2021-11-25, 13:00
Medlem
Hej hej! Är inne på sista året på en Systemvetenskapsutbildning och har slagits av den svindlande tanken att arbetslivet närmar sig!

Jag är lite nyfiken på Trainee-program, mest Exsitec AB som verkar vara ett spännande företag, men jag är öppen för andra förslag!

Är det någon här som haft/har en "Trainee-tjänst" och har några tankar kring detta? Vad kan man förvänta sig för lön till exempel? Antar att den är lägre än ett "riktigt jobb"? Är det värt att vara trainee eller gör man bort sig på något sätt?

Alla tankar/spaningar kring ämnet är relevanta! Tack på förhand!
Citera
2021-11-25, 13:05
Avstängd
Du bör kunna räkna med en lön som trainee motsvarande ingångslönen för din bransch.
Citera
2021-11-28, 22:22
Medlem
PaulPaljetts avatar
Lönemässigt beror det lite på tjänsten och dess utformning. Ofta är kraven ganska låga på att du skall bidra med såpass nytta att du bär dina kostnader fullt ut, så då är det rimligt att du heller inte kostar så mycket.

Fokusera inte på lönen under traineeperioden, för den är relativt kort. Titta istället på vad du kommer att få lära dig, vilka kollegor du får, vilka projekt du är med i osv. Får du till det bra har du guldläge sedan när du omvandlar traineetjänsten till en fast tjänst. Och det är inte en fråga om OM, utan NÄR. Företaget betalar inte en massa utbildning för dig i ett halvår eller så bara för att sen skicka dig till en konkurrent.

Jag började min karriär som trainee och hade en urusel lön första månaderna. Sedan taktade jag på rejält. Samtidigt fick jag en gedigen utbildning under den tiden. Professionellt hållda spetsutbildningar för i runda slängar 150000 samtidigt som jag hade låga krav på debitering för att få mer utrymme till att testa mig fram med saker och ting.
Citera
2021-12-12, 23:43
Medlem
Tack för svar!

Står just nu i valet och kvalet mellan att satsa på Affärsysstem-konsult eller Business Intelligence. Hopplöst att veta, Affärsystem känns mer som min grej men är Business Intelligence kanske ett bättre val inför framtiden?
Citera
2021-12-13, 06:28
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Tack för svar!

Står just nu i valet och kvalet mellan att satsa på Affärsysstem-konsult eller Business Intelligence. Hopplöst att veta, Affärsystem känns mer som min grej men är Business Intelligence kanske ett bättre val inför framtiden?
Affärssystem är en bra väg att gå. Jag jobbar själv på den tyska marknaden med ett system som är konkurrenter till SAP. Stor efterfrågan på folk med kompetens inom detta område. Antar att situationen i Sverige är densamma.

BI är enligt mina erfarenheter simplare, inte lika brett som affärssystem. Men jag är å andra sidan ingen ekonom så jag kanske inte förstår djupet.
Citera
2021-12-14, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Affärssystem är en bra väg att gå. Jag jobbar själv på den tyska marknaden med ett system som är konkurrenter till SAP. Stor efterfrågan på folk med kompetens inom detta område. Antar att situationen i Sverige är densamma.

BI är enligt mina erfarenheter simplare, inte lika brett som affärssystem. Men jag är å andra sidan ingen ekonom så jag kanske inte förstår djupet.
Toppen! Landade i att jag är mer intresserad av Affärssystem-spåret! Det ska sägas att jag är skeptisk till att jag blir erbjuden någon tjänst, de andra kandidaterna verkar ha en betydligt högre utbildning.

Söker trainee-tjänster för fullt men tycker det är väldigt svårt att veta vad man ska satsa på och vilka saker som är vettigast att jobba med. Skulle kännas väldigt tråkigt en bit in på tjänsten inse att det inte passar en alls men att man är "låst" till den på något sätt.
Citera
2021-12-27, 20:42
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Hej hej! Är inne på sista året på en Systemvetenskapsutbildning och har slagits av den svindlande tanken att arbetslivet närmar sig!

Jag är lite nyfiken på Trainee-program, mest Exsitec AB som verkar vara ett spännande företag, men jag är öppen för andra förslag!

Är det någon här som haft/har en "Trainee-tjänst" och har några tankar kring detta? Vad kan man förvänta sig för lön till exempel? Antar att den är lägre än ett "riktigt jobb"? Är det värt att vara trainee eller gör man bort sig på något sätt?

Alla tankar/spaningar kring ämnet är relevanta! Tack på förhand!

Generellt sett är rollen som affärssystemskonsult oerhört mycket mer komplex än att "bara" arbeta med BI, och jag skulle säga att många affärssystemskonsulter direkt eller indirekt arbetar med BI också som en del av arbetet. Löneläget är utan tvekan – generellt sett – högre för seniora affärssystemskonsulter än BI-konsulter. Men då pratar jag om konsulter som arbetar med branschens större affärssystem och inte småsystem som Visma, Monitor osv.

