Citat:
Ursprungligen postat av
Hankypanky14
Frida var 1.13 min före Diggins i Ruka och 1.39 min före i VM 2019. Så med den formen Frida haft så var 1 min relevant att ta in.
Jag är skeptisk till Fridas upplägg relaterat till hennes tidigare hälsotillstånd. Så sent som 7 augusti ställde Frida in ett lopp på rullskidor pga att jon kände sig överbelastad och sliten. Det är otroligt att man har ett sådant här upplägg när man bara för några månader sedan fick varning varningssignaler om överträning. Det verkar som att hon nu känner sig sliten efter höghöjdsträning. Skulle detta påverka OS då är Per Nilsson rökt för all framtid. Det är självklart hon skall avsluta touren om hon känner av samma symtom som under augusti.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/mrMjgg/frida-karlsson-avstar-tavling-i-norge
Det är inget ovanligt att man på den här nivån går över gränsen då och då.
Elitidrott är så.
Personligen så är jag inget fan av att man ska köra TdS så här tätt in på ett stort mästerskap, men om upplägget är som så att Frida i stället avstår tävlingar efter TdS för att ladda upp inför OS så är det nog ändå helt rätt.
Jag vet inte annars vad hon skulle göra i stället. Avstå allt efter jul och bara satsa på OS?
Låter inte heller som en vidare bra idé.
Dessutom är det omöjligt för oss att veta anledningen till varför det nu inledningsvis gått sämre.
Kan vara tillfälligt. Ibland är det så att kroppen kan svara dåligt i början, för att sen vara i bra form igen lite längre fram.
Vi får se hur det går i morgon innan vi säger för mycket.
Går det så pass dåligt att touren är körd så lär nog Frida avstå resten, utan att det på något vis ska påverka OS negativt.