2021-12-30, 10:50
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Du får gärna utveckla

Att man kör en amerikansk uttagning (iaf tolkar jag det så), den som åkte bäst i Lenzerheide fick platsen. Raka rör och inget velande. Och att man går ut med det nu trots att man egentligen inte skulle göra någon mer uttagning förrän i januari.

Tyder på självförtroende.

Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Kan du förklara hur du menar, dagens uttagning kan jag förstå, men den tidiga uttagningen av Häggas är märklig för mig.

Avsåg uttagningarna på damsidan, herrsidan är kanske en annan femma. Men går iofs att se logiken bakom uttagningen av Häggas även om den inte är lika glasklar och att man kunde ha tänkt sig att göra uttagningarna på ett annat sätt.
Senast redigerad av Alkibiades 2021-12-30 kl. 10:53.
Citera
2021-12-30, 10:50
Medlem
Finns fortfarande en chans för Hagström att peta Ribom från sprinten ifall de inte tar ut Kalla.
Citera
2021-12-30, 10:52
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Frida var 1.13 min före Diggins i Ruka och 1.39 min före i VM 2019. Så med den formen Frida haft så var 1 min relevant att ta in.

Jag är skeptisk till Fridas upplägg relaterat till hennes tidigare hälsotillstånd. Så sent som 7 augusti ställde Frida in ett lopp på rullskidor pga att jon kände sig överbelastad och sliten. Det är otroligt att man har ett sådant här upplägg när man bara för några månader sedan fick varning varningssignaler om överträning. Det verkar som att hon nu känner sig sliten efter höghöjdsträning. Skulle detta påverka OS då är Per Nilsson rökt för all framtid. Det är självklart hon skall avsluta touren om hon känner av samma symtom som under augusti.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/mrMjgg/frida-karlsson-avstar-tavling-i-norge

Det är inget ovanligt att man på den här nivån går över gränsen då och då.
Elitidrott är så.

Personligen så är jag inget fan av att man ska köra TdS så här tätt in på ett stort mästerskap, men om upplägget är som så att Frida i stället avstår tävlingar efter TdS för att ladda upp inför OS så är det nog ändå helt rätt.
Jag vet inte annars vad hon skulle göra i stället. Avstå allt efter jul och bara satsa på OS?
Låter inte heller som en vidare bra idé.

Dessutom är det omöjligt för oss att veta anledningen till varför det nu inledningsvis gått sämre.
Kan vara tillfälligt. Ibland är det så att kroppen kan svara dåligt i början, för att sen vara i bra form igen lite längre fram.
Vi får se hur det går i morgon innan vi säger för mycket.
Går det så pass dåligt att touren är körd så lär nog Frida avstå resten, utan att det på något vis ska påverka OS negativt.
Citera
2021-12-30, 10:54
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Ser redan nu framför mig hur Dyvik gör en Anna Haag på stafetten och spolar bort Sveriges medalj.
Citera
2021-12-30, 10:57
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Att man kör en amerikansk uttagning (iaf tolkar jag det så), den som åkte bäst i Lenzerheide fick platsen. Raka rör och inget velande. Och att man går ut med det nu trots att man egentligen inte skulle göra någon mer uttagning förrän i januari.

.

Grattis Anna! Då hade jag för en skull rätt i mina spekulationer att avgörandet skulle ske nu plus att det var jämnt innan.

8an upp till Kalla med andra ord.
Citera
2021-12-30, 11:05
Bannlyst
Citat:

Avsåg uttagningarna på damsidan, herrsidan är kanske en annan femma. Men går iofs att se logiken bakom uttagningen av Häggas även om den inte är lika glasklar och att man kunde ha tänkt sig att göra uttagningarna på ett annat sätt.

Självförtroende?🙂 Du måste skämta. Hela uttagningsprocessen är ett skämt där de har dubbla måttstockar på vissa åkare. Dyviks uttagning är en konsekvens av att hon blev ratad till VM 2020 ( med rätta) och att hon gick ut i media och ifrågasatte uttagningarna. Ledningen ger nu med sig för att slippa ännu en sådan situation. Tyder på enorm svaghet och ger vika för en åkare som gärna vill skapa turbulens kring sin person.
Citera
2021-12-30, 11:06
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skelleftesonen
Finns fortfarande en chans för Hagström att peta Ribom från sprinten ifall de inte tar ut Kalla.
Nej det har hon inte. OS är kört för Hagström om ingen blir sjuk/skadad
Citat:

Håller med om att det är bra att beslutet kom direkt så Dyvik kan ladda för OS och Hagström vet vad som gäller.
Citera
2021-12-30, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skelleftesonen

Näe, verkar vara klart att Hagström inte åker enligt henne själv.

Sista platsen handlar nog om Kalla eller ingen alls. Eller åtminstone en distansåkare. Har dock svårt att se att Kalla skulle färga något alls med nuvarande trupp.
Citera
2021-12-30, 11:14
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Självförtroende?🙂 Du måste skämta. Hela uttagningsprocessen är ett skämt där de har dubbla måttstockar på vissa åkare. Dyviks uttagning är en konsekvens av att hon blev ratad till VM 2020 ( med rätta) och att hon gick ut i media och ifrågasatte uttagningarna. Ledningen ger nu med sig för att slippa ännu en sådan situation. Tyder på enorm svaghet och ger vika för en åkare som gärna vill skapa turbulens kring sin person.

Du får ju naturligtvis tycka vad du vill men det tror jag inte på för fem öre. Och det finns inget som stödjer att det är så det gått till. Men har man investerat så mycket i att Dyvik är ond och Hagström god så har man nog svårt att se på uttagningen med nyktra ögon.

Jag tycker det är bra att man är prestigelös i uttagningen och går på rena resultat och att någon som tackat nej till landslagsplats och tidigare fört fram kritik i media om uttagningar inte missgynnas i denna uttagning.
Citera
2021-12-30, 11:18
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Noterar att SOK i sitt pressmeddelande specificerat vilka tävlingar de uttagna åkarna är aktuella för. Vet inte om man kan dra några slutsatser kring detta.
Citera
2021-12-30, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajjenn
Känns märkligt att beskedet kom redan nu. Varför inte vänta till efter sprinten i Les Rousses?
För att det måste finnas tid att förbereda sig.
Citera
2021-12-30, 11:23
Medlem
katws avatar
Citat:
Frida var 1.13 min före Diggins i Ruka och 1.39 min före i VM 2019. Så med den formen Frida haft så var 1 min relevant att ta in.

Jag är skeptisk till Fridas upplägg relaterat till hennes tidigare hälsotillstånd. Så sent som 7 augusti ställde Frida in ett lopp på rullskidor pga att jon kände sig överbelastad och sliten. Det är otroligt att man har ett sådant här upplägg när man bara för några månader sedan fick varning varningssignaler om överträning. Det verkar som att hon nu känner sig sliten efter höghöjdsträning. Skulle detta påverka OS då är Per Nilsson rökt för all framtid. Det är självklart hon skall avsluta touren om hon känner av samma symtom som under augusti.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/mrMjgg/frida-karlsson-avstar-tavling-i-norge

Vad svamlar du om? Vad skulle tyda på att hon känner av samma symtom som i augusti? Den gången drog hon i handbromsen själv. Lugna ned dig och ta en valium. Ha lite is i magen.

Att hon skulle bryta med sin tränare som hon haft sedan gymnasiet känns extremt långsökt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in