• 1
  • 2
2021-12-28, 18:36
Medlem
Hej på er!

Tankarna kring köp utav bostad (bostadsrätt) har funnits för mig och min sambo ett bra tag men det är först senaste månaderna som behovet verkligen har kommit upp till ytan. Vi bor idag i hyresrätt och har sparat ganska exakt 10% utav de 15% som behövs till kontantinsats. Alltså fattas 5% (ca. 125k i detta fallet).

Jag har flertalet ytligt bekanta som berättat att de lånat upp 5-10% av kontantinsatsen, vissa har haft 15% men även fått erbjudande av banken att istället lägga 5% som blanco. På internet finns det massvis med exempel på folk som gjort likadant.
Perfekt tänker vi, det bör inte vara några problem, vår kalkyl håller med råge, vi är helt skuldfria idag och har en bruttoinkomst på drygt 60k.

Jag har senaste veckorna varit i kontakt med några av de större bankerna och försökt boka ett möte för rådgivning, samtliga hänvisar till att ansöka om lånelöfte på respektive hemsida och sedan ta kontakt vid vunnen budgivning. När jag nämner våra omständigheter och att vi skulle vilja låna en del utav kontantinsatsen är det direkt ointressant (vilket jag förstår då 15%-regeln ska följas).

Så min fråga är, hur går vi tillväga?
Känns dumt att vinna en budgivning för att sedan säga att vi saknar 5% av kontantinsatsen, då blir ju lånelöftet direkt ogiltigt.

Jag har även tittat på SBAB, det är väl den enda kalkylen där de till och med erbjuder kontantinsatslån direkt i kalkylen på hemsidan, någon som vet hur det funkar med SBAB?

Svar som ”ingen kontantinsats så har ni inte råd”, ”finns en anledning till 15%” etc. undanbedes, jag är väl medveten om att det bästa är att spara ihop och hade jag varit orolig för kommande kollaps hade jag inte varit sugen på att köpa boende över huvud taget.

Tack på förhand!
Citera
2021-12-28, 19:01
Medlem
På SBAB får du lånelöfte direkt.
Byt bank sen om du vill det
Citera
2021-12-28, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
På SBAB får du lånelöfte direkt.
Byt bank sen om du vill det
Menar du att SBAB erbjuder 100% belåning?
Citera
2021-12-28, 20:26
Medlem
Det har kommit nya regler kring bolån senaste åren. Så dom tipsen du fått höra kan vara inaktuella.

15 procent kontantinsats är ett krav idag.
Citera
2021-12-28, 20:45
Medlem
Loamigads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Bright
Det har kommit nya regler kring bolån senaste åren. Så dom tipsen du fått höra kan vara inaktuella.

Du snackar dock skit, jag lånade till kontantinsatsen. Detta var 2021. Det var tvungen att ta en runda till bankens riskavdelning, men det gick vägen.

Så att låna till kontantinsatsen är ett mindre hinder, men ring runt till alla banker så hittar du säkerligen en som inte bryr sig överdrivet.

Jag lånade till kontantinsatsen. ett par månader innan jag vann budgivningen.
Citera
2021-12-28, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loamigad
Du snackar dock skit, jag lånade till kontantinsatsen. Detta var 2021. Det var tvungen att ta en runda till bankens riskavdelning, men det gick vägen.

Så att låna till kontantinsatsen är ett mindre hinder, men ring runt till alla banker så hittar du säkerligen en som inte bryr sig överdrivet.

Jag lånade till kontantinsatsen. ett par månader innan jag vann budgivningen.

Så blancolånet hade ingen koppling till bolånet? Eftersom du tog det ett par månader innan affären?
Citera
2021-12-28, 23:03
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:

Citat:
Så blancolånet hade ingen koppling till bolånet? Eftersom du tog det ett par månader innan affären?

15% kontantinsats på bolånet. Blancolån för insatsen kan du ta när du vill om du är kreditvärdig. Dumt att ta det ett par månader innan du behöver dem dock...
Citera
2021-12-29, 00:37
Medlem
_killahs avatar
Citat:

Nej det är det inte. Bara på papper.

Saxats från SBABs låneansökan

Citat:
Om du inte har de 15 % som du behöver i kontantinsats går det ibland bra att låna till delar av kontantinsatsen med hjälp av ett privatlån, ibland även kallat blancolån.

Du kan enkelt ändra kontantinsats i internetbanken efter att du ansökt

Citera
2021-12-31, 12:29
Medlem
Loamigads avatar
Citat:
Stämmer, det gjorde det brutalt mycket svårare att få huslånet. tog lånet runt början på året flyttade in vid sommaren, så max 3-6 månader skulle jag gissa att det var mellan lånen.

