Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2021-12-26, 11:20
Medlem
Promenerarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motarbetaren
Frågan är alltså var US 7:s andra mottagaranläggning höll hus.
Uppgiften om nedläggningen av anläggningarna är avhemligad och finns på nätet. Just med US 7 står det att mottagaranläggningarna läggs ner och fortsätter att användas av annan brukare.
Närmast en av mottagarna och sändaren är Norakorset.
Kunde det suttit lite Loprajox i den antennparken?

Norakorset tillhörde inte Lopra.

US7 hade en mottagaranläggning samt två sändaranläggningar. Mottagaranläggning samt en sändaranläggning i berg och en sändaranläggning ovan jord. Mottagaranläggningen var Lillsjön, sändaranläggningen ovan jord Ölsjön.
Citera
2021-12-26, 23:48
Medlem
Kryptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
Något att se upp med! Andra tider nu!

Allt det jag skrev är ju som du förstår påhittat.
Har enligt gällande allemansrätt (och det jag, och troligtvis ni!, minst anade vandringsstråk) vandrat i området under de senaste 10 åren och därmed sett utvecklingen.
S-är ju redan avslöjat och där har de gått åt hårt för att hålla folk borta. Ge helt enkelt fan i att ens prata om det mer än så, bortsett från PM såklart
K-b är lika tråkigt som innan. Ingen ny info verkar finnas. Lika bra att fortsätta ta detta enbart via pm.
F- bara yppat här på forumet. Jag vet, några vet. Håller det helst så
Citera
2021-12-27, 00:20
Medlem
Kryptos avatar
F efter skymning:
https://ibb.co/JRvVbFp
Citera
2021-12-27, 01:12
Medlem
Kennexs avatar
Ska vara…
Något att se ned med! Andra tider nu!
Citera
2021-12-27, 03:03
Medlem
Kryptos avatar
Citat:
Ska vara…
Något att se ned med! Andra tider nu!

Beror på vad man är ute efter.
Spänningen att komma väldigt nära har alltid legat mig varmt om hjärtat, för in kommer man absolut inte.
Nära går det fortfarande att komma, troligtvis med ännu mer adrenalin pumpandes i ådrorna så som det ser ut idag

En av de större delarna är ju att lägga pussel, försöka få ihop en hel bild av hur det en gång sett ut (baserat på historiska texter man inhämtat här, gamla arkiverade forum, timmar spenderat på krigs-/riksarkivet, fht osv.)
Att se platserna i verkligheten efter åratal av pusslande, även om man är utanför staketet, är obeskrivligt.

Sen lär man ju sig att det i området som kanske för närvarande är aktivt alltid finns massvis med äldre nedlagda/plomberade objekt som man ”kan” besöka
Citera
2021-12-28, 22:27
Medlem
JULPYSSEL I ZONEN
Dags för lite lättsamt julpyssel under mellandagarna med zonens legendariska anläggningar. För ett antal år sedan hade vi "Påskpyssel" i tråden och nu kör vi "Julpyssel". Kartan kan laddas ned via länken nedan. Tack till alla er som under de senaste tio åren i tråden diskuterat teorier och tankar om när zonen var en viktig del av försvaret. Några enkla förutsättningar:

• Besök gärna de anrika platserna som oftast ligger naturskönt. Det är fullt lagligt att besöka dessa oavsett tidpunkt och hur ofta ni vill. Förstör inget, ta inga bilder och håll er utanför området om det är SO. Visa respekt. Ständig bevakning endast på en plats. Träffar ni mot all sannolikhet på skyddsvakter, som brukar vara trevliga, är ni artiga och hjälpsamma. Inga som helst problem att besvara ev. frågor då ni inte gjort något olagligt.

• En del anläggningar har haft flera uppgifter under åren. På kartan är uppgifterna under zonens glansdagar i fokus.
• Kartan innehåller 16 platser. 15 är korrekta och en är påhittad
• RB60Civ, RB60Mil samt RB80
• Totalt 8 sändarannex eller anläggningar för sändare/mottagare
• Ett stort bergförråd samt två ammunitionsslingor. Finns med för att göra kartan lite svårare för nybörjare och för att Försvarsmakten hånar sekretessen och lägger ut dessa platser på karta som viktiga "Riksintressen" i området.
• TV/Radio-studio mm. för SVT

Lycka till med pysslet!

