2021-12-29, 10:45
Medlem
Tack för svar. Det hade varit intressant att se hela listan.

Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Ett skott är ovanligt vid organiserade attentat, men det förekommer. Då alltid mot huvudet, med ett undantag (i hjärtat). Ensamagerande oorganiserade skjuter i snitt tre skott, organiserade i snitt 7,9.

Jag antar att även automatvapen samt flera skyttar ingår här? Ett skott är ovanligt i båda fallen och obefintligt i attentat mot statsman misstänker jag.

Citat:
Att förfölja ett tilltänkt offer på okänd rutt till fots i en stadskärna för att skjuta denne i steget på ”öppen gata” saknar nästan helt motsvarighet i materialet. Det enda motsvarande fall som finns är armenier som skjuter en turkisk diplomat i centrala Paris på sjuttiotalet.

Det vet vi inte om GM gjorde. OP kanske hade stämt träff med någon.

Citat:
Att endast skjuta i ryggen är ovanligt även det. Det finns sju kända organiserade sådana fall i materialet. Samt sju fall med (till synes) ensamagerande och två oklara. Det innebär en kraftig överrepresentation av ensamagerande vid detta tillvägagångssätt. I hela materialet utgör oorganiserade ensamagerande ca 7%. Ett skott i ryggen praktiseras endast av ensamagerande.
kommer du ihåg vilka dessa fall är?

Citat:
Tydligast avviker MOP dock från organiserade attentat i val av plats och skottets placering i kroppen. Organiserade attentat utförs vid tiden, i allmänhet, i, eller i anslutning till, offrets bostad, fordon, arbetsplats eller hotell. Man sonderar tilltänkt offers vanor och väljer ett tillfälle.

Ytterligare en sak att erinra om är möjligheten till att skjuta Palme innanför porten till dennes bostad då han är på väg till eller från Säpo-bilen vid Apoteket eller varit ute på egen hand i triangeln. Det vore det givna valet för en organisation som kartlagt honom eller på något annat sätt hade kännedom om hans förehavanden. Även mordkvällen hade det varit ett självklart val. Man hade inte ens behövt förfölja makarna när man insett att de var på väg hem. Bara ställa sig i porten och vänta.

Detta är inte bevis för något, men omständigheter ingen ”teori” bara kan vifta undan.

Gamla stan känns riskabelt som attentatsplats om man tänker hur få flyktvägar det finns (inärheten av skyddobjekt som slott, riksdag etc). Att MOP avviker från andra fall kan ju också tala för ett mötesscenario. Jag misstänker starkt att det finns en pusselbit i MOP som saknas och som skulle kunna förklara underligheterna. Teorin om kuppförsvarsövningen låter snurrig men är ändå intressant. Men visst, förrän MOP är löst kan ensamagerande GM aldrig uteslutas.
Citera
2021-12-29, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hittade detta förhör på Palmemordsarkivet.se.

https://drive.google.com/file/d/1_hErX-rJPtilYGDfaJdjxXNqWjC5IAkk/view
Förhör Håkan Ingerwall D 21190-01 20120412

Tack för hjälpen. Man kan ju undra om alla dessa maskningar verkligen kan vara motiverade. Det finns ju knappt någon anledning att lämna ut dessa protokoll med sådan väl tilltagen maskning.
Citera
2021-12-29, 11:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det du förespråkar är en polisstat i svensk tappning. Ditt svammel om kommunism är inte relevant i MOP utan politisk agitation och off-topic.

Lisbeth Palme har rätt att behandlas enligt principen "Likhet inför Lagen" vilket omfattar följande

Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Likhet_inf%C3%B6r_lagen

Lisbeth Palme har rätt till skydd mot husrannsakan av sin privata sfär och full rätt att inte utlämna privata handlingar i en brottsutredning på uppmaning av polis.

Inget av det du försöker lägga Lisbeth Palme till last har något stöd i lagen utan är snarare trakassering av hennes person.

Att vad du kallar "vissa uppgifter" retuscheras bort faller på utredande polisers ansvar och där har du rätt. Polisen manipulerar och förvanskar förhör på ett rent kriminellt sätt för att få personer oskyldiga dömda i falska åtal som exv Christer Pettersson. Vem och vilka var det polisen ville beskydda?

