2021-12-30, 09:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag förstår inte heller varför det är så problematiskt med munskydd.
Jag har rest ett par månader i varma länder nu där man oftast krävt munskydd i affärer, restauranget, mm. och det är inte ett dugg svårt eller krångligt.
Jag ser inga problem med att använda munskydd.
Den lilla mängd använd luft som man andas tillbaks är betydligt mindre än mängden man "återandas" när man snorklar.
Kanske hanterar man inte alltid munskyddet exakt som man bör, men vad har det för betydelse. Det viktiga tror jag är att man fångar upp droppar med virus i.

Sedan förstår jag inte alls varför du, IMBILDEN, förespråkar munskydd. Munskydd hjälper ju inte på luftburen smitta utan hbara på droppburen smitta.

Bra munskydd av typ ffp2 eller helst ffp3 skyddar inte bara omgivningen, utan även bäraren från luftburen smitta. Står på förpackningen.
Citera
2021-12-30, 09:31
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Händerna är förhoppningsvis rena, men tror du munskyddet är det? Sitter väl på bäraren, som kan sprida ev. virus vidare till en yta som den tar på.
Har inte sett någon uppgift på hur många som smittats via kontaktsmitta. Har du sett något sådant?
Citera
2021-12-30, 09:33
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hydrol
Vad är din källa på det fetade påståendet?
Rätt så uppenbart att skyddet att sprida viruset till andra inte påverkas av att man tar på munskyddet. Det sitter ju fortfarande kvar och hindrar salivdroppar att spridas så bra som utan munskydd.
Citera
2021-12-30, 09:34
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Suck! Även rena händer har bakterier som snabbt förökar sig. Pinsamt att du inte ens kan grundläggande biologi.Sen skyddar såklart inte munskydd vare sig bäraren eller mottagaren 100%.mot smitta. Inte i närheten ens.
Nu handlar det om ett virus och inte bakterier. SARS-CoV-2 är ett virus och sprids oftast via utandningsluften.
Citera
2021-12-30, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nu handlar det om ett virus och inte bakterier. SARS-CoV-2 är ett virus och sprids oftast via utandningsluften.
Virus och bakterier sprids tillsammans så det handlar om både och. I Spanska sjukan som sägs vara orsakad av ett virus så dog majoriteten av offren på grund av bakteriell lunginflammation..
Citera
2021-12-30, 09:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Vi får hoppas att vaccinerna gör så att folk inte blir så allvarligt sjuka nu när smittan återigen börjar spridas efter jul- och nyårshelgerna.

Någon som vet något om det proteinbaserade vaccinet som just godkänts? Spekuleras i längre varaktighet samt att det på sikt kan bidra till att utrota sjukdomen. Om vi får en god vaccinationstäckning så kanske?
Citera
2021-12-30, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du har ju helt fel som vanligt.
https://vetcov19.se/dokument/studier-gjorda-pa-munskydd/

Man andas inte in sin egen utandningsluft. Varifrån får du allt trams? Om man gjorde det skulle man tuppa av inom några minuter av syrebrist. Har själv haft på mig munskydd under en hel arbetsdag utan att det påverkat mig på något negativt vis. Det enda är att man får tillfälliga avtryck i huden efter skydden och de band man har runt huvudet.
Munskydd är ju en extrem försämring av livskvaliteten. Bortsett från att det är skitjobbigt med en mekanisk barriär framför munnen (som gör det mer ansträngande att andas) så går det ju inte att kommunicera eller interagera med andra människor på ett normalt sätt. Det är som en filt över samhället. Folk får huvudvärk, blir irriterade på varandra och känner sig isolerade.

Den enda situationen där människor skulle ha munskydd av egen vilja (innan pandemin) är om de åker utan sällskap i kollektivtrafiken och ända bara ska glo på mobilen. Då är det ändå på gränsen.

