Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Nu var det ju Expressen du länkade till
Jag tycker det är lite konstigt att det inte finns möjlighet att testa sig vid ankomst till Sveriges största flygplats.
Vad är finessen med att skicka tillbaks människor, smittas färre då?
Sedan ska man ju naturligtvis hålla koll på inresereglerna, men om det som saknas är ett snabbtest som tar 20 minuter att göra så verkar det ju närmast vansinnigt att sätta någon på flyget tillbaks.
Tack, det är ändrat! (Same, same...)
Jo, jag tycker också att det är konstigt. Jag hade anledning att möta en person på Arlanda strax före jul, och då fanns det i och för sig en teststation i ankomsthallen, precis där passegarna kom ut till väntande. Men det var inte för snabbtest, och det var inte heller obligatoriskt, utan personerna som testade sig fick sedan gå rakt ut och ta en taxi eller flygbussen eller Arlanda Express, och testresultatet skickades sedan hem. (Eller om de skickades till deras region, och regionen fick meddela personen - jag är osäker där. Men hur eller hur så var det inget snabbtest, och man kunde inte vänta in resultatet på flygplatsen eftersom det tog flera dagar att få det.)
Allting i hela den här pandemin, är så j-vla taffligt och dåligt skött i Sverige. På andra flygplatser har det funnits snabbtester i minst ett år nu, och folk har fått stanna och vänta på sina testresultat innan de släppts ut i landet. Det är ju även säkrare på det sättet, att folk inte kan fuska med sina testresultat och covidbevis (vilket ju förekommer).