du tänka dig att jobba på ett sågverk ? Gillar du jakt och fiske, då kan Ömo vara något för dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Valfritt samhälle i Halland, Småland, Västergötland med mycket skog eller åkerlandskap. Det är dit du ska flytta. Gör det nu innan den stora hopen av svenska stadsbor inser att de inte kan bo kvar tack vare mångkulturen.

För att komma med ett förslag, Veddige, Halland. Oskarström, Halland.

Forserum, Nässjö kommun är en litet trevligt samhälle. Forserum omges av fin natur i kuperat landskap. Ca 2000 invånare, finns Coop en del hyreshus, goda kommunikationer till Nässjö och Jönköping, det går direkttåg till Örebro och Göteborg.
Citera
2021-12-29, 02:16
  #53
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Färgelanda? En avfolkningskommun i södra delen av Dalsland med gym och matbutik samt busstrafik till Uddevalla där man sedan kan ta sig ganska enkelt till Göteborg. En under miljonen går att svinga och en bostadsrätt går inte på mer än max ett par hundratusen. I alla fall för ett par år sedan ville inte en käft bo där. Dalsland i allmänhet är ju ganska mycket avfolkning, hitta bara något däromkring med gymmet, en liten mataffär finns nästan överallt.
Citera
2021-12-29, 11:20
  #54
Medlem
RabiatModerats avatar
Vagnhärad i Trosa kommun har många lediga lägenheter, flera gym och matbutiker. Det mesta finns som brukar finnas i en mindre ort som sett sina bästa dagar, men till skillnad från i många andra hålor finns ju både tåg och E4.
Citera
2021-12-31, 01:24
  #55
Medlem
cirkuspoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger.Jonaker
Färgelanda? En avfolkningskommun i södra delen av Dalsland med gym och matbutik samt busstrafik till Uddevalla där man sedan kan ta sig ganska enkelt till Göteborg. En under miljonen går att svinga och en bostadsrätt går inte på mer än max ett par hundratusen. I alla fall för ett par år sedan ville inte en käft bo där. Dalsland i allmänhet är ju ganska mycket avfolkning, hitta bara något däromkring med gymmet, en liten mataffär finns nästan överallt.

Jesus nej! Inte Färgelanda. Fullständigt omöjligt. Det finns fortfarande inte en käft som vill bo där. väktaren som för typ 15 år sedan patrullerade busstation/bibliotek kallades för "Dubbelbatongen" för att han hade två. Ifall han blev överfallen och blev av med en. Hände inte många gånger kan jag säga. Oklart om han faktiskt var väktare, nu när jag tänker efter.

Efter kompetensregnet -15 blev det däremot livat.
Citera
2021-12-31, 02:21
  #56
Medlem
IceEyess avatar
Junsele kanske kan vara ett alternativ. Ca: 800-900 invånare (antalet minskar dessutom successivt), en ICA-butik och ett gym (dock osäker på öppettiderna)
Citera
2021-12-31, 03:09
  #57
Medlem
Toolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Vuollerim är platsen TS borde flytta till. Ca 700 invånare i tätorten, men allt finns - gym, matbutik, vårdcentral, bibliotek och t.o.m en liten biograf och ett litet hotell! Perfekt!

Vuollerim ligger i Jokkmokks kommun som är Sveriges näst största kommun till ytan, större än tex hela landskapet Värmland med alla dess kommuner tillsammans. Så det blir gott om lebensraum för TS också. Vuollerim(ca 700 invånare) är största tätorten i kommunen efter Jokkmokk(ca 3000 invånare)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vuollerim

Jag har bott på hotellet, mycket trevlig personal. Lite Twin Peaks känsla över bygden. Fördelen med små platser är att de är öppna och intresserade av nya kontakter.
En liten ort som skapat
Zemya Hamilton
Jakob Hellman
Jokkmokks-Jokke
måste göra något rätt...
Citera
2021-12-31, 07:35
  #58
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
Jag har bott på hotellet, mycket trevlig personal. Lite Twin Peaks känsla över bygden. Fördelen med små platser är att de är öppna och intresserade av nya kontakter.
En liten ort som skapat
Zemya Hamilton
Jakob Hellman
Jokkmokks-Jokke
måste göra något rätt...

Häftigt med de namnen, det var mer än vad jag kände till. Hellman var/är ju ett geni. Har lyssnat sönder hans debutalbum(enda album?) ”..och det stora havet”

Jag har också varit på hotellet, dock inte bott där. Jag var i Vuollerim i affärer. En kul detalj var när jag skulle åka hem - jag irrade runt lite i bilen och hittade in ut på 97:an(riksvägen), stannade till och frågade en kvinna som var ute med sin hund, hon skrattade gott och frågade: ”Har du kört vilse i Vuollerim?” Det var ett kul ögonblick! 😂
Citera
2021-12-31, 16:36
  #59
Medlem
cirkuspoliss avatar
Nu när tråden fått en att tänka efter så skulle jag nog påstå att för mig, utifrån mina förutsättningar och förväntningar så skulle nog noga utvald pytteort i norra halvan av Sverige vara det enda alternativet. Där finns fortfarande rester av det genuina, ärliga. Många orter söderöver uppfyller de objektiva kraven men fan inte de subjektiva.

Ica, Systembolaget och bensinstation. Ftw.
Citera
2021-12-31, 20:27
  #60
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkuspolis
Nu när tråden fått en att tänka efter så skulle jag nog påstå att för mig, utifrån mina förutsättningar och förväntningar så skulle nog noga utvald pytteort i norra halvan av Sverige vara det enda alternativet. Där finns fortfarande rester av det genuina, ärliga. Många orter söderöver uppfyller de objektiva kraven men fan inte de subjektiva.

Ica, Systembolaget och bensinstation. Ftw.
Då tror jag du är helt rätt ute!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in