Citat:
Ursprungligen postat av
qwerty-66
Goda nyheter!
"Smittan ökar i Skåne och Västra Götaland: ”Tror det finns ett mörkertal”
Den senaste veckan har antalet nya bekräftade fall ökat med 36 procent i Västra Götaland, rapporterar GP. Totalt konstaterades 3 862 nya fall förra veckan.
– Jag tror också att en hel del bara antigentestat sig, att det finns ett mörkertal. Egentligen tror jag smittspridningen är större än våra siffror antyder, säger biträdande smittskyddsläkare Leif Dotevall, som påpekar att det varit svårt att testa sig runt jul.
I Skåne har antalet bekräftade fall ökat med 24 procent, jämfört med veckan innan. Det skriver i Region Skåne i ett pressmeddelande."
För drygt ett år sedan hade jag aldrig trott att jag skulle skriva något sådant här, men ja, det är verkligen goda nyheter.
Omikron kan mycket väl bli slutet för galenskaperna som pågår, genom att vi äntligen uppnår Tegnells efterlängtade flockimmunitet, och jag tror också att mörkertalet är enormt.
På min arbetsplats går var och varannan människa runt och är uppenbart förkyld. Påpekar man för någon att "du verkar ju lite vissen" så får man nästan alltid ett "nejnej, jag mår utmärkt" eller ett "höhö, ja, det är koråna" till svar. Hälften vågar alltså inte erkänna att de går till jobbet med symptom, medan andra hälften helt öppet skiter i det.
Det skall bli väldigt intressant att se hur smittläget ser ut om ett par veckor, och om inläggningar och dödsfall fortsätter att ligga på rimliga nivåer.
Tror vi kan våga hoppas i alla fall.