2021-12-30, 18:17
Medlem
jardins avatar
Verkar inte vara en familj med äldre svenska släktingar?
Citera
2021-12-30, 18:24
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monika9
Men är du knäpp eller?! Fullt med vettig fakta här..... Klart man inte kan gå in i huset om det finns fara för brandmän o för hett! Klart det fryser till is om det är 14 minus ute!

Var har jag skrivit att brandmännen borde ha gått in när det är hett och utsatt sig för fara? Citera gärna.
Ja, det är klart det fryser till is om det är 14 minus. Men du menar att det går från flera hundra grader till 14 minus på en kvart? Det finns ingen öppning där på ett par timmar från kanske 30-40 grader till runt 0-strecket?
Men, bara så du är medveten, så är det inte just den biten som jag ifrågasätter egentligen.

Citat:
Men herregud, lär dig samhällsregler o kunskaper!

Du kanske kan utbilda mig?

Citat:
Har du ens läst vad som skrivits här?

Nej, faktiskt inte så mycket. Jag har mest läst i media.
Citera
2021-12-30, 18:26
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Det tar ett bra tag att ga fran hett till minus 14. Under den tiden maste man ha kunnat ga in i huset.

Ja, exakt! Någon liten öppning måste där väl ha funnits från att vara farligt hett till 14 minus.

En sak från 14 minus till farligt hett, DET kan gå snabbt, men att något fryser tar lite tid.
Citera
2021-12-30, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ja, exakt! Någon liten öppning måste där väl ha funnits från att vara farligt hett till 14 minus.

En sak från 14 minus till farligt hett, DET kan gå snabbt, men att något fryser tar lite tid.

Men kom igen och fatta nån gång då! Det ligger bråte om vartannat inne i huset, säkert en meter tjockt. Tror du på fullaste allvar att polisen letar efter en liten lucka temperaturmässigt för att kunna gå in och hämta ut eventuella kvarlevor? Det är mer än så de ska göra där inne.

Det stör mig nåt så fruktansvärt att så många av svenska folket har så dåliga kunskaper om hur landet fungerar. Snyt dig, skaffa ett jobb och ta igen vad du missade i skolan! Efter det lovar jag att du får gnälla hur mycket du vill för min del.
Citera
2021-12-30, 18:46
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Rätt sjukt att dom har ringt inifrån huset och ändå inte lyckas ta sig ut. Dom har säkert gjort hjälteinsats och försökt rädda barnen men misslyckas.

Tänk du kan rädda dig själv men du har din barn som skriker efter dig, vad gör du liksom.
Går du in mot en nästan säker död eller räddar du dig själv.
Att man räddar sig själv när man ser att det är kört att rädda barnen är förståeligt men samtidigt, vill man leva efter det med tanken att man ev kanske kunde rädda barnen eller att du är den enda överlevande.

Kanske. Men jag sätter mina pengar på att någon av föräldrarna (statistiskt mer troligt fadern men säker kan man inte vara) dampade ur och begick massaker. Eller brände alla inne med avsikt. Så vitt jag kan se framgår inte att det första 112 samtalet gällde brand. Det kan vara frun eller barnen som ringer och säger att pappa håller på och slå ihjäl familjen, kan vara varför man varit förtegen om det.

Går en fortfarande fysiskt kapabel förälder in för att rädda ett barn i ett sånt litet hus är det svårt att se att inte nån skulle komma ut, kasta ut ungen ur ett fönster om inte annat. Sen kanske de dött av skadorna efteråt.
Citera
2021-12-30, 19:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Kanske. Men jag sätter mina pengar på att någon av föräldrarna (statistiskt mer troligt fadern men säker kan man inte vara) dampade ur och begick massaker. Eller brände alla inne med avsikt. Så vitt jag kan se framgår inte att det första 112 samtalet gällde brand. Det kan vara frun eller barnen som ringer och säger att pappa håller på och slå ihjäl familjen, kan vara varför man varit förtegen om det.

Går en fortfarande fysiskt kapabel förälder in för att rädda ett barn i ett sånt litet hus är det svårt att se att inte nån skulle komma ut, kasta ut ungen ur ett fönster om inte annat. Sen kanske de dött av skadorna efteråt.

Jag är inne på din linje.
Citera
2021-12-30, 19:31
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boomfuck
Men kom igen och fatta nån gång då! Det ligger bråte om vartannat inne i huset, säkert en meter tjockt. Tror du på fullaste allvar att polisen letar efter en liten lucka temperaturmässigt för att kunna gå in och hämta ut eventuella kvarlevor? Det är mer än så de ska göra där inne.

Det stör mig nåt så fruktansvärt att så många av svenska folket har så dåliga kunskaper om hur landet fungerar. Snyt dig, skaffa ett jobb och ta igen vad du missade i skolan! Efter det lovar jag att du får gnälla hur mycket du vill för min del.