De åtnjuter skall vi kalla det "kriminell immunitet" förlänad av ett korrupt rättsväsende, det svenska.

Anteckningsboken fanns på Olof Palmes arbetsplats och kan antas tillhöra hans värv som statsminister. Det är inte hos henne husrannsakan görs , utan på statsministerns kontor. Som vanligt undviker du de väsentliga frågorna. Varför agerar LP på ett sätt som försvårar utredningen av MOP. Ditt svammel polisstat är bara känslomässigt mumbo-jumbo som den svenska politiken bliver nedlusad av det senaste decenniet.

När Lisbeth Palme vägrar delta i rekonstruktion om Christer Petterssons advokat deltar bryter hennes agerande mot en grundläggande regel i en rättsstat . Även anhållna för mord har rätt att han en försvarare på plats när dom ska pekas ut för gärningen. Det otroliga är att åklagarna faller till föga för detta ultimatum. Hade LP tillåtit videoinspelning och/eller bandupptagning kunde lite av skadan kunnat undvikas, men också detta förbjöds. Åklagare och Polis är eniga om att anteckningsboken kunde varit viktig för att få kännedom om händelser OPs sista tid i livet. Att lösa MOP har prioritet över alla andra hänsyn. Det är sveriges statsminister som är avlivad. LPs omtanke om hans eftermäle har i detta läge underordnad betydelse.

I alla fall av mord på gifta makar måste den andra parten undersökas. Med tanke på att Lisbeth Palme besköts har hennes medverkan i MOP bara påståtts av knasbollar Lars Krantz och Claes Hedberg och dessas beundrarskara.
Däremot väcker LPs agerande efter MOP frågetecken. Det är inte trakasseri att ifrågasätta detta utan en naturlig granskning . Varför ändrar hon sina uppgifter från mordnatten? varför förändras hennes historia? Varför vill hon inte att polisen får tillgång till all tillgänglig bevisning? Varför nekar hon bandupptagningar och videoinspelning av sina förhör? Varför kommer hon med rättsvidriga krav inför rättegångsförhandlingarna?

Likaså måste frågan ställas varför Gösta Welander, Kjell-Olof Feldt , Ingvar Carlsson, Anita Gradin, Ulf Dahlsten och Kjell Lindström slutar tro på LPs uppgifter om två GM på mordnatten som hon tidigare sett utanför bostaden på Västerlånggatan .
Den ende som håller fast vid hon sagt är den nu saligt bortgångne Åke Rimborn. som jag åtskilliga gånger skrivit ser jag inget märkligt med LPs handlande fram till lördagens förhör kl1500.
Senast redigerad av mvagrippa 2021-12-29 kl. 12:13.
Citera
2021-12-29, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Anteckningsboken fanns på Olof Palmes arbetsplats och kan antas tillhöra hans värv som statsminister. Det är inte hos henne husrannsakan görs , utan på statsministerns kontor. Som vanligt undviker du de väsentliga frågorna. Varför agerar LP på ett sätt som försvårar utredningen av MOP.

När Lisbeth Palme vägrar delta i rekonstruktion om Christer Petterssons advokat deltar bryter hennes agerande mot en grundläggande regel i en rättsstat . Även anhållna för mord har rätt att han en försvarare på plats när dom ska pekas ut för gärningen. Det otroliga är att åklagarna faller till föga för detta ultimatum. Hade LP tillåtit videoinspelning och/eller bandupptagning kunde lite av skadan kunnat undvikas, men också detta förbjöds. Åklagare och Polis är eniga om att anteckningsboken kunde varit viktig för att få kännedom om händelser OPs sista tid i livet. Att lösa MOP har prioritet över alla andra hänsyn. Det är sveriges statsminister som är avlivad. LPs omtanke om hans eftermäle har i detta läge underordnad betydelse.

Vad jag förstår så fanns inte anteckningsboken på Olof Palmes kontor när husrannsakan gjordes utan i någons kanske Lisbeth Palmes besittning.

Även om anteckningsboken hade återfunnits under husrannsakan så skall de som gjorde den så snart de uppfattat att den var privat överlämnat den till Lisbeth Palme som dödsbodelägare.

Vare sig åklagare eller polis har rätt att tvinga någon att delta i en rekonstruktion eller för den delen uttala sig i ett förhör. Det är en mänsklig rättighet.

