Citat:
Ursprungligen postat av
Hjv9
Svenska damerna har fem segrar och totalt nio pallplatser på de åtta första V-cup loppen. Vi har Frida Karlsson som leder totala världscupen och U23 cupen, Maja Dahlqvist leder sprintcupen och Sverige leder nationscupen på damsidan med över 200 poäng.
2018 hade damerna 13 pallplatser de första nio V-cup loppen så det var lite bättre än nu, men bara två av 13 var segrar. Vi hade också fler åkare på pallen då, sex st olika mot tre i år.
Så den näst bästa säsongsinledningen om man ser till topplaceringar i V-cupen har det varit för de svenska damerna. Inte illa det trots allt, och säsongen är bara i sin linda.
Huruvida säsonginledningen varit bra eller dålig beror ju helt på hur man utvärderar.
Topparna (läs Frida och Maja) har ju överpresterat, medan toppbredden varit under förväntan - dvs antalet åkare som levererat pallplatser eller topp tio är under förväntan - delvis på grund av mycket sjukdomar och skador (som jag vägrar se som en slump).
Så ska man utvärdera åkarna så blir det?
Klart över förväntan: Frida, Maja, Moa O, Leo J
Ungefär som förväntat: Dyvik, Moa H, Johanna(kanske något under), Louise L, Grate och Persson (de tre sista något över), Häggas, Solin
Klart under förväntan: Kalla, Ebba, Moa L, Jens, Porris (för tuff bedömning?), Oskar, Fredrik A, Ribom, Jonna och Linn (i somras hoppades väl de flesta av oss att Linn skulle vara på väg tillbaka nu)
Samt att med undantag av Moa O och Anton så har inga B-landslagsåkare visat nånting. Juniorerna har också varit osynliga (vilket man kanske kunde ha förutsett). Jag hade också förväntat mig att någon av de yngre herrarna tagit ett steg resultatmässigt.
Summa summarum så är helheten under förväntan (framförallt herrarna) även om antalet segrar är över förväntan. Den stora orsaken är skador och sjukdomar. Men säsongen är ung.
Det som är glädjande är att mängden nationer i toppen på damsidan ökat - på herrsidan är det precis så dominerat av Norge och Ryssland som man befarade.