Excitec är ett väldigt välskött bolag med bra värderingar, hade jag varit du hade jag absolut sökt jobb där som Trainee om möjligt. Ingångslön för Trainee inom affärssystem ligger runt 30.000:- per månad. Men, var beredd på 27-28.000:-. Jag skulle säga att lönetrappan är att om du går in på 30.000:- och är en högpresterare når du 40.000:- efter 3-4 år. Seniora affärssystemskonsulter inom de större systemen skulle jag säga ligger på 60-80.000:- per månad (10-15 års erfarenhet).
Citera
2021-12-27, 22:21
Medlem
PaulPaljetts avatar
De affärssystemskonsulter jag kommer i kontakt med jobbar inte med BI annat än väldigt indirekt. Däremot jobbar de mer med processer och informationsflöden.

Båda vägarna ser jag som starka i framtiden. Kanske mer så på ERP då det finns många seniora som går i pension löpande. BI brukar vara yngre människor som håller på med.

Lär du dig processer och mer "ERP"-tunga områden är det nog lättare att dra in BI i det än tvärt om ifall du skulle ändra dig i framtiden.

Och för en tranieetjänst handlar det inte så mycket om vad du har för erfarenhet sedan tidigare som vilken attityd och vilken framfart du kan ha framåt.
Citera
2021-12-28, 20:31
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Generellt sett är rollen som affärssystemskonsult oerhört mycket mer komplex än att "bara" arbeta med BI, och jag skulle säga att många affärssystemskonsulter direkt eller indirekt arbetar med BI också som en del av arbetet. Löneläget är utan tvekan – generellt sett – högre för seniora affärssystemskonsulter än BI-konsulter. Men då pratar jag om konsulter som arbetar med branschens större affärssystem och inte småsystem som Visma, Monitor osv.

Excitec är ett väldigt välskött bolag med bra värderingar, hade jag varit du hade jag absolut sökt jobb där som Trainee om möjligt. Ingångslön för Trainee inom affärssystem ligger runt 30.000:- per månad. Men, var beredd på 27-28.000:-. Jag skulle säga att lönetrappan är att om du går in på 30.000:- och är en högpresterare når du 40.000:- efter 3-4 år. Seniora affärssystemskonsulter inom de större systemen skulle jag säga ligger på 60-80.000:- per månad (10-15 års erfarenhet).

Drar de verkligen in 80 papp i månaden? I sverige räknas ju de nivåerna till linje-mellan chefsnivå.
Citera
2021-12-28, 20:33
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Drar de verkligen in 80 papp i månaden? I sverige räknas ju de nivåerna till linje-mellan chefsnivå.

Tar du de stora systemen som SAP, Microsoft D365 F&O osv. så finns det absolut konsulter som ligger där, men då är det seniora personer som kanske dessutom är lösningsarkitekter eller projektledare inte "bara" en vanlig konsult. Lönerna har stuckit iväg de senaste kanske 5 åren eller så. Sedan ska man tillägga att det också skiljer mellan städerna, där Stockholm har högsta lönerna och Göteborg & Malmö ligger ganska lika (något lägre än Stockholm).
Citera
2021-12-28, 20:37
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Tar du de stora systemen som SAP, Microsoft D365 F&O osv. så finns det absolut konsulter som ligger där, men då är det seniora personer som kanske dessutom är lösningsarkitekter eller projektledare inte "bara" en vanlig konsult. Lönerna har stuckit iväg de senaste kanske 5 åren eller så. Sedan ska man tillägga att det också skiljer mellan städerna, där Stockholm har högsta lönerna och Göteborg & Malmö ligger ganska lika (något lägre än Stockholm).

Jag kan förstå om personen i fråga leder implementeringar av ex SAP i stora företag på Global nivå med ex resor i tjänst att lönen kan dra iväg.
Lär ju vara få vi talar om här blir betydligt billigare att ta in någon med 3-5 års erfarenhet för 40-50.
Citera
2021-12-28, 20:43
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Jag kan förstå om personen i fråga leder implementeringar av ex SAP i stora företag på Global nivå med ex resor i tjänst att lönen kan dra iväg.
Lär ju vara få vi talar om här blir betydligt billigare att ta in någon med 3-5 års erfarenhet för 40-50.

Som sagt, lönerna har dragit iväg senaste 5 åren, inte minst inom Microsoft som är otroligt starka på marknaden nu med hela sin D365 plattform som ingen av deras konkurrenter har motsvarigheter till. Och visst pratar vi de riktigt stora projekten, men det är också därför jag uppgav ett spann. Alla dessa konsulter tjänar inte 80+ men det finns en kategori som gör det. Allt handlar om att erbjuda en "mixed rate" till kunderna som består av vissa juniora, vissa mid och vissa seniora/principles så att du har råd med de högsta lönerna. Du kan inte köra ett 100-miljoners-projekt med bara junior/mid-konsulter. Det testade svenska Intentia (senare Lawson, numera Infor) redan i början av 2000-talet och det gick ofta inte speciellt bra

EDIT: jag skulle säga att snittet för en senior ERP-konsult på de stora systemen ligger runt 60.000:- per månad idag, vilket kanske egentligen är en mer intressant siffra för TS än de extremare lönerna uppåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in