Bara för ett kort tag sen så var en mycket god vän till mig kallad för att höras i ett förhör där hon/han blivit utsatt för övergrepp och i närvaro av sitt juridiska ombud förklarat att hon/han inte kommer att svara på frågor med mindre att vissa villkor var uppfyllda. Förhörsledaren gjorde det enda rätta och lät henne/honom gå.

Jag håller med dig att inga lagliga möjligheter skall sparas i utredningen av mordet Sveriges statsminister och har tidigare skrivit att målet borde refereras till en internationell domstol som exv ICC då det efter 35 år och med ett falskt åtal mot Christer Pettersson och många misstänkta utredningsåtgärder, obefogade anhållande, förtal av avliden etc etc, torde stå klart att åklagare/polis inte har syftet att lösa mordet utan begå "justitiemord" mot någon oskyldig.

Det bedrevs ett smutsigt spel när det gällde Christer Pettersson och Lisbet Palme gjorde så att hennes eget vittnesmål tappade så mycket bevisvärde att HR med all rätt underkände TRs "justitiemord". Tanten var inte dum.

Min uppfattning är att åklagare ville använda Lisbeth Palme för att fälla en oskyldig, Christer Pettersson, vilket hon inte gjorde. Den fällande domen faller på tingsrättens ledamöters ansvar.

Edit: Fortfarande idag har Åklagare möjlighet att vända sig till domstol, HD, för att få ut dagboken vilket kan leda till att det hamnar hos Europadomstolen och det är kanske det Åklagarämbetet inte vill då många ytterligare brott mot EKMR kan komma i dagen.
Senast redigerad av Utredaren 2021-12-29 kl. 12:33.
Citera
2021-12-29, 12:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Gösta Welander lämnar under mordnatten ansvaret på ledningscentralen och beger sig till Sabbatsbergs sjukhus för att få bättre signalementsuppgifter av Lisbeth Palme. Liksom Åke Rimborn får GW uppgiften av LP att hon sett två GM runt mordplatsen som hon kopplar till en tidigare iakttagelse vid bostaden på Västerlånggatan i gamla stan. Detta vet vi då GW ser till att två GM kvarstår i rikslarmet samtidigt som han tar bort uppgiften om Ustaja.

Två GM kvarstår till Hans Holmer har presskonferens vid lunchtid på lördagen. GW har aldrig berättat om vad han tyckte om att det under natten gällande rikslarmet, helt ignoreras sedan HH ger sig in i leken.
Citat:
Likaså måste frågan ställas varför Gösta Welander, Kjell-Olof Feldt , Ingvar Carlsson, Anita Gradin, Ulf Dahlsten och Kjell Lindström slutar tro på LPs uppgifter om två GM på mordnatten som hon tidigare sett utanför bostaden på Västerlånggatan .
Den ende som håller fast vid hon sagt är den nu saligt bortgångne Åke Rimborn. som jag åtskilliga gånger skrivit ser jag inget märkligt med LPs handlande fram till lördagens förhör kl1500.
Framåt morgonen verkar man ha bestämt sig för att slå ihop de två signalementena till ett enda för att inte förvirra oss:
Polisen har signalement som tyder på att det kan ha varit två gärningsmän. Men som biträdande länspolischefen Gösta Welander uttrycker det, "för att inte förvirra allmänheten går vi bara ut med de uppgifter som är samstämmiga för en person".
https://gunnarwall.files.wordpress.com/2021/04/20210406_145024-svd-860302-4-stjarnor-inlaga.jpg
Citera
2021-12-29, 14:51
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Formella begränsningar, eller snarare sagt formella regleringar, av Förundersökningsledares befogenheter att besluta om tvångsåtgärder finns. I det här fallet om husrannsakan och beslag.

Vad du gör med dina formuleringar är att vända upp och ner på den rättsliga frågeställningen.

Utgångspunkten är inte det allmännas rätt till intrång i en persons rättssfär utan att personens rätt till privatliv, familjeliv etc inte får begränsas enligt RF 2 kap. 6 § Se nedan.

Regeringsformen 2 kap. 6 §

Källa: https://lagen.nu/1974:152#K2P6S1

Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Husrannsakan

Dina formuleringar tar inte sikte på det jag var ute efter, dvs polisens, Länspolismästarens skyldighet att förhålla sig till lagar och konventioner vid beslut om tvångsåtgärder gentemot en avliden statsminister.

