Citat:
Ursprungligen postat av
PulverBrax
Jag kan förstå om personen i fråga leder implementeringar av ex SAP i stora företag på Global nivå med ex resor i tjänst att lönen kan dra iväg.
Lär ju vara få vi talar om här blir betydligt billigare att ta in någon med 3-5 års erfarenhet för 40-50.
Som sagt, lönerna har dragit iväg senaste 5 åren, inte minst inom Microsoft som är otroligt starka på marknaden nu med hela sin D365 plattform som ingen av deras konkurrenter har motsvarigheter till. Och visst pratar vi de riktigt stora projekten, men det är också därför jag uppgav ett spann. Alla dessa konsulter tjänar inte 80+ men det finns en kategori som gör det. Allt handlar om att erbjuda en "mixed rate" till kunderna som består av vissa juniora, vissa mid och vissa seniora/principles så att du har råd med de högsta lönerna. Du kan inte köra ett 100-miljoners-projekt med bara junior/mid-konsulter. Det testade svenska Intentia (senare Lawson, numera Infor) redan i början av 2000-talet och det gick ofta inte speciellt bra
EDIT: jag skulle säga att snittet för en senior ERP-konsult på de stora systemen ligger runt 60.000:- per månad idag, vilket kanske egentligen är en mer intressant siffra för TS än de extremare lönerna uppåt.