Tror jag sa att jag tog lånet för att aktiemarknaden blev så pumpad pga covid. Skulle gissa att min provisionsbaserade lön, var ett högre hinder för att få till huslånet än blancot. Men klart att det påverkade.

Men mitt tips är ganska simpelt, ta inte ett nej, om du vet med dig att du har ekonomin att klara av ett lån. Så försök få till kontakt med en ivrig bankman, mindre banker är bättre (sparbanker osv).
Mäklaren hade nån lokal kontakt i mitt fall tex.

Om du väljer att göra detta så nalla inte av pengarna, jag hade mina på börsen (osmart, på tok för risky med blancoränta lol)
Men då rörde jag dom inte iaf.
Citera
2021-12-31, 13:46
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grothes
Hej på er!

Tankarna kring köp utav bostad (bostadsrätt) har funnits för mig och min sambo ett bra tag men det är först senaste månaderna som behovet verkligen har kommit upp till ytan. Vi bor idag i hyresrätt och har sparat ganska exakt 10% utav de 15% som behövs till kontantinsats. Alltså fattas 5% (ca. 125k i detta fallet).

Jag har flertalet ytligt bekanta som berättat att de lånat upp 5-10% av kontantinsatsen, vissa har haft 15% men även fått erbjudande av banken att istället lägga 5% som blanco. På internet finns det massvis med exempel på folk som gjort likadant.
Perfekt tänker vi, det bör inte vara några problem, vår kalkyl håller med råge, vi är helt skuldfria idag och har en bruttoinkomst på drygt 60k.

Jag har senaste veckorna varit i kontakt med några av de större bankerna och försökt boka ett möte för rådgivning, samtliga hänvisar till att ansöka om lånelöfte på respektive hemsida och sedan ta kontakt vid vunnen budgivning. När jag nämner våra omständigheter och att vi skulle vilja låna en del utav kontantinsatsen är det direkt ointressant (vilket jag förstår då 15%-regeln ska följas).

Så min fråga är, hur går vi tillväga?
Känns dumt att vinna en budgivning för att sedan säga att vi saknar 5% av kontantinsatsen, då blir ju lånelöftet direkt ogiltigt.

Jag har även tittat på SBAB, det är väl den enda kalkylen där de till och med erbjuder kontantinsatslån direkt i kalkylen på hemsidan, någon som vet hur det funkar med SBAB?

Svar som ”ingen kontantinsats så har ni inte råd”, ”finns en anledning till 15%” etc. undanbedes, jag är väl medveten om att det bästa är att spara ihop och hade jag varit orolig för kommande kollaps hade jag inte varit sugen på att köpa boende över huvud taget.

Tack på förhand!

Sö här står det på bankens sida:

Bolånetaket kräver en kontantinsats på 15 procent

Tidigare kunde du dela upp ditt bolån i topplån och bottenlån. Men sedan bolånetaket infördes i Sverige 2010, kan du endast låna upp till 85 procent av värdet på din nya bostad. Du måste alltså, enligt Finansinspektionens regler, betala 15 procent med egna pengar i kontantinsats.

Men det är väl ingenting som säger att du kan ta ett blanco lån? Eftersom du säger att ni inte har några övriga lån eller skulder så räkna med ett blanco lån på den summan ni behöver på bankernas sidor och se vad banken säger att ni betalar på ett blanco lån?
Det finns ju folk som sitter med lån på bilar och kanske betalar ett par tusen i månaden på det.
Tror inte det är helt omöjligt för er.
Annars skulle dom som sitter med lån på bilar etc etc aldrig kunna köpa hus eller bostadsrätt.
Citera
2021-12-31, 19:37
Medlem
På SBAB är det absolut inga problem att få låna till kontantinsats. Men ju lägre procent du kan lägga in ju lägre belopp får du låna till bostad. Har ni 10% är det inga problem med att få låna på SBAB fast ni kan inte räkna med att få låna till fem gånger er lön, eller om det är fyra gånger som gäller nuförtiden. Du berättar inte varför det är sådan panik att köpa just nu. Med den inkomst ni har borde ni väl kunna vänta 6 månader till och sedan slippa blancolånet som ändå ökar på boendekostnaderna med någon tusenlapp i månaden
Citera
2022-01-05, 00:14
Medlem
bjornebarns avatar
125k är ingenting. Har ni stabil inkomst och skuldfria så kan ni tveklöst få ett blancolån (dvs, lån som inte är säkrat i någonting, som en bostad), tex fem års avbetalningstid 4.5 % i ränta så blir det ca 2500 kronor i månaden, med en total kostnad för lånet på 14000. Självklart kan ni betala av snabbare. Oavsett är det en liten kostnad för bostaden och helt klart värt det om ni har det stabilt och planerar att bo där i några år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in