Är du på riktigt utvecklingsstörd eller anstränger du dig för att framstå som sådan?

Var någonstans i det inlägget av mig som du precis citerade kan du läsa att Jag har skrivit att man skall gå in i huset eller att man hinner med någonting på ett par timmar?

Det är användaren jardin som skriver om att gå in i huset, inte jag. Lär dig att läsa till att börja med. SEN kan vi diskutera huruvida du skall snyta dig och skaffa dig ett jobb, och ta igen vad du missade i skolan. Något som du tipsade om.

Varför citerar du inte och svarar jardin istället?
Citera
2021-12-30, 20:14
Medlem
Citat:
Det tar ett bra tag att ga fran hett till minus 14. Under den tiden maste man ha kunnat ga in i huset.

Det är kanske inte så märkligt att många inte vet hur polisens arbete går till, men det är både förbluffande och skrämmande att många uppenbarligen inte ens klarar av att föreställa sig hur det skulle kunna fungera. Hint: det är inte riktigt som på tv...
Citera
2021-12-30, 20:14
Medlem
Citat:
En del material svalnar nog snabbt, andra behåller värmen längre. Det är inte direkt ett hus att gå in i längre, utan mer en hög med bråte och aska. Det kan finnas glöd kvar på vissa ställen efter att det mesta slocknat och ytan är sval, och det kan nog finnas risk att underlaget ger vika. Jag är ingen expert men tror man har säkerhetsmarginaler och hellre väntar lite extra. Dessutom ska de rota igenom bråten också, det de söker kan vara förvandlat till små bitar så det räcker inte att bara gå in och se sig om.

Citat:
Verkar inte vara en familj med äldre svenska släktingar?
Nä, det har framkommit att de är från Tyskland respektive Filippinerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn

Det kan vara riktigt farligt att andas in rök, och det kan gå väldigt snabbt att förlora medvetandet. Finns folk som hittats döda en meter innanför ytterdörren, helt oskadda av själva elden, men de har plötsligt tuppat av och kom inte längre. Så även om det är ett litet hus kan det vara alldeles för lång väg.
Senast redigerad av Wildebeest 2021-12-30 kl. 20:18.
Citera
2021-12-30, 20:21
Medlem
Slettsnokens avatar
Svartsjuka kombinerat med smitta från «Svelvikbrannen i Norge» natten til den 6.12.21 tror jag mest på. Bilden av paret i bilen tycker jag visar en lite trevlig make.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1OXkRJ/drapsbrannen-i-svelvik-familiefar-skal-ha-skutt-og-drept-kone-og-barn
Citera
2021-12-30, 20:27
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest

Det kan vara riktigt farligt att andas in rök, och det kan gå väldigt snabbt att förlora medvetandet. Finns folk som hittats döda en meter innanför ytterdörren, helt oskadda av själva elden, men de har plötsligt tuppat av och kom inte längre. Så även om det är ett litet hus kan det vara alldeles för lång väg.

Ja visst, det är möjligt, vad som helst kan egentligen ha hänt därinne och det lär väl visa sig om det går att utreda.

Men jag tycker ändå att det verkar troligare att det rör sig om att 1. Alla, eller alla utom en var redan döda när började brinna på allvar eller 2. Anlagd brand för att avsiktligt bränna familjen inne.

Medan det inte känns logiskt att mörda sin familj händer det ju med jämna menllanrum, och har man gjort det framstår det däremot som ganska logiskt att avsluta med att bränna ner huset med alla i. Bland annat just för att det då kanske aldrig blir klarlagt vad som hände och övriga släkten iaf kan vara jämförelsevis tröstade av att det skulle varit en "hemsk olyckshändelse".

Jag tycker helt enkelt att det är mer sannolikt än att fyra fysiskt kapabla personer varav minst en hann ringa larm och alltså var medveten om någon form av katastrof inte skulle ha tagit sig ut ur huset alls. Även om det absolut finns andra möjliga förklaringar.
Citera
2021-12-30, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Är du på riktigt utvecklingsstörd eller anstränger du dig för att framstå som sådan?

Var någonstans i det inlägget av mig som du precis citerade kan du läsa att Jag har skrivit att man skall gå in i huset eller att man hinner med någonting på ett par timmar?

Det är användaren jardin som skriver om att gå in i huset, inte jag. Lär dig att läsa till att börja med. SEN kan vi diskutera huruvida du skall snyta dig och skaffa dig ett jobb, och ta igen vad du missade i skolan. Något som du tipsade om.

Varför citerar du inte och svarar jardin istället?

I samma inlägg jag citerade höll du med EXAKT om det Jardin skrev. Varför jag inte svarade honom/henne beror på att du har en bra mycket otrevligare ton i kombination med låga kunskaper.

Starta gärna en ny tråd i lämplig ämneskategori så kan vi jämföra våra färdigheter där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in