Din förmodan däremot är till viss del korrekt att domstol, i det här fallet Sveriges Högsta domstol äger beslutanderätt.
Se diskussion https://svjt.se/svjt/2020/665

Men inte utan att invändning skulle kunna ha gjorts av fru Palme till Europadomstolen genom klagan. Domstolen kommer då att döma utifrån Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna EKMR.

Oaktat att EKMR inkorporerades i svensk lag först 1995 så hade Sverige redan 1950 undertecknat konventionen som trädde i kraft 1953, och därmed fanns en möjlighet att klaga till Europadomstolen

Se Mänskliga rättigheter – Regeringen

Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-19941219-om-den-europeiska-konventionen_sfs-1994-1219

Som avslutning så ser jag inte att beslag av en privat anteckningsbok skulle vara en proportionerlig tvångsåtgärd.

Enligt vad Anders Helin i intervju säger är:

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/palmes-dagbok-ar-en-gata-for-utredningen/

Så av Åklagaren / Förundersökningsledaren vet vi inte ens till vem den lämnats ut.

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/palmes-dagbok-ar-en-gata-for-utredningen/

Så med andra ord fanns kunskap om vart anteckningsboken tagit vägen men Åklagare hemlighåller detta liksom mycket annat än idag då det inte passar deras syften.

Det fanns andra ställen där tvångsåtgärder som husrannsakan varit proportionerliga som husrannsakan av UDs handelsavdelning som handlade exportfrågor av krigsmateriel och annan utrustning till bla Iran.
.

Det du skriver är intressant och det finns definitivt integritetsaspekter att diskutera.

Men menar du verkligen att man i en polisutredning idag skulle avstå från att göra bevisbeslag och gå igenom mordoffrets mobil och låta offrets hustru bestämma detta?

Jag skall inte påstå att jag vet, men jag förutsatte att man gjorde detta regelmässigt, därför att det är av stort intresse för utredningen av t ex ett spaningsmord att få del av denna information och att integriteten då får vika. Man kan ju t ex få veta vem mordoffret skulle träffa osv.
Citera
2021-12-29, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Framåt morgonen verkar man ha bestämt sig för att slå ihop de två signalementena till ett enda för att inte förvirra oss:
Polisen har signalement som tyder på att det kan ha varit två gärningsmän. Men som biträdande länspolischefen Gösta Welander uttrycker det, "för att inte förvirra allmänheten går vi bara ut med de uppgifter som är samstämmiga för en person".
https://gunnarwall.files.wordpress.com/2021/04/20210406_145024-svd-860302-4-stjarnor-inlaga.jpg
Det bör också påpekas att det under morgonen och förmiddagen den 1 mars inte i något enda förhörsprotokoll eller PM fanns någon uppgift om två gärningsmän. Inte heller i Åke Rimborns PM. Det var därför inte så konstigt att rikslarmet korrigerades.
Se sid 6:
https://drive.google.com/file/d/1h85Om4ah3ufVbNfST1yxJp60opaovzay/view
Senast redigerad av 10juni 2021-12-29 kl. 14:56.
Citera
2021-12-29, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
.

Det du skriver är intressant och det finns definitivt integritetsaspekter att diskutera.

Men menar du verkligen att man i en polisutredning idag skulle avstå från att göra bevisbeslag och gå igenom mordoffrets mobil och låta offrets hustru bestämma detta?

Jag skall inte påstå att jag vet, men jag förutsatte att man gjorde detta regelmässigt, därför att det är av stort intresse för utredningen av t ex ett spaningsmord att få del av denna information och att integriteten då får vika. Man kan ju t ex få veta vem mordoffret skulle träffa osv.

Nej, det menar jag inte.

Jag har tidigare skrivit och jag får väl upprepa det igen, att det skall ske under rättssäkra former där den slutliga beslutanderätten ligger hos domstol.

Att utredningspersonal och deras chefer kan vara lite småputtriga och sätta näsan i vädret för att få igenom det dom vill ser jag som normalt. Jag har träffat flera sådana i utredningar jag har gjort men det är inte ursäkter att låta dom kränka individer.

Därmed kan också de privata delar maskeras och för utredningen relevanta delar utges till åklagare och polis.

