Tack för svar. Det hade varit intressant att se hela listan.
Jag antar att även automatvapen samt flera skyttar ingår här? Ett skott är ovanligt i båda fallen och obefintligt i attentat mot statsman misstänker jag.
Det vet vi inte om GM gjorde. OP kanske hade stämt träff med någon.
Gamla stan känns riskabelt som attentatsplats om man tänker hur få flyktvägar det finns (inärheten av skyddobjekt som slott, riksdag etc). Att MOP avviker från andra fall kan ju också tala för ett mötesscenario. Jag misstänker starkt att det finns en pusselbit i MOP som saknas och som skulle kunna förklara underligheterna. Teorin om kuppförsvarsövningen låter snurrig men är ändå intressant. Men visst, förrän MOP är löst kan ensamagerande GM aldrig uteslutas.
Citat:
Jag antar att även automatvapen samt flera skyttar ingår här? Ett skott är ovanligt i båda fallen och obefintligt i attentat mot statsman misstänker jag.
Citat:
Att förfölja ett tilltänkt offer på okänd rutt till fots i en stadskärna för att skjuta denne i steget på ”öppen gata” saknar nästan helt motsvarighet i materialet. Det enda motsvarande fall som finns är armenier som skjuter en turkisk diplomat i centrala Paris på sjuttiotalet.
Det vet vi inte om GM gjorde. OP kanske hade stämt träff med någon.
Citat:
kommer du ihåg vilka dessa fall är?
Att endast skjuta i ryggen är ovanligt även det. Det finns sju kända organiserade sådana fall i materialet. Samt sju fall med (till synes) ensamagerande och två oklara. Det innebär en kraftig överrepresentation av ensamagerande vid detta tillvägagångssätt. I hela materialet utgör oorganiserade ensamagerande ca 7%. Ett skott i ryggen praktiseras endast av ensamagerande.
Citat:
Tydligast avviker MOP dock från organiserade attentat i val av plats och skottets placering i kroppen. Organiserade attentat utförs vid tiden, i allmänhet, i, eller i anslutning till, offrets bostad, fordon, arbetsplats eller hotell. Man sonderar tilltänkt offers vanor och väljer ett tillfälle.
Ytterligare en sak att erinra om är möjligheten till att skjuta Palme innanför porten till dennes bostad då han är på väg till eller från Säpo-bilen vid Apoteket eller varit ute på egen hand i triangeln. Det vore det givna valet för en organisation som kartlagt honom eller på något annat sätt hade kännedom om hans förehavanden. Även mordkvällen hade det varit ett självklart val. Man hade inte ens behövt förfölja makarna när man insett att de var på väg hem. Bara ställa sig i porten och vänta.
Detta är inte bevis för något, men omständigheter ingen ”teori” bara kan vifta undan.
Ytterligare en sak att erinra om är möjligheten till att skjuta Palme innanför porten till dennes bostad då han är på väg till eller från Säpo-bilen vid Apoteket eller varit ute på egen hand i triangeln. Det vore det givna valet för en organisation som kartlagt honom eller på något annat sätt hade kännedom om hans förehavanden. Även mordkvällen hade det varit ett självklart val. Man hade inte ens behövt förfölja makarna när man insett att de var på väg hem. Bara ställa sig i porten och vänta.
Detta är inte bevis för något, men omständigheter ingen ”teori” bara kan vifta undan.
Gamla stan känns riskabelt som attentatsplats om man tänker hur få flyktvägar det finns (inärheten av skyddobjekt som slott, riksdag etc). Att MOP avviker från andra fall kan ju också tala för ett mötesscenario. Jag misstänker starkt att det finns en pusselbit i MOP som saknas och som skulle kunna förklara underligheterna. Teorin om kuppförsvarsövningen låter snurrig men är ändå intressant. Men visst, förrän MOP är löst kan ensamagerande GM aldrig uteslutas.