Om det inte var jobbigt så skulle man inte behöva tvinga människor. Det hade räckt med frivillighet.
Citera
2021-12-30, 10:00
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Virus och bakterier sprids tillsammans så det handlar om både och. I Spanska sjukan som sägs vara orsakad av ett virus så dog majoriteten av offren på grund av bakteriell lunginflammation..
Nu var ju diskussionen om munskydd försämrar sin funktion för att minska spridningen av virus i omgivningen via salivdroppar. Men du har troligen insett att du hade fel och försöker flytta över diskussionen till bakterier.
Tror du fortfarande ett munskydd inte fungerar som skydd för smittspridning av virus bara för man tagit i det med händerna?
Du fick ett tips om att blåsa ut ett ljus med munskydd på dig. Har du provat ännu?
Faktiskt ett mycket bra inlägg du fick som svar på om munskydd fungerar även om man tar på det.

Jag provade själv nyss med att blåsa med ett munskydd på mig och det kommer luft ut från sidorna bakåt och upp vi näsa/ögonen. Var ett enkelt ljusblått munskydd. Ej provat med ett FFP3 utan ventil.
Resultatet var att jag lyckades inte blåsa ut ett ljus jag provade med och då rakt framför munskyddet på ca 10 cm avstånd.
Ett bra tips är att du också provar. Återkom gärna med svar om ditt resultat.
Citera
2021-12-30, 10:14
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Vi får hoppas att vaccinerna gör så att folk inte blir så allvarligt sjuka nu när smittan återigen börjar spridas efter jul- och nyårshelgerna.

Någon som vet något om det proteinbaserade vaccinet som just godkänts? Spekuleras i längre varaktighet samt att det på sikt kan bidra till att utrota sjukdomen. Om vi får en god vaccinationstäckning så kanske?

Hur ska du lyckas få i hela jordens befolkning vaccin samtidigt tänker du? Vi har inte lyckats få i ens halva befolkningen dessa vaccin och det verkar som viruset med Omikron redan har rundat det.

Hur tänker du göra med alla katter, hundar, möss, minkar, illrar, fladdermöss, tigrar, lejon osv som också kan bli infekterade?

Tänker du att man ska vaccinera dom med eller planerar du att avliva allt som rör sig kanske

Det går inte att vaccinera bort ett Corona-virus. Det kommer alltid att mutera runt vaccinet för eller senare.

Men de gör inget vet du IMBILDEN för vi har överlevt i miljontals år tack vare vårat fantastiska immunförsvar och vi kommer överleva detta med. Omikron är inget att vara rädd för och efter att du smittats så kommer du ha ett bra skydd tills nästa gång du smittas.

Har du köpt hem febernedsättande och nässpray ännu?
Citera
2021-12-30, 10:32
Medlem
arbetets avatar
NHS planerar för nya "Nightingale Beds" d.v.s. beredskapssjukhusbäddar:

Shaun Lintern
@ShaunLintern
Leeds Hospital to host one of the first 'Nightingale hubs' based in a car park at St James's Hospital. NHS wants space for up to 4k extra beds nationally...but who will staff these beds?
https://twitter.com/ShaunLintern/status/1476464984926339076?s=20

Brev:

https://pbs.twimg.com/media/FH11DnRWUAIWzFd?format=jpg&name=medium
https://pbs.twimg.com/media/FH11FB7XoAAMNyT?format=jpg&name=large
Citera
2021-12-30, 10:51
Medlem
Citat:

Omikron sprids som en löpeld även under jul- och nyårshelgerna, trots skollov...
Citera
2021-12-30, 11:02
Medlem
Citat:

Ja, det är ju verkligen den enda möjligheten. Det kan ju inte vara så att varianten som nu dominerar är ganska blaskig? Att det är en vanlig utveckling på en pandemi, oavsett vaccin eller ej?

Då lär du vaccinera alla vilda djur också. Är det någon med kompetens som ens nämner möjligheten till utrotning längre? Det har nämligen aldrig hänt tidigare, när det etablerats bland djuren. Bland annat därför vi har Rabies kvar. Men precis som med Rabies så är det ingen karastrof. Vi kan leva med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in