• 1
  • 2
2021-12-22, 17:30
Medlem
Det känns så anakronistiskt och pretentiöst.

Jag har blivit kritiserad i den här forumdelen för att inte ha burit det. Idag hade jag bekämpat inlägget med näbbar och klor men jag var en blyg nykomling då.

Jag kan väl inte vara den enda som tycker att det är urfånigt?
Senast redigerad av Ekvilibrium1 2021-12-22 kl. 17:41.
Citera
2021-12-22, 17:46
Medlem
knapptriks avatar
Det hör till allmänt hyfs att kunna erbjuda en näsduk till sitt sällskap.
Lämpligt bärs den då synligt.

Du bär alltså inte näsduken främst för din egen skull, utan för att smidigt kunna rädda oförutsedda fadäser.

Varför är du så självisk?
Citera
2021-12-22, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knapptrik

Du bär alltså inte näsduken främst för din egen skull, utan för att smidigt kunna rädda oförutsedda fadäser.

Fel. Det är en historisk artefakt, inget annat:

"Dessa används enbart i dekorativt syfte för att göra din kavaj eller kostym ännu stiligare. Du ska absolut inte snyta dig eller torka svett ur pannan med dom"
Citera
2021-12-22, 18:36
Medlem
Det kan se stiligt ut vid riktigt speciella tillfällen så som bröllop och liknande, tillfällen då man ska klä upp sig extra mycket. Att bära näsduk vid informella tillfällen eller till vardags håller jag med om ser lite utklätt ut. Detsamma gäller att bära väst.
Citera
2021-12-22, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Det kan se stiligt ut vid riktigt speciella tillfällen så som bröllop och liknande, tillfällen då man ska klä upp sig extra mycket. Att bära näsduk vid informella tillfällen eller till vardags håller jag med om ser lite utklätt ut. Detsamma gäller att bära väst.

Jag tycker det är töntigt att se Jimmie Åkesson ha det i TV-studion. Att bära det på fester och tillställningar är också fjantigt.

En hel del skippar det ju också. Jag blev förvånad när en skribent påpekade att jag "saknade" det, och det var bara utomhusbilder.
Citera
2021-12-22, 22:45
Medlem
Hallonbackens avatar
Näsduk till kavajen kan bli båda succé och skandal. Skämt åsido, det beror på hur den ser ut och hur den är vikt. För egen del brukar jag stoppa den i fickan och ”puffa” upp den, alltså inte direkt vika. Läste någon som jämförde med formen av ett spöke. Se bara till att den fyller ut hela fickans bredd och inte bara sticker upp som en långsmal Hattifnatt från Mumindalen.

Näsduk och slips exakt i samma färg/mönster går - för att talar klarspråk - fetbort. Du kan bli förlåten om det är avslutningsbalen i högstadiet, men bara då.
Citera
2021-12-23, 23:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvilibrium1
Det känns så anakronistiskt och pretentiöst.

Jag har blivit kritiserad i den här forumdelen för att inte ha burit det. Idag hade jag bekämpat inlägget med näbbar och klor men jag var en blyg nykomling då.

Jag kan väl inte vara den enda som tycker att det är urfånigt?

Vet du vad?
Jag hade kunnat skriva ditt inlägg! Håller med till 100%!

Näsduk i bröstfickan till vardags är "over the top".
Citera
2021-12-23, 23:26
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knapptrik

Jo tjena!
Citera
2021-12-28, 19:29
Moderator
sosweets avatar
Du får ju givetvis tycka att det ser urfånigt bäst du vill- jag kan nog snarare tycka att eftersom det är lite ute så ger det en lite personlig touch åt kavajen. För om vi ska vara ärliga så ju en kavaj inte ett särskilt spännande plagg.

Men visst, om måste man passa in så är ju varken väst, mönstrade slipsar, fickur, roliga bälten eller näsdukar något man ska bära.
Citera
2021-12-30, 17:11
Medlem
DoMMs avatar
Jag tycker att det är urfånigt att somliga tycker att alla ska gå klädda i skräpkläder såsom t-shirts, hoodies och dunjackor, som om vi levde i utkanten av civilisationen på medeltiden. Vad i helvete är det för fel på folk som vill offra allt vackert och dekorativt på casual-kulturens altare?

Näsduk i kavajfickan är en självklarhet, det ser alltid fel ut när något mähä kommer gående utan en som om han vore en tölpig gymnasist som trevande bär sin första kostym inför studenten.
Citera
2021-12-30, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoMM
Jag tycker att det är urfånigt att somliga tycker att alla ska gå klädda i skräpkläder såsom t-shirts, hoodies och dunjackor, som om vi levde i utkanten av civilisationen på medeltiden. Vad i helvete är det för fel på folk som vill offra allt vackert och dekorativt på casual-kulturens altare?

Näsduk i kavajfickan är en självklarhet, det ser alltid fel ut när något mähä kommer gående utan en som om han vore en tölpig gymnasist som trevande bär sin första kostym inför studenten.

Helt onyanserad analys. Det coola är ju att kombinera elegans med casual. Du har fått det helt om bakfoten.

Vanliga plagg har sin plats också. Det är inte antingen eller
Citera
2021-12-30, 18:13
Medlem
DoMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvilibrium1
Helt onyanserad analys. Det coola är ju att kombinera elegans med casual. Du har fått det helt om bakfoten.

Vanliga plagg har sin plats också. Det är inte antingen eller
Kläder gör ingen cool, det är personen i kläderna som eventuellt kan vara cool. Kläder kan dock förvandla en cool person till en prakttönt, till exempel om han kommer gående med en t-shirt under sin kavaj, ett par sneakers till sin kostym eller en blazer utan bröstnäsduk. Sluta hitta på att avsaknad av modemässig fingertoppskänsla egentligen är något slags zeitgeist-statement.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in