2021-12-30, 11:18
Medlem
BMC64s avatar
case closed, inga hemliga filer inga fiktiva pistoler ingen lindring för ljugande å vrängande, summa summarum, hon kom billigt undan
2021-12-30, 11:20
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ganska logiskt men livstid skulle inte ha suttit helt fel heller.

Känns som om den Rosa lagboken har använts av Hovrätten, tror inte att om GM varit man att han sluppit undan med 18 år, då hade livstidsstraffet kommit som ett brev på posten.

Sant och klokt, men världen är rosa
2021-12-30, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hovrätten fastställer tingsrättens dom.
18 års fängelse.
Tack för besked!
Högst väntat mtp den korta tiden mellan förhandling och domslut.
SR Ekot kl 11 tyckte inte detta var nånting att rapportera om trots att kvinnliga mördare som döms till lagens längsta tidsbestämda straff inte precis växer på träd..

Bra att försvaret och Lydia Barth-kramarna nu fick veta vad en brutal mördare skall få:
Mördare skall få kännbara påföljder. Lydia Barth är för första gången på alldeles rätt väg i livet!
Lydia Barth är på väg till Hinseberg!

@Remark: Det verkar som att SveaHR inte hade några som helst problem med att uttolka mobilfilmen.
Du drömde om ett halmstrå..
2021-12-30, 11:46
Avslutad
https://docdro.id/GpA4Z5j
Här är domen från hovrätten.
Gott Nytt År alla krigare😇
2021-12-30, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
https://docdro.id/GpA4Z5j
Här är domen från hovrätten.
Gott Nytt År alla krigare😇
Tack själv för bra bevakning och för [be-]lysande rapporter från domstolarna!

Jag tycker att 2021 slutar i dur, åtminstone vad gäller det här ärendet. Hovrätten hade ju kunnat resonera som Lydia Barth-kramarna har gjort under flera månader, alltså att försöka skylla på psykisk sjukdom hos henne och att det hade kunnat mildra straffet.
Nu blev det inte så och det gör att de i tråden som vill diskutera brottet och påföljden nu lär slippa ett antal konton här som bara varit närvarande för att störa och förstöra.
2021-12-30, 12:03
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
Sant och klokt, men världen är rosa

Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för besked!
Högst väntat mtp den korta tiden mellan förhandling och domslut.
SR Ekot kl 11 tyckte inte detta var nånting att rapportera om trots att kvinnliga mördare som döms till lagens längsta tidsbestämda straff inte precis växer på träd..

Bra att försvaret och Lydia Barth-kramarna nu fick veta vad en brutal mördare skall få:
Mördare skall få kännbara påföljder. Lydia Barth är för första gången på alldeles rätt väg i livet!
Lydia Barth är på väg till Hinseberg!

@Remark: Det verkar som att SveaHR inte hade några som helst problem med att uttolka mobilfilmen.
Du drömde om ett halmstrå..

Illa är det att den Rosa lagboken kom fram som vanligt när det gäller kvinnor, genus spelar en alldeles för stor roll när det gäller att bedöma straff och påföljd.

Livstid skulle ha utdömts, det finns inga som helst förmildrande omständigheter och hade GM varit man så skulle definitivt straffet blivit livstid.
2021-12-30, 12:04
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Skulle vilja säga att rätt påföljd för Lydia Barth hade varit livstid, både som reaktion och som profylax. Hon bör hållas inlåst i minst ett par decennier, så att hon hinner lugna ned sig och alla hennes barn hunnit bli myndiga.

OffT: Man kan fundera på varför Tamim Sultani dömdes till livstid för knivattackerna i Vetlanda. Inget dödsoffer. Inget terrorbrott i egentlig mening, utan en förvirrad persons förvirrade och irrationella handlande.

Frågan är hur många offer det krävdes för att domstolen skulle landa i livstid? Han knivskar sju män. Om han "bara" knivskurit tre män, hade han då fått 18 år eller hade han då fått livstid?
Var går gränsen mellan 18 år och livstid i hans fall?

Håller med dig i allt du skriver men den Rosa lagboken trotsar allt sunt förnuft tyvärr.
2021-12-30, 12:14
Medlem
Citat:
Håller med dig i allt du skriver men den Rosa lagboken trotsar allt sunt förnuft tyvärr.
Sant.
Gläds ändå över att hovrätten var enig i sitt domslut och att de två kvinnorna i rätten inte anmälde sig skiljaktiga.

En sänkning av straffet hade kunnat få mig ur balans och kanske ta till flaskan, vem vet?
Är alltså ändå liite glad idag.
Du med?
2021-12-30, 12:21
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Sant.
Gläds ändå över att hovrätten var enig i sitt domslut och att de två kvinnorna i rätten inte anmälde sig skiljaktiga.

En sänkning av straffet hade kunnat få mig ur balans och kanske ta till flaskan, vem vet?
Är alltså ändå liite glad idag.
Du med?

Yes, min tilltufsade tro på rättsväsendet fick i alla fall ingen ny boost så jag är glad trots allt, speciellt glad är jag över att alla dessa folierattar (ingen nämnd, ingen glömd) fick så katastrofalt fel angående hur bevisningen skulle värderas, den värderades exakt som i Tingsrätten, däremot kunde Hovrätten skärpt straffet men den Rosa lagboken räddade dem.

Således är jag lite glad trots allt
2021-12-30, 12:21
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
intressant, om vi får tillåtas att spekulera
vad hade domen blivit för en man säj i femtio års åldern, med dokumenterad historia inom svea rikes försvarsmakt, löpt amok med en hagelbraka på en altan
min gissning är att han hade hängts ut i riksmedia, blivit offentligt förnedrad, för att sen kastas ner i en bottenlös brunn, rosa är inte alltid färgen på oskyldig
2021-12-30, 12:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
intressant, om vi får tillåtas att spekulera
vad hade domen blivit för en man säj i femtio års åldern, med dokumenterad historia inom svea rikes försvarsmakt, löpt amok med en hagelbraka på en altan
min gissning är att han hade hängts ut i riksmedia, blivit offentligt förnedrad, för att sen kastas ner i en bottenlös brunn, rosa är inte alltid färgen på oskyldig

Givetvis hade han fått livstid och fått schavottera i rikstäckande media med bild personuppgifter och allt annat som tillkommer.

Expressen har en blänkare om domen, Aftonbladet skriver än så länge ingenting, sådan här fall passar ju inte in i deras världsbild, tanken att kvinnor kan vara lika onda och djävliga som män finns inte hos dem.
2021-12-30, 12:38
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Givetvis hade han fått livstid och fått schavottera i rikstäckande media med bild personuppgifter och allt annat som tillkommer.

Expressen har en blänkare om domen, Aftonbladet skriver än så länge ingenting, sådan här fall passar ju inte in i deras världsbild, tanken att kvinnor kan vara lika onda och djävliga som män finns inte hos dem.

väldigt märklig syn på genus, kan jag tycka, min fru slog mej i huvet med en spade, av ingen orsak alls, så numer har jag bara mej och katterna att bry mej om

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in