2021-12-30, 13:39
Medlem
Jag tycker det är synd att åkarna nervärdera världscupen så fort det är ett VM eller OS år, är verkligen dessa mästerskap så stora nu för tiden, jag menar det är ju samma åkare i princip som åker, det är väl så t.om att det är svårare att vinna världscuplopp än ett mästerskaplopp.
Citera
2021-12-30, 13:41
Medlem
Tar de inte ut inom längskidor på s k framtidskriteriet? Som görs i en del andra sporter?
Citera
2021-12-30, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
För mig är det givet att Louise Lindström borde få den platsen om inte Kalla klarar att kvalificera sig genom att vara topp-8.

Ja det är din åsikt. Personligen tycker jag att fler parametrar kan få spela in i den situation vi har nu. Hade vi haft flera bra åkare som alla hade kunnat placera sig topp-8 hade jag gått med på att det kan få vara så enkelt.

Jag kommer inte bli upprörd om LL får åka istället för Kalla. Jag kan se ett värde i båda besluten.
Citera
2021-12-30, 13:46
Medlem
Citat:
Kalla ska inte att köra något under OS om hon inte dessförinnan visat sig vara topp-8. Det kan ju inte vara meningen att hon ska tas ut till OS för att hitta formen där eller hur tänker du?

Det var ett svar på åsikten att Kalla absolut inte under några omständigheter ska köra stafetten. OM hon är med och OM hon är i form och är det bästa alternativet ska hon såklart köra stafetten, är allt jag säger. Men det är två OM som måste uppfyllas först.
Citera
2021-12-30, 13:47
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Du har fel där då flera svenska åkare redan varit uttagna inför säsongen. Deras uttagningar baseras på förra årets resultat. Således skall årets resultat..samt förra årets resultat inkluderas vid uttagningarna. Annars är det dubbla måttstockar.

Vissa togs ut redan förra året baserat på deras resultat då. Helt rimligt att exempelvis Ebba, Frida och Jonna togs ut då så att de inte skall behöva jag OS-kvalificerande resultat utan kan lägga upp hela säsongen för att prestera på OS. Men för övriga som inte togs ut då och som kämpar om de kvarvarande platserna så värderas resultat denna säsong högre än resultat förra säsongen. Det står mycket tydligt i skidförbundets uttagningskriterier. Och av de lopp som avgörs denna säsong så värderas de lopp som mest liknar OS-loppen (fristilssprintar på hög höjd) högre än de som inte liknar OS-loppen lika mycket (lågland, klassiskt).
Citera
2021-12-30, 13:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski.rage
Ja det är din åsikt. Personligen tycker jag att fler parametrar kan få spela in i den situation vi har nu. Hade vi haft flera bra åkare som alla hade kunnat placera sig topp-8 hade jag gått med på att det kan få vara så enkelt.

Jag kommer inte bli upprörd om LL får åka istället för Kalla. Jag kan se ett värde i båda besluten.

Vi har inget annat än åsikter att komma med. Vi har ingen påverkan.

I princip tycker jag att den som kommer med utan att ha klarat kvalificeringsgränsen rent prestationsmässigt ska sitta på avbytarbänken och endast tävla om någon annan blir indisponibel. Den som inte klarat topp-8 ska inte vara aktuell för en stafett.

Att åka stafett ska inte vara ett tack för gamla prestationer eller en förhoppning om nya prestationer. Stafettlaget ska sättas ihop med åkare som presterat i nutid på ett bra sätt. Titta på senaste stafetten i VC och se vilka som presterade där.
Citera
2021-12-30, 13:59
Medlem
Citat:
Vi har inget annat än åsikter att komma med. Vi har ingen påverkan.

I princip tycker jag att den som kommer med utan att ha klarat kvalificeringsgränsen rent prestationsmässigt ska sitta på avbytarbänken och endast tävla om någon annan blir indisponibel. Den som inte klarat topp-8 ska inte vara aktuell för en stafett.

Att åka stafett ska inte vara ett tack för gamla prestationer eller en förhoppning om nya prestationer. Stafettlaget ska sättas ihop med åkare som presterat i nutid på ett bra sätt. Titta på senaste stafetten i VC och se vilka som presterade där.

