2021-12-29, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Fanns.. Fi har sekretessbelagt alla blankningspositioner <0,5% Märkligt va?

Det var inte länge sedan som jag såg en sammanställning över blanking på just nivån 0,2 %. Lustigt att detta hux flux skulle vara sekretessbelagt. Har du källa på detta?
Citera
2021-12-29, 14:05
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
Det var inte länge sedan som jag såg en sammanställning över blanking på just nivån 0,2 %. Lustigt att detta hux flux skulle vara sekretessbelagt. Har du källa på detta?

Den här sidan https://www.blankningsregister.se/ visade tidigare blankningar <0,5% Det gör den inte längre eftersom FI har satt stopp för den informationen.
Citera
2021-12-29, 14:21
Medlem
backwardations avatar
Citat:
Den här sidan https://www.blankningsregister.se/ visade tidigare blankningar <0,5% Det gör den inte längre eftersom FI har satt stopp för den informationen.

Tydligen är det efter påtryckningar från EU-nivå som FI nu drar tillbaka informationen. Jag testade själv att fråga om korta positioner där bland annat EVO kunde vara involverat och fick detta till svar. Finansbranschen är korrupt som sjutton.

Citera
2021-12-30, 17:36
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backwardation
Finansbranschen är korrupt som sjutton.
Ser inte riktigt skandalen. Frågan är varför det skall finnas ett offentligt blankningsregister om det inte finns ett offentligt ägarregister. Blankning är en privat affärsuppgörelse mellan två parter där ena parten lånar ut aktier till den andra. Om det skall vara offentligt, borde då inte alla låneavtal i hela samhället vara offentliga?
Citera
2021-12-30, 18:41
Medlem
backwardations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Ser inte riktigt skandalen. Frågan är varför det skall finnas ett offentligt blankningsregister om det inte finns ett offentligt ägarregister. Blankning är en privat affärsuppgörelse mellan två parter där ena parten lånar ut aktier till den andra. Om det skall vara offentligt, borde då inte alla låneavtal i hela samhället vara offentliga?

Ägarskap i aktiebolag är redan offentliga för alla positioner över 500 aktier. Sen har FI aldrig haft något officiellt register för dessa positioner utan det som hänt är att man nu sekretessbelagt information som ändå är skyldigt att rapporteras in.

Citat:
Som värdepapperscentral är vi enligt aktiebolagslagen (ABL) skyldiga att lämna ut uppgifter om alla som äger över 500 aktier i ett visst bolag till den som ber om det. Förteckningen med dessa ägare samlas i offentliga aktieböcker som vi publicerar fyra gånger per år, dvs. varje kvartal.

https://www.euroclear.com/sweden/sv/om-oss/offentliga-aktiebocker.html

/Jag har inte några EVO-aktier just nu utom en ytterst liten position så jag har själv inget större intresse i denna fråga.
Citera
2021-12-30, 19:03
Medlem
Glossuss avatar
Citat:

Om Blackrock lånar ut sina aktier till Vanguard som blankar skiten ur alla bolag på omxs30 finns risk att även tredje part blir drabbad.
Citera
2021-12-30, 21:15
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Om Blackrock lånar ut sina aktier till Vanguard som blankar skiten ur alla bolag på omxs30 finns risk att även tredje part blir drabbad.
Med det resonemanget skulle allt risktagande, inte bara blankning, behöva finnas i offentligt register.

Alla företag och privatpersoner som belånar sig skulle finnas i offentligt register.

Vanguard har mig veterligen inga korta ETF:er (ej heller med hävstång) men överavkastar de index de följer tack vare att de lånar ut aktierna för blankning. Blackrock har däremot korta ETF:er och ETF:er med hävstång (iShares). Så ditt exempel hade varit bättre åt andra hållet.
Senast redigerad av jnilsson 2021-12-30 kl. 21:17.
Citera
2021-12-30, 21:16
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ägarskap i aktiebolag är redan offentliga för alla positioner över 500 aktier. Sen har FI aldrig haft något officiellt register för dessa positioner utan det som hänt är att man nu sekretessbelagt information som ändå är skyldigt att rapporteras in.
Jag har >500 aktier i många företag. I vilket offentligt register ser jag det?
Citera
2021-12-30, 22:00
Medlem
backwardations avatar
Citat:
Jag har >500 aktier i många företag. I vilket offentligt register ser jag det?

Hos Euroclear såklart, kolla länken. Information om ägarskap av mer än 500 aktier är offentligt enligt ABL. Detta begärs ut regelbundet av ägartjänster som säljer informationen vidare, på samma sätt som blankningsregistret begärt ut information från FI.
Citera
2021-12-30, 22:50
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Hos Euroclear såklart, kolla länken. Information om ägarskap av mer än 500 aktier är offentligt enligt ABL. Detta begärs ut regelbundet av ägartjänster som säljer informationen vidare, på samma sätt som blankningsregistret begärt ut information från FI.
En guldgruva för utpressare, kidnappare m.fl.!

Riktigt kul blir det när nya förslagen om att begränsa offentlighetsprincipen för domstolar. Då skyddas dömda brottslingar medan aktieägare hängs ut.

Om lån av aktier kräver ett offentligt register kan man undra varför vanliga lån av pengar inte gör det...
Citera
2021-12-30, 23:54
Medlem
backwardations avatar
Citat:
En guldgruva för utpressare, kidnappare m.fl.!

Riktigt kul blir det när nya förslagen om att begränsa offentlighetsprincipen för domstolar. Då skyddas dömda brottslingar medan aktieägare hängs ut.

Om lån av aktier kräver ett offentligt register kan man undra varför vanliga lån av pengar inte gör det...

Äsch vi blodsugande kapitalister förtjänar ju att hängas ut. Är väl därför man har ”alla som tjänade mest i din kommun” i skvallermedia så att alla utpressare får veta vem de ska råna...

Egentligen tycker jag det är ganska olustigt att allt ägande är offentligt men i så fall bör även korta positioner omfattas av offentlighet. P&D med Jörns Bullmarknad ska ha samma villkor som misstänkta blankarattacker mot tex EVO.

När det kommer till lån av pengar finns det aggregerade data på kreditmängd, bolån, margin accounts och liknande beroende på land. Det jag tänkte på är varför FI stryper informationen efter vad någon EU-myndighet sagt. Information om blankningar är mig veterligen inte hemlig enligt svensk lagstiftning och det får mig att fundera över hur påverkbara våra organ egentligen är. Därav min fundering.
Citera
2021-12-31, 19:05
Medlem
-
Senast redigerad av 42-43-44 2021-12-31 kl. 19:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in