2021-12-30, 13:46
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Tegnell kan inte rå för att att gemene svensk inte kan tänka förnuftigt.
Det borde han lärt sig under tiden från pandemins start.
Varför kan vi amatörer här göra bättre bedömningar?
Det är ju bara att gå en sväng på stan och in på något köpcenter så fattar man hur det kommer gå.
Då hjälper inte några halvdana rekommendationer från FHM.

Hösten 2020 förnekade AT att det skull bli någon mer våg fast vi redan sett att UK hade fått igång en ny våg och den kommer någon månad senare hit.
UK start ca sept-okt 2020 och SE okt-nov 2020

Inte så svårt.

Se här nedan och det var utifrån befintlig data om UK som jag antog att vi skulle få samma men någon månad senare. Hoppas du kommer ihåg galenskaperna hösten 2020 när vi öppnade äldreboenden 1:a oktober för smittspridningen var låg. Inte heller hade vi fått ordning utan smittspridningen kom igång på äldreboendena igen. Mer död och lidande.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
Citera
2021-12-30, 13:51
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
I Sydafrika orsakade Omicron en ökning av fall i raketfart. Men "vågen" blev mycket kort och vände ner igen i mitten av december.
Nu borde vi därför börja se facit på allvarligheten (beräknad i död) och ja, den är väl typ noll.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&uniformYAxis=0&pickerSort=desc&pickerMe tric=new_cases_smoothed_per_million&Metric=Cases+a nd+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~ZAF
Det finns teorier om att de uppnått flockimmunitet. Alltså ca 25% är vaccinerade men troligen har de flesta haft covid av både tidigare varianter och nu med Omicron. Och man tror att många fått den så lindrigt att de inte märkt att det varit något via Omicron.

Funderingar jag hört från Dr John Campbell.
https://www.youtube.com/c/Campbellteaching
Citera
2021-12-30, 13:52
Medlem
Qaas avatar
Äntligen ett land som börjar tänka med hjärnan! Även om de fortfarande har en extrem vaccinationskampanj och snart på väg att lansera fjärde dosen.

Men det här är helt klart den RÄTTA vägen att gå i dagsläget. Hoppas alla länder tar efter, nu har vi chansen. Om nästa variant blir värre än Omikron så är vi tillbaka på ruta ett igen i pandemin. O livet fortsätter som Truman Show

Aftonbladet:
Citat:
Israels folkhälsomyndighet överväger att använda "massinfektion" för att uppnå flockimmunitet. Det skulle innebära att personer som inte ingår i någon riskgrupp inte kommer att omfattas av restriktioner. Det rapporterar The Times of Israel.
Just nu ökar smittspridningen av omikron i landet, dock ökar inte belastningen på sjukvården.
Det uppskattas att omikronvarianten kommer stå för 90 procent av alla smittfall i Israel inom två veckor. De två senaste dagarna har cirka 3 000 nya fall av covid-19 bekräftats per dag.
Senast redigerad av Qaa 2021-12-30 kl. 13:54.
Citera
2021-12-30, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det borde han lärt sig under tiden från pandemins start.
Varför kan vi amatörer här göra bättre bedömningar?
Det är ju bara att gå en sväng på stan och in på något köpcenter så fattar man hur det kommer gå.
Då hjälper inte några halvdana rekommendationer från FHM.

Hösten 2020 förnekade AT att det skull bli någon mer våg fast vi redan sett att UK hade fått igång en ny våg och den kommer någon månad senare hit.
UK start ca sept-okt 2020 och SE okt-nov 2020

Inte så svårt.

Se här nedan och det var utifrån befintlig data om UK som jag antog att vi skulle få samma men någon månad senare. Hoppas du kommer ihåg galenskaperna hösten 2020 när vi öppnade äldreboenden 1:a oktober för smittspridningen var låg. Inte heller hade vi fått ordning utan smittspridningen kom igång på äldreboendena igen. Mer död och lidande.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Det kanske vore bra om gemene man använder hjärnan till och från, istället för att ha någon som Anders Tegnell att hålla dem i handen.
Citera
2021-12-30, 13:55
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa
Äntligen ett land som börjar tänka med hjärnan! Även om de fortfarande har en extrem vaccinationskampanj och snart på väg att lansera fjärde dosen.

Men det här är helt klart den RÄTTA vägen att gå i dagsläget. Hoppas alla länder tar efter, nu har vi chansen. Om nästa variant blir värre än Omikron så är vi tillbaka på ruta ett igen i pandemin. O livet fortsätter som Truman Show

Aftonbladet:
Enda vägen framåt. Dags för Sverige att ta efter.
Citera
2021-12-30, 14:01
Medlem
Senaste data från Folkhälsomyndighetens excel-dokument.