Ja vi har bara åsikter och min åsikt är att det är bättre att skicka Kalla än ingen alls. Vill man hellre skicka LL på något sorts ”se och lära”-kriterie är det också en rimlig uttagning. Jag delar dock inte bedömningen att Kalla ”tar” någon annans plats om vi skickar henne. Det är inte som att LL (eller någon annan) har presterat på ett sådant sätt att hennes (eller någon annans) plats skulle vara given. Därför måste man göra en helhetsbedömning och inte bara titta på en enskild åkares resultat.
Citera
2021-12-30, 14:04
Medlem
Karlxiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Det var ett svar på åsikten att Kalla absolut inte under några omständigheter ska köra stafetten. OM hon är med och OM hon är i form och är det bästa alternativet ska hon såklart köra stafetten, är allt jag säger. Men det är två OM som måste uppfyllas först.
Spelar ingen roll vad alla tycker och tänker de kommer låta den lilla rultan vara med i stafetten på gamla meriter.
Hon borde ställa sig rakryggad och säga till att hon har inget på OS att göra, men det kommer heller aldrig ske innan dess kommer hon gråta i TV så att alla ska tycka synd om henne.
Jävla smörande, irriterande att yngre förmågor med mer vilja och energi inte får ställa upp, ge dem chansen de har mer att ge en kärringen som absolut inte orkar ett helt OS.
Citera
2021-12-30, 14:05
Medlem
bajjenns avatar
Hade Moa inte visat på fina kvaliteter (monsterloppet i Ruka) hade Johanna med stor sannolikt fått en OS-plats.
Citera
2021-12-30, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Vissa togs ut redan förra året baserat på deras resultat då. Helt rimligt att exempelvis Ebba, Frida och Jonna togs ut då så att de inte skall behöva jag OS-kvalificerande resultat utan kan lägga upp hela säsongen för att prestera på OS. Men för övriga som inte togs ut då och som kämpar om de kvarvarande platserna så värderas resultat denna säsong högre än resultat förra säsongen. Det står mycket tydligt i skidförbundets uttagningskriterier. Och av de lopp som avgörs denna säsong så värderas de lopp som mest liknar OS-loppen (fristilssprintar på hög höjd) högre än de som inte liknar OS-loppen lika mycket (lågland, klassiskt).

Det är en helhetsbedömning man skall göra vilket inte har gjorts här. Du får gärna lägga ut skidförbundets uttagningskriterier.

På vilka resultat blev Burman/Svensson uttagen på inför säsongen..och inte Hagström som blev 4:a I VM?? Jag menar dubbla måttstockar. Lägg upp uttagningskriterierna för de som blev uttagns innan säsongen..och så jmf med Hagströms insatser förra året
Citera
2021-12-30, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Vad Frida skulle gjort är att hon skulle kört tävlingen i Gällivare ( som hon gjorde) för att mäta sig nationellt och se hur träningen gått under försäsongen. Sedan fortsatt till Ruka och sedan till Lillehammer.

Efter Lillehammer skulle åkt hem till Sollefteå för att smälta sina insatser. Således avstå Davos. Kommer hem med ett stort självförtroende. Vilar några dagar sedan börjar träna igen inför tds. Åker ner till Alperna någon vecka innan tds för att acklimatisera sig på hög höjd. Kör tds, troligtvis med ett mycket bra utfall. Åker sedan hem igen och börjar ladda för OS.

Frida avstod dessutom ett höghöjdsläger i höstas som hon kunde varit med på.

Svenskorna har de senaste åren haft svårt att prestera i Davos och det var i Davos man såg att hon inte hade lika lätt på hög höjd som på lågland.

Således är detta upplägg med att Frida först kört ett lopp på hög höjd inDavos, sedan hårdträning efter på hög höjd..sedan tuffa lopp under kort tid..flera på hög höjd..är ett mycket farlig upplägg för en åkare med hennes hälsohistoria. Sundby varnade också för detta upplägget.

Som sagt, skulle detta upplägga påverka Fridas OS så är Per Nilsson rökt för all framtid och flera i landslaget kommer att vara tvungna att avgå.
Alltså, på allvar.

Vad går du på????????
Citera
2021-12-30, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Alltså, på allvar.

Vad går du på????????

Per Nilsson har redan kört in Frida i väggen vid 2 tillfällen. Är man insatt så är risken stor att Frida kör sig totalt slut i tds. Vad är det du inte förstår?? Frida är trött och sliten precis som vid andra tillfällen när de varit tvungna att dra i handbromsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in