Vi skall inte heller glömma bort att Olof Palme var utsedd som medlare av FN och åtnjöt särskilt diplomatiskt skydd.

Det vore ett brott mot Wienkonventionen att polis/åklagare beslagtog sådant som var exklusivt i hans medlarroll.

FN har också jurisdiktion över Olof Palme och det kan vara troligt att mordet har att göra med hans medlarroll.

Kanske att den som hade anteckningsboken överlämnat det till en rättslig instans inom FN och att mordet utreds av FN utan insyn av vare sig den svenska allmänheten eller det svenska rättsväsendet.

Vanligtvis i internationella domstolar så ingår det i rättens sammansättning domare från berörda länder, i det här fallet då bla Sverige.
Senast redigerad av Utredaren 2021-12-29 kl. 15:10.
Citera
2021-12-29, 20:29
Medlem
Mordplatsvittnet Anders Delsborn i Aktuellt, 1 mars 1986

"Ett ljudklipp från Aktuellt dagen efter mordet på Olof Palme. Anders Delsborn såg mordet från sin taxibil ett tiotal meter från mordplatsen. Det korta klippet innehåller många intressanta iakttagelser som torde intressera alla som intresserar sig för Palmemordet."

https://www.youtube.com/watch?v=Hu-xHCmDyQo
Citera
2021-12-30, 08:40
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddDDddDDddDD
Tack för svar. Det hade varit intressant att se hela listan.

Jag antar att även automatvapen samt flera skyttar ingår här? Ett skott är ovanligt i båda fallen och obefintligt i attentat mot statsman misstänker jag.

De flesta organiserade enskottsmord begås av ETA* (baskiska separatister) av någon anledning. Med pistol och alltid mot huvudet. Ja, det ingår automatvapen och flera skyttar.

Nja, finns nog attentat mot ”statsmän”, politiker åtminstone, där ensamagerande skjuter ett skott. Har tänkt att referera samtliga attentat mot politiker, ska komma till skott vid tillfälle. Det är ett fåtal fall.

Nej, ok, man vet inte att makarna förföljdes. Stämma träff är okänt i materialet.

Citat:
kommer du ihåg vilka dessa fall är?

Har tidigare sammanställt en ryggskottslista. Bifogar den.

Citat:
Gamla stan känns riskabelt som attentatsplats om man tänker hur få flyktvägar det finns (inärheten av skyddobjekt som slott, riksdag etc). Att MOP avviker från andra fall kan ju också tala för ett mötesscenario. Jag misstänker starkt att det finns en pusselbit i MOP som saknas och som skulle kunna förklara underligheterna. Teorin om kuppförsvarsövningen låter snurrig men är ändå intressant. Men visst, förrän MOP är löst kan ensamagerande GM aldrig uteslutas.

Högriskaktionen, menar jag, torde vara att skjuta statsministern under de icke förutsägbara förutsättningar som råder i ett fredagscity. Uppsluppna sällskap, berusade som kan tänkas vilja ingripa, cirkulerande polisfordon på var och varannan gata. Organiserade gm vill inte ha något annat än en situation där de råder över omständigheterna. Inte tvärtom.

På makarnas adress i Gamla stan tror jag att det fanns två lägenheter. Egen hiss upp till deras etagevåning. Fastigheten var inte säkrad på något särskilt sätt. Lätt att ta sig in i porten och liten risk att någon dyker upp där. Är Palme övervakad kan den exekutiva sektionen fatta posto därinne bara minuter innan han anländer. Han lämnar och anländer bostaden oeskorterad ofta. Ljuddämpad pistol och sen bara rätta till slipsen och slinka ut.

När har läst om ett stort antal professionella attentat vid tiden, framstår detta tydligt som det alternativ som hade valts av en planlagd och professionell insats.

Mötesscenariot finns väl inget som tyder på, jag är dock inte så insatt. Utgångspunkten blir, enligt mig, att ett brott som tydligt ser oplanerat och ensamagerat ut också var det. Krävs tunga skäl för att krångla till det.

