Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Jag tror du överskattar hur länge man blir immun efter en infektion. Tror också du överskattar vilken immunitet som finns mellan de olika mutationerna. Som jag ser det kan pamdemin bara avslutas med effektiva vaccin som injiceras med regelbundenhet. Det är vårt enda hopp.
Alltså det beror helt på vad du syftar på "immun"? Vi vet redan att genomgången infektion ger ett väldigt långvarigt skydd både mot smitta men även sjukdom. Precis som mot andra smittor i vårt samhälle, har vi minnesceller i kroppen som känner igen tidigare virus, bakterier osv och stoppar dessa med effektiva medel. Annars hade vi dött av förkylningsvirus, influensa etc. C19 är inget undantag. Jag menar över 200 miljoner minst har haft sjukan i världen, bara en bråkdel dör eller får längre biverkningar. Vi talar om typ under 2% dödlighet över hela världen, ännu lägre i Sverige. Förmodligen inte ens 1% om man tar med alla som inte testas eller som inte ens får symptom. Ta det lugnt.

Tidigare infektion är anledningen vi har det relativt lugnt här jämfört med många andra. Jag förväntar mig INTE en kraftig uppgång nu eller senare. Vi har haft det värsta redan, nu drar man bara ut skiten...
Det kommer inte gå att vaccinera oss ur denna pandemi. Ingenting tyder på att det kommer bättre vaccin som kan stoppa virusets framfart. I nuläget har myndigheternas bästa vapen varit att pumpa i folk doser hela tiden för att hålla uppe antikropparna för att lättare kunna stoppa viruset. Men det är ju ej hållbart och troligen förödande på sikt till och med!
Flera miljoner svenskar har genomgått infektion och dom som nu är dessutom vaccinerade utan varit sjuk innan kommer få det också. Så länge de har bra skydd mot allvarlig sjukdom är det bäst att låta viruset gå runt. Tappar man det skyddet, så är det ju inte lika bra längre. När väl de haft infektionen kommer kroppen bättre kunna stoppa smitta INNAN den kommer in ordentligt i kroppen. Detta klarar i regel vaccinet aldrig av.
Kan man få C19 igen? Absolut. Risken att få den igen är dock låg. Danmark har väl i nuläget rapporterat om runt 4-5% och det med omicron i cirkulation. Det är nästan 100% efter några månader med vaccin enbart. Vaccinet är värdelöst mot smitta men verkar ju fungera ok mot allvarlig sjukdom. Varför inte utnyttja läget och få pandemin slut?