PS. Lillstup finns inte med:-)

https://anonfiles.com/n2QcJ8dax3/Julpyssel3_png
Citera
2021-12-29, 21:38
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radarvarnare
Denna anläggning var av modell mindre men tyvärr känner jag inte till platsen. Var väl prat om F*******. För en kort tid sedan publicerade man denna video, https://www.youtube.com/watch?v=9_wn612cVW0&t=357s. Kan det vara det relativt nyligen nedlagda annexet med anknytning till rally? Verkar stort.

För att gå lite off-topic så dök denna upp i flödet igår, https://www.youtube.com/watch?v=ER1YtLT5d_M&t=57s. Definitivt inte en Riksbunker men en RRGC av storlek jag inte sett tidigare. Knappast i zonen men någon som vet mer?
Film nr 1
Ser faktiskt ut som om det skulle kunna vara L! Om man kollar foton på UE Lesjöfors facebooksida och jämför.

Redan 2016-17 var det någon som hade börjat frilägga en öppning i jordvallen och gläntat några dm uppe mot taket vid inslaget. Betong och stenrester blockerade dock.
Citera
2021-12-29, 21:47
Medlem
Citat:
Film nr 1
Ser faktiskt ut som om det skulle kunna vara L! Om man kollar foton på UE Lesjöfors facebooksida och jämför.

Redan 2016-17 var det någon som hade börjat frilägga en öppning i jordvallen och gläntat några dm uppe mot taket vid inslaget. Betong och stenrester blockerade dock.
Kan man ha lyckats ta sig in i L, om det nu är denna anläggning, innan plomberingen var helt komplett? Man har ju inte kommit i via nödut och att komma in via huvudingång brukar vara helt kört när plombering är klar. Eftersom L var stor och betydelsefull tror jag subjektivt att man inte där slarvat.
Citera
2021-12-29, 21:53
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radarvarnare
Kan man ha lyckats ta sig in i L, om det nu är denna anläggning, innan plomberingen var helt komplett? Man har ju inte kommit i via nödut och att komma in via huvudingång brukar vara helt kört när plombering är klar. Eftersom L var stor och betydelsefull tror jag subjektivt att man inte där slarvat.
Ja det är frågan! Men man såg förbi och in i öppningen runt 2016. Om det har tillförts mer massor efter det året kan jag inte svara på. Tyckte dock att det var dåligt gjort då!
Citera
2021-12-29, 22:06
Medlem
Kennexs avatar
Många protesterar nu mot planerna på en vindkraftspark på Hästtjärnsberget söder om Brunnshyttan. Frågan är också vad försvarsmakten tycker!
https://m.facebook.com/groups/hasttjarn/
Citera
2021-12-30, 22:32
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krypto
Beror på vad man är ute efter.
Spänningen att komma väldigt nära har alltid legat mig varmt om hjärtat, för in kommer man absolut inte.
Nära går det fortfarande att komma, troligtvis med ännu mer adrenalin pumpandes i ådrorna så som det ser ut idag

En av de större delarna är ju att lägga pussel, försöka få ihop en hel bild av hur det en gång sett ut (baserat på historiska texter man inhämtat här, gamla arkiverade forum, timmar spenderat på krigs-/riksarkivet, fht osv.)
Att se platserna i verkligheten efter åratal av pusslande, även om man är utanför staketet, är obeskrivligt.

Sen lär man ju sig att det i området som kanske för närvarande är aktivt alltid finns massvis med äldre nedlagda/plomberade objekt som man ”kan” besöka
Visst är det så. Drönare med kamera är kanske fusk…
Citera
2022-01-02, 21:08
Medlem
Med risk att bli nerskjuten.
Mera allvarligt, somliga av oss vet vad som finns och vart det finns, med det sagt till er andra: För fan se till att inte kladda till det så blir ni någon av oss.
mvh
Viker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in