*Vad gäller paramilitära, kriminella eller terrororganisationer, så tas sådana attentat endast med då de riktas mot enskild med offentlig funktion som politiker, ämbetsman eller typ företagsledare.
Citera
2021-12-30, 08:44
Medlem
Roerligs avatar
Lumbago

(förmodat) Ensamagerande gärningsmän, endast ryggskott:

1978 USA Larry Flynt överlevde 2 skott gevär utanför domstol
1980 USA John Lennon död revolver 5 skott expanderande ammo bostad
1980 USA Vernon Jordan advokat medborgarrättsaktivist överlevde 1 skott gevär hotell
1989 USA abortläkare överlevde 3 skott arbetsplats
1990 Tyskland Wolfgang Schäuble inrikesminister överlevde legal revolver S&W 3 skott (varav ett i ryggraden) allmän sammankomst psyk gm
1990 Japan Hitoshi Motoshima borgmästare Nagasaki överlevde 1 skott finkalibrig pistol stadshuset gm ledare för en liten ultrahögerorganisation, men finns inget som tyder på att denna organiserat attentatet.
1995 Selena Quintanilla musiker död 1 skott revolver gm stalker

Organiserade och flera gärningsmän, endast ryggskott:

1980 Italien maffiapolis död 3 gm 6 skott park
1980 Italien ämbetsman död 2 gm 3-6 skott bostad
1980 Italien åklagare död 2 gm 14 skott ljuddämpad pistol bostad
1980 Vatikanstaten turkisk diplomat överlevde 3 gm 3 skott
1981 Frankrike turkisk diplomat död 3 gm 20 skott bostad
1982 Kanada turkisk diplomat överlevde 2+ skott (varav ett i ryggraden) bostad
1989 Grekland politiker död 3 gm 3 skott arbetsplats

Svårkategoriserad/okänt endast ryggskott:

1979 USA domare död lejd ensam gm (störd) 1 skott gevär bostad
1993 Norge förläggare (Rushdies) överlevde antal gm och organisering okänt 3 skott revolver .44 defekt hålspetsammunition bostad
Citera
2021-12-30, 09:05
Medlem
Citat:
De flesta organiserade enskottsmord begås av ETA* (baskiska separatister) av någon anledning. Med pistol och alltid mot huvudet. Ja, det ingår automatvapen och flera skyttar.

Nja, finns nog attentat mot ”statsmän”, politiker åtminstone, där ensamagerande skjuter ett skott. Har tänkt att referera samtliga attentat mot politiker, ska komma till skott vid tillfälle. Det är ett fåtal fall.

Nej, ok, man vet inte att makarna förföljdes. Stämma träff är okänt i materialet.

Har tidigare sammanställt en ryggskottslista. Bifogar den.

Högriskaktionen, menar jag, torde vara att skjuta statsministern under de icke förutsägbara förutsättningar som råder i ett fredagscity. Uppsluppna sällskap, berusade som kan tänkas vilja ingripa, cirkulerande polisfordon på var och varannan gata. Organiserade gm vill inte ha något annat än en situation där de råder över omständigheterna. Inte tvärtom.

På makarnas adress i Gamla stan tror jag att det fanns två lägenheter. Egen hiss upp till deras etagevåning. Fastigheten var inte säkrad på något särskilt sätt. Lätt att ta sig in i porten och liten risk att någon dyker upp där. Är Palme övervakad kan den exekutiva sektionen fatta posto därinne bara minuter innan han anländer. Han lämnar och anländer bostaden oeskorterad ofta. Ljuddämpad pistol och sen bara rätta till slipsen och slinka ut.

När har läst om ett stort antal professionella attentat vid tiden, framstår detta tydligt som det alternativ som hade valts av en planlagd och professionell insats.

Mötesscenariot finns väl inget som tyder på, jag är dock inte så insatt. Utgångspunkten blir, enligt mig, att ett brott som tydligt ser oplanerat och ensamagerat ut också var det. Krävs tunga skäl för att krångla till det.

*Vad gäller paramilitära, kriminella eller terrororganisationer, så tas sådana attentat endast med då de riktas mot enskild med offentlig funktion som politiker, ämbetsman eller typ företagsledare.

Det är inte mycket jag håller med om, bortsett från rena faktaredovisningar, men följande:

Citat:
Organiserade gm vill inte ha något annat än en situation där de råder över omständigheterna. Inte tvärtom.

är relevant för MOP och händelseutvecklingen från det att filmen slutar något efter kl. 23 och sällskapet Palme kommer ut ur Grands entré kl. 23:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in