Idag och -7dagar är antal fall. Sedan veckovis statistik med sju dagars rullande medel av antal fall per dag omräknat per miljon invånare (dubbla sju dagars rullande medel används nu, det ger lugnare beteende på bekostnad av ytterligare fyra dagars fördröjning).

senaste7 är för de senaste sju dagarna och tidigare7 är för en vecka sedan
procent anger procent ökning av dessa och sedan motsvarande R-värde
Kod:
region                idag  -7dagar  senaste7  tidigare7  procent  R-värde
Skåne                 2215     1018       615        461       33      1.2
Stockholm             2947     1731       590        432       36      1.2
Västmanland            294      207       550        568       -3      1.0
Halland                529       54       517        331       56      1.4
Värmland               285      174       480        309       55      1.4
Jämtland_Härjedalen    364      104       466        290       61      1.4
Totalt_antal_fall    10874     5130       437        335       30      1.2
Dalarna                222      119       421        385        9      1.1
Örebro                 347      130       395        365        8      1.1
Västra_Götaland       1203      524       367        241       52      1.3
Gävleborg              237      133       358        312       15      1.1
Blekinge               145       32       340        297       14      1.1
Uppsala                271      206       334        385      -13      0.9
Kalmar                 203       95       321        332       -3      1.0
Kronoberg              227       78       293        156       89      1.5
Jönköping              280      171       283        247       15      1.1
Västernorrland         174       31       254        250        2      1.0
Sörmland               277       92       248        211       18      1.1
Norrbotten             188       58       234        141       66      1.4
Gotland                 49       11       203         80      153      1.9
Västerbotten           172       75       191        166       15      1.1
Östergötland           245       87       166        152        9      1.1
Citera
2021-12-30, 14:01
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Gött att du slänger dig med ett personligt påhopp det första du gör, pajas.

Läs du det du skriver en gång till ” Det är väl tydligt att skyddet mot att smittas är samma som för en ovaxxad med två sprutor.” hur kan en ovaxxad ha två sprutor? Du låter förvirrad.

Siffrorna jag efterfrågar är andel smittade per vaccinationsstatus, så som de rapporterat fram till senaste rapporten då de slutade.

Du är en idiot om du inte förstår vad jag menade. Jag missade ordet ”som”. Men din hjärna klarade inte all fatta det.

Att man inte uppdaterat siffrorna har nog med julen att göra.
I UK har man inte heller kompletta siffror för tex sjukhusinläggningarna sedan före jul.

Men vill du se konspirationer överallt, så ok för mig. Det måste dock vara väldigt jobbigt för dig själv..
Citera
2021-12-30, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa

Aftonbladet:

Fantastiskt!

Fler länder bör ta efter, speciellt Sverige.
Citera
2021-12-30, 14:09
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Det kanske vore bra om gemene man använder hjärnan till och från, istället för att ha någon som Anders Tegnell att hålla dem i handen.
Jo jag har gjort det men uppenbarligen inte alla.
Genom bra uppgifter här i tråden där det tidigt framgick att smittan är "luftburen" så insåg jag att besöka kollegers kontor eller tillåta besök på mitt kontor var helt olämpligt.
Det var då FHM hade sin tramsiga regel med avstånd en armslängd och förnekade att viruset kunde spridas i luften. Det var endast om någon hostade eller nös som man kunde bli träffad. ojojoj

Jag satte upp anslag på mitt kontor att jag inte tar emot besök men gärna kommer ut i den stora hallen utanför och pratar och då på behörigt avstånd. Även att jag avstod alla möten som då fortfarande hölls i konferensrum och gick över till att då medverka via Teams. Våren 2020.
Hösten 2020 hade de flesta övergått till liknande regler och vi jobbade en hel del på distans.
Något AT tycket var ojämlikt när Spotify började med det våren 2020

Detta tack vara mycket bra tips i denna stora och fantastiska tråd.
Mitt mål var att hålla mig frisk fram till vaccination som gett mig ett bra skydd mot allvarlig sjukdom.
Vilket fungerar perfekt, så precis som du skriver att man ska använda hjärnan själv och inte bara tro på FHM:s historier.
Citera
2021-12-30, 14:09
Medlem
trickydicks avatar
Är det ingen ingen pressträff idag?
Citera
2021-12-30, 14:13
Medlem
Idag är det 11 121 stycken rapporterade fall, under gårdagen var det 10 874 stycken och dagen innan det 9 248 stycken. Nu är det förvisso julledighet men utvecklingen är ju inte direkt explosionsartad.

Mindre provtagning?
Kan vi redan se en avmattning?
Orkar folk inte gå och testa sig när man har lite huvudvärk och snuva?
Senast redigerad av karlenn 2021-12-30 kl. 14:27.
Citera
2021-12-30, 14:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det är fantantiskt roligt att läsa kommentarerna här inne nu.

- dom var 100 på fest!!!!
- ingen hade munskydd på bussen!!!
- det kommer explodera i Februari!!!
- 6 månader och 3 veckor för dos 3 SKANDAL!!!

Så fortsätter det med ältande från samma personer om och om och om igen.
Det är såklart ett uttryck för hypokondri mixat med en extrem rädsla för att bli smittad.

Men snälla se er om i världen, inget land bryr sig nämnvärt då alla redan ser att Omikron är räddningen som kommer trycka undan Delta.
Försök att förstå att det faktiskt är det bästa vaccinet och dessutom helt naturligt.

Beaver med flera visar dagligen länkar där man ser i UK, Danmark, sydafrika ja överallt där Omikron är dominerande att den är lika mild dom en förkylning. Ja en förkylning, googla lite så får ni se att ett hederligt Rhino-virus också dödar på SÄBO.

Men vi VET ju inte det ännu. När det är ett helt nytt virus och sedan helt nya mutationer på det, så är det bättre att vara försiktig. Och rönen från Sydafrika kunde man hur eller hur inte översätta till Sverige, eftersom deras befolkning är så annorlunda sammansatt. Både vad gäller demografi/ålder, och klasskillnader (som gör att många säkert dör där utan att få komma in på sjukhus, och utan att dödsfallet registreras som covid). Danmark kan vi förstås jämföra oss med, och det ska vi göra också. Men omikron har precis bara inlett sitt erövringståg där, ännu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in