2021-12-30, 19:48
Medlem
chronomasters avatar
Hej, har en tvist med hyresvärd angående en skada i golv. Jag menar att det är en olycka, de menar att det är försummelse. Jag har vägrat betala fakturan och nu har de gått till tingsrätten.

1. Är det nån som vet hur tingsrätten brukar döma i fall där det kanske inte är glasklart om något är en olycka eller ej? Är det värden som har bevisbördan?

2. Om jag förlorar, är det värt att överklaga?

Tack på förhand.
Citera
2021-12-30, 19:53
Medlem
Vad handlar det om för skada?
Citera
2021-12-30, 19:53
Medlem
Bananarmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chronomaster
Hej, har en tvist med hyresvärd angående en skada i golv. Jag menar att det är en olycka, de menar att det är försummelse. Jag har vägrat betala fakturan och nu har de gått till tingsrätten.

1. Är det nån som vet hur tingsrätten brukar döma i fall där det kanske inte är glasklart om något är en olycka eller ej? Är det värden som har bevisbördan?

2. Om jag förlorar, är det värt att överklaga?

Tack på förhand.

Kan inte svara på frågan... men ett tips till framtiden: betala ALLTID fakturan, bestrid den efteråt.
Citera
2021-12-30, 19:56
Medlem
chronomasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vad handlar det om för skada?

En reva, och de menar att de måste slipa hela golvet för att revan är så djup.
Citera
2021-12-30, 19:56
Medlem
chronomasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarmen
Kan inte svara på frågan... men ett tips till framtiden: betala ALLTID fakturan, bestrid den efteråt.

Stämmer det? Aldrig hört att man ska betala och sen bestrida sen..
Citera
2021-12-30, 19:57
Bannlyst
Citat:
Du måste ju betala fakturan även om du överklagar, blir bara värre för dig.. Hur uppkom revan?
Citera
2021-12-30, 19:58
Medlem
Citat:

En djup reva är knappast en olycka, och du har inte meddelat i tid till hyresvärden, då är det också försummelse. En golvslipning kostar kanske 4000:-, knappast värt att bråka om.

Noterar också att du ofta hamnar i konflikt. Är det inte A-kassan, så är det reseförsäkringen.

Är du en rättshaverist?
Citera
2021-12-30, 19:58
Medlem
Bananarmens avatar
Citat:
Stämmer det? Aldrig hört att man ska betala och sen bestrida sen..

Utan att erkänna för mycket så har jag bestridit många fakturor, och jag bestrider de alltid efteråt.

Tex: "jag har nu betalat min faktura "xxx3838383" men jag vill samtidigt härmed bestrida den pga xxxxx"

på så sätt går inte fakturan till kronofogden eller inkasso, och du kan fortfarande få pengarna tillbaka.
Citera
2021-12-30, 20:01
Medlem
chronomasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
En djup reva är knappast en olycka, och du har inte meddelat i tid till hyresvärden, då är det också försummelse. En golvslipning kostar kanske 4000:-, knappast värt att bråka om.

Noterar också att du ofta hamnar i konflikt. Är det inte A-kassan, så är det reseförsäkringen.

Är du en rättshaverist?

Hur kan du säga det när du inte vet hur den uppkom? Jaha du har kollat gamla trådar, ja jag har haft oturen att hamnat i såna situationer ett par gånger i mitt 30+ år långa liv. Betyder inte att jag är en rättshaverist, snarare att jag försöker slåss för min rätt och inte låter mig tryckas ner om jag anser att man inte gjort rätt emot mig.
Citera
2021-12-30, 20:08
Medlem
Korv-I-Konservburks avatar
Om det är en olycka så skulle du anmält olyckan till ditt försäkringsbolag när den hände.
Citera
2021-12-30, 20:10
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarmen
Utan att erkänna för mycket så har jag bestridit många fakturor, och jag bestrider de alltid efteråt.

Tex: "jag har nu betalat min faktura "xxx3838383" men jag vill samtidigt härmed bestrida den pga xxxxx"

på så sätt går inte fakturan till kronofogden eller inkasso, och du kan fortfarande få pengarna tillbaka.
Fast fakturan går ju inte till kronkalle om den är betald?
Citera
2021-12-30, 20:11
Medlem
Bananarmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Fast fakturan går ju inte till kronkalle om den är betald?

Nä det är väl det jag säger?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in