2021-12-30, 20:12
Medlem
chronomasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-I-Konservburk
Om det är en olycka så skulle du anmält olyckan till ditt försäkringsbolag när den hände.

Ja det borde jag ha gjort men jag gjorde inte, det var dumt. Dock - i efterhand när jag snackade med dem sa de att de täcker inte olyckor av den typen i en hyresrätt. Det är hyresvärden eller en själv beroende på om det är försummelse eller olycka.
Citera
2021-12-30, 20:13
Medlem
Korv-I-Konservburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chronomaster
Ja det borde jag ha gjort men jag gjorde inte, det var dumt. Dock - i efterhand när jag snackade med dem sa de att de täcker inte olyckor av den typen i en hyresrätt. Det är hyresvärden eller en själv beroende på om det är försummelse eller olycka.

Försummelse är vad det är, bara att betala. Skitskalle.
Citera
2021-12-30, 20:13
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarmen
Nä det är väl det jag säger?
Fövirrat inlägg jag inte begrep något av. Som vanligt har jag förmodligen massuppfittat...
Citera
2021-12-30, 20:14
Medlem
chronomasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-I-Konservburk
Försummelse är vad det är, bara att betala. Skitskalle.

Nej det tänker jag inte göra, du behöver inte vara otrevlig.
Citera
2021-12-30, 20:16
Medlem
TokSpiks avatar
Citat:
Nej det tänker jag inte göra, du behöver inte vara otrevlig.
En "olycka" är inte normalt slitage. Det ska lagas fackmannamässigt utfört så billigast blir det nog om du själv lejer någon som vet vad de gör.
Citera
2021-12-30, 20:21
Medlem
För det första så betalar man inte en faktura man ska bestrida. Man meddelar företaget som har skickat fakturan att man bestrider fakturan och varför, detta görs via mail eller via snigelpost. Ta kopis eller spara mailet. Då går inte fakturan vidare till fogden.

TS, en reva i ett parkettgolv brukar gå att laga utan att slipa om hela parketten.
Är du medlem i Hyresgästföreningen? De ska svara på frågor och hjälpa till i tvister mellan hyresgäster och hyresvärdar.
Citera
2021-12-30, 20:26
Medlem
tnems avatar
Citat:
Utan att erkänna för mycket så har jag bestridit många fakturor, och jag bestrider de alltid efteråt.

Tex: "jag har nu betalat min faktura "xxx3838383" men jag vill samtidigt härmed bestrida den pga xxxxx"

på så sätt går inte fakturan till kronofogden eller inkasso, och du kan fortfarande få pengarna tillbaka.

Bestrider man så går det inte vidare till kronofogden. Kronofogden hanterar inte tvistiga mål. Inkasso kommer inte driva in några pengar på något man bestrider heller

Att betala och sedan få tillbaka pengarna är dumt, då behöver man själv driva ärendet i tingsrätten.
Man betalar aldrig och bestrider. Att betala anses som man accepterar uppgörelsen.
Enda undantaget är parkeringsböter där man måste betala.
Citera
2021-12-30, 20:26
Medlem
swedsters avatar
Citat:
Hur kan du säga det när du inte vet hur den uppkom? Jaha du har kollat gamla trådar, ja jag har haft oturen att hamnat i såna situationer ett par gånger i mitt 30+ år långa liv. Betyder inte att jag är en rättshaverist, snarare att jag försöker slåss för min rätt och inte låter mig tryckas ner om jag anser att man inte gjort rätt emot mig.

Om repan uppkommit under tiden du bott där så är det bara att betala,eller ska någon annan betala det som DU har orsakat menar du?!
Citera
2021-12-30, 20:28
Medlem
Bananarmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Bestrider man så går det inte vidare till kronofogden. Kronofogden hanterar inte tvistiga mål. Inkasso kommer inte driva in några pengar på något man bestrider heller

Att betala och sedan få tillbaka pengarna är dumt, då behöver man själv driva ärendet i tingsrätten.
Man betalar aldrig och bestrider. Att betala anses som man accepterar uppgörelsen.
Enda undantaget är parkeringsböter där man måste betala.

Jag måste genast motsätta mig det du säger, mao bestrida detta. Får läsa på och återkomma, men kan inte erkänna på stöten att jag tänkt fel hela mitt liv. Brb
Citera
2021-12-30, 20:31
Medlem
chronomasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedster
Om repan uppkommit under tiden du bott där så är det bara att betala,eller ska någon annan betala det som DU har orsakat menar du?!

Om du tar och läser lagen hyreslagen 12 kap 24 § så kan du sen förstå att man som hyresgäst ej behöver bli betalningsskyldig för en REN OLYCKA. Sen, vad som räknas som olycka är en annan sak.
Citera
2021-12-30, 20:32
Medlem
Citat:
Kan inte svara på frågan... men ett tips till framtiden: betala ALLTID fakturan, bestrid den efteråt.
Det strider helt mot vanliga rutiner vid tvistiga fordringar. Innehåller en faktura såväl korrekta som, enligt gl, felaktiga poster skall dock den del som ni är överens om gäldas i tid.

Det går givetvis även att göra omvänt, men blir betydligt besvärligare om motparten vidhåller sin uppfattning.
Citera
2021-12-30, 20:33
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Gå efter besiktningen som skedde när du flyttade in. En parkett har ett löpande underhåll på 25-30 år. Om du orsakat skadan betala.

På parkett finns det dock möjligheten att laga me träpasta om det enbart gäller ett enstaka hack.

Deala med värden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in