2021-12-30, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
Du blandar nog ihop att du har använt både ak4 och ak5 i din militärtjänst, ak4 togs ur bruk 1986, idag är det endast hemvärnet som använder dom, sen ditt påstående om att de ges till barnsoldater är helt bisarrt, det är oftast licenstillverkade kalashnikovs som används i sådana konflikthärdar. DET är ett helt annat vapen

Förklaring: om du har använt både ak4 och ak5 så har du antingen tillhört ett förband som inte ska nämnas med ord, men du tycks inte besitta den begåvning som krävs för det, eller så gjorde du din millitärtjänst 85/86, vilket gör att du är lite för gammal för att ragga på 39 åringar i mitt tycke, men visst
du kanske har rätt

Jo, jag har använt båda dessa och har även fått testa att skjuta med M16, AK47 för att nämna några som du kanske känner till.
2021-12-30, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Säger du det.. det finns en anledning till att Barths fd Beretta, förevisades i tingsrätten, där samtliga av ledamöterna fick hålla i och trycka av mordvapnet, under ordnade förhållanden och självklart oladdat.
En av ledamöterna hade problem att ens hålla upp vapnet, tänk då på att Lydia stod i över fyra minuter och lade an, tills hon slutligen siktade och sköt, rakt i bröstet på en obeväpnad människa som bad henne att lämna honom ifred.
Tyvärr, ska det tilläggas, att hovrätten missförstått att vapnet skulle förevisas även i hovrätten, utan de fick ta del av inspelningarna från tingsrätten.

Lydia hävdar trots att filmen bevisligen visar vad som hände, att hon råkade komma åt när hon bröt eller slog ihop bössan. Även när åklagaren ifrågasätter att man måste göra någonting innan, osäkra vapnet, käftar Lydia emot, "meh, såg du mig göra det eller?!" Men det måste du ha hört, hennes ångerfyllda sanning? Inte, nej just det, hon känner ingen ånger, annat än för sig själv.

Har själv inga problem att hålla upp ett gevär under lång tid. Så ledamöterna kanske inte var i någon bra fysisk form, vad vet jag.
2021-12-30, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Det vapen som sätts i händerna på barn i krig är oftast automatvapen... Just för att dom är lättare att fyra av.. Så du har fel i hur lätt det är att trycka av.
Så det var inte nån kommaåtskjutning..
Det var en ren avrättning som ska generera i ett långt straff.

Spelar ingen roll, det krävs ungefär samma tryck på avtryckaren ändå, det är inga svårigheter att trycka av.
2021-12-30, 09:48
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Varför tvekade hon i hela fyra minuter? Hon lyfte bössan flera ggr och bad han sluta/lägg ned. Innan hon la an och skottet gick av.

Jag trodde det var att han skulle sluta filma, innan jag fick vetskap om hans privata vapen. 14 dgr innan hade han hotat ta sitt liv med densamme.

Vad det en pistol det handlade om?
Hon tvekar inte i fyra minuter, hon hotar i fyra minuter.
Edit; hon har också fyra minuter att besinna sig.
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-12-30 kl. 10:27.
2021-12-30, 10:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Domen kungörs kl 11 eller 14, nån som vet?
Dom meddelas idag klockan 11:00
2021-12-30, 10:11
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sensei
AK4 används fortfarande som jag förstår det. Jag själv gjorde militärtjänst långt senare än 86 och vi hade endast AK4

ak4 ersattes 86 för för alla förband i insats, sant är att de kan ha funnits kvar i trängtrupp eller ingenjörsförband lite längre, nej de används inte längre inom förvarsmaktens reguljära förband
utan precis som jag skrev är det inom hemvärnet dom används, det är en modifierad version som kallas ak4b men det finns även ak4c.

Om nu lövängeln har gjort 15 månaders militärtjänst så kan jag garantera dej att hen inte använde båda vapnen dvs ak4 och ak5, möjligen möjligen provskjutit en ak4, men då borde hen veta att den inte har ens i närheten samma egenskaper som automatvapen tillverkade i obskyra länder.

angående kraften i avtryck så står jag fast vid det jag skriver, en hagelbock bränner du inte av, av misstag det krävs kraft och vilja. sen att man fipplat av säkringen på fyllan, visst, men det krävs ändå att du trycker av, och siktar du på någon med ett laddat vapen och trycker av så är det otvivelaktigt MORD
Senast redigerad av BMC64 2021-12-30 kl. 10:13.
2021-12-30, 10:29
Medlem
senseis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
ak4 ersattes 86 för för alla förband i insats, sant är att de kan ha funnits kvar i trängtrupp eller ingenjörsförband lite längre, nej de används inte längre inom förvarsmaktens reguljära förband
utan precis som jag skrev är det inom hemvärnet dom används, det är en modifierad version som kallas ak4b men det finns även ak4c.

Om nu lövängeln har gjort 15 månaders militärtjänst så kan jag garantera dej att hen inte använde båda vapnen dvs ak4 och ak5, möjligen möjligen provskjutit en ak4, men då borde hen veta att den inte har ens i närheten samma egenskaper som automatvapen tillverkade i obskyra länder.

angående kraften i avtryck så står jag fast vid det jag skriver, en hagelbock bränner du inte av, av misstag det krävs kraft och vilja. sen att man fipplat av säkringen på fyllan, visst, men det krävs ändå att du trycker av, och siktar du på någon med ett laddat vapen och trycker av så är det otvivelaktigt MORD

Gjorde som du säger värnplikten i just ett ingenjörsregemente (i slutet av 90-talet) så där kan den ha hängt med längre
2021-12-30, 10:45
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sensei
Gjorde som du säger värnplikten i just ett ingenjörsregemente (i slutet av 90-talet) så där kan den ha hängt med längre

Ja det tog ju ett tag för knallkorkarna i fmv att utfasa gamla bettan. min poäng var bara att avfyra ett vapen under de omständigheter som framkommit i FUP är inget misstag

Off topic: hemvärnet är ett reguljärt förband, och har all min respekt
2021-12-30, 11:05
Avslutad
Hovrätten fastställer tingsrättens dom.
18 års fängelse.
2021-12-30, 11:08
Medlem
Reimers avatar
Citat:
18 års fängelse.

Ganska logiskt men livstid skulle inte ha suttit helt fel heller.

Känns som om den Rosa lagboken har använts av Hovrätten, tror inte att om GM varit man att han sluppit undan med 18 år, då hade livstidsstraffet kommit som ett brev på posten.
Senast redigerad av Reimer 2021-12-30 kl. 11:16.
2021-12-30, 11:08
Medlem
Citat:
18 års fängelse.
Tack Mumsbulle.. Inga hemliga ljudfiler alltså?
2021-12-30, 11:11
Medlem
Citat:
18 års fängelse.

Tack

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem