2021-12-26, 01:43
Medlem
Bewnhurs avatar
Jag tänkte köpa en flaska till min farbror som går i pension om två månader. Är det någon som har ett bra förslag? prisklassen är upp till ~5000kr så jag är inte ute efter standard.
Citera
2021-12-26, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Jag tänkte köpa en flaska till min farbror som går i pension om två månader. Är det någon som har ett bra förslag? prisklassen är upp till ~5000kr så jag är inte ute efter standard.
Octomore.
9 är bättre än 10.
Citera
2021-12-26, 11:49
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur

Vad gillar han?
Rökigt, ingen rökighet, sherryfat, bourbonfat, vanilj, päron, grafit eller spelar det ingen roll då han dricker vad som helst som ställs fram?

Set är ju ingen vits att du köper en whiskyflaska för 5000 sek om han tycker att den smakar för j*vligt och därmed inte uppskattar den.
Citera
2021-12-26, 16:49
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Vad gillar han?
Rökigt, ingen rökighet, sherryfat, bourbonfat, vanilj, päron, grafit eller spelar det ingen roll då han dricker vad som helst som ställs fram?

Set är ju ingen vits att du köper en whiskyflaska för 5000 sek om han tycker att den smakar för j*vligt och därmed inte uppskattar den.

Bra fråga, hans nuvarande favorit är förmodligen Berg ifrån High Coast och den ska ha bra med fatsmak, jag har testat den själv med det var länge sedan och det var deras första edition.
Citera
2021-12-27, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Ja, i storstäderna är det helt klart lättare att hitta något i den prisklassen.
Såg att att du redan bestämt dig för Kavalan solist sherry cask.
Är absolut ett bra val.
Men då vill det till att man gillar sherrylagringar.
Det är en riktigt sherrybomb.

Vad är skillnaden mellan sherry fat och vanlig är rätt grön på det?
Citera
2021-12-27, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simon-995

Sherrylagringar är ofta(inte alltid) sötare än t.ex bourbonlagringar.
Definitivt populärt med Sherrylagringar men långt ifrån alla gillar det.
Sedan framträder sherryn olika mycket i olika whiskys.
Finns oändligt med variationer så din fråga går inte att ge ett rakt svar på.
Blir enklare om du googlar om whiskylagring/whiskytyper.
Exempelvis:
https://www.alltomwhisky.se/2012/02/...whiskyn-faten/

Eftersom du är grön och inte vet skillnaden hade jag inte lagt 1349kr på en Kavalan Solist Sherry.
Varför inte köpa 3 st olika typer för ca 500 kr/styck?
Citera
2021-12-27, 16:23
Medlem
Citat:
Exempelvis:

Eftersom du är grön och inte vet skillnaden hade jag inte lagt 1349kr på en Kavalan Solist Sherry.

Tack för länk gav mer kött på benen!

Problemet är dom jag dricker med är vanare med lite finare whisky och jag valde att ta på mig uppdraget så vill imponera lite men kan ju inte fråga dom då blir det riktig fail..
Citera
2021-12-28, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simon-995

Citat:
Exempelvis:

Bourbonfat kommer från USA där det lagrats bourbon i faten tidigare, sherryfat kommer "oftast" från Spanien där det lagrats sherry i faten.

Det är en vanlig missuppfattning att sherryfaten ger en sötare whisky, så är sällan fallet!
De allra flesta sherrysorterna är ganska torra i smaken, Amontillado t.ex. har en fantastisk doft men kan vara lite i strävaste laget för en oinvigd!
PX (Pedro Ximenez) är en enklare sherrytyp som blivit populär på senaste tiden och den är väldigt söt och sliskig, men man kan hitta rätt goda PX om man har tur, eller vet vad man skall leta efter.

Mitt tipps om man vill in i träsket och harva är att kanske köpa två whisky, en sherrylagrad och en bourbonlagrad, sen kanske köpa på sig ytterligare en bourbon samt en flaska sherry för att få lite förståelse för varifrån smakerna kommer. Sådana provningar brukar vara väldigt intressanta.

Och vill man nörda ner sig ännu mer så finns det olika typer av ek, eller till och med andra träslag om man rör sig utanför Skottland, Irland och USA.
Svenska Agitator bl.a. lagrar på kastanjefat som ger en lite annorlunda men trevlig smak.

Vi är alla nybörjare från början, inga frågor är för dumma... bara hoppa i och utforska!
Citera
2021-12-28, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul

Det är en vanlig missuppfattning att sherryfaten ger en sötare whisky, så är sällan fallet!

Intressant!
Har druckit whisky i 15-20 år och provat hundratals. Bokför dock inga notes.
Hela tiden varit övertygad om vilka fat som (oftast) ger sötast whisky.
Märkligt att när man väl fått en uppfattning så utvärderar man inte den själv för man har ju läst "sanningen"
Tack för upplysningen. Alltid kul att ha något att fundera över när man dricker whisky
Citera
2021-12-28, 15:01
Medlem
Citat:
Intressant!
Har druckit whisky i 15-20 år och provat hundratals. Bokför dock inga notes.
Hela tiden varit övertygad om vilka fat som (oftast) ger sötast whisky.
Märkligt att när man väl fått en uppfattning så utvärderar man inte den själv för man har ju läst "sanningen"
Tack för upplysningen. Alltid kul att ha något att fundera över när man dricker whisky

Ja, tror att det kan vara noterna av mörka bär och torkade frukter som gör att vissa kopplar ihop det med sötma!?
Eller att det säljs fruktansvärt mycket ung whisky toklagrade på överaktiva PX-fat som är väldigt söt.

I själva verket är maltwhisky rätt söt i sig själv från själva destillatet. Kanske gäller alla destillat som är destillerat på liknande sätt för att få med mycket smaker genom destilleringen.

Annars brukar jag associera smaker från bourbonfaten (eller amerikansk ek i synnerhet) som mycket sötare då du har en hel del vanilj som slår igenom.
Men det används en del amerikansk ek även inom sherryvärlden, dock inte lika hårt kolade, men ibland kan vaniljen lysa igenom kryddigheten även där. Börjar nästan tro att man använder gamla bourbonfat även i Spanien nu för tiden.

Sen finns det många olika dessertvinsfat man lagrar whisky på. Madeira, Port, Marsala, mm, i USA gör man mycket "Late Harvest" som påminner en del om en lite sötare sherry. Frankrike, Italien m.fl. har sina egna versioner.
Citera
2021-12-28, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Ja, tror att det kan vara noterna av mörka bär och torkade frukter som gör att vissa kopplar ihop det med sötma!?
Eller att det säljs fruktansvärt mycket ung whisky toklagrade på överaktiva PX-fat som är väldigt söt.

I själva verket är maltwhisky rätt söt i sig själv från själva destillatet. Kanske gäller alla destillat som är destillerat på liknande sätt för att få med mycket smaker genom destilleringen.

Annars brukar jag associera smaker från bourbonfaten (eller amerikansk ek i synnerhet) som mycket sötare då du har en hel del vanilj som slår igenom.
Men det används en del amerikansk ek även inom sherryvärlden, dock inte lika hårt kolade, men ibland kan vaniljen lysa igenom kryddigheten även där. Börjar nästan tro att man använder gamla bourbonfat även i Spanien nu för tiden.

Sen finns det många olika dessertvinsfat man lagrar whisky på. Madeira, Port, Marsala, mm, i USA gör man mycket "Late Harvest" som påminner en del om en lite sötare sherry. Frankrike, Italien m.fl. har sina egna versioner.

Läser alltid dina inlägg i denna forumdel med stort intresse.

Nyfiken på om du jobbar med något inom "dryckessfären"?
Citera
2021-12-30, 11:04
Medlem
Punklivs avatar
Jaha, ännu ett dyrt intresse att snöa in på... inte lätt för en fattig student!

I alla fall, så gillar jag whisky, även om jag inte är särskilt bevandrad i denna värld än. Ölvärlden har tidigare varit mitt hem men jag har ärligt talat tröttnat lite.

När det kommer till whisky är nog Tamnavulin sherry cask min favorit. Har en Glenfiddich 12 hemma som är god, men ingen sensation. Överlag föredrar jag ickerökiga whiskys. Har testat Lagavulin och Laphroaig men det har varit allt för kraftiga tjärsmaker för mig, jag älskar dock doften. Annars brukar jag älska riktigt kraftiga in your face-smaker, även om jag föredrar subtiliteter; men det ena utesluter ju inte det andra, och in your face-upplevelser med mycket nyanser bakom är ju alltid förbannat spännande.

Jag tänkte hursomhelst börja vänja mig lite vid röken, för jag tror att det är något jag verkligen kan lära mig uppskatta smaken av lika mycket som doften, samt att jag som sagt gillar den spännande upplevelsen av komplexa smaker.

Cragganmore 12 har jag kommit fram till som ett bra första steg för detta, genom bolagets smakbeskrivningar- och klockor. Vad har ni för åsikter om denna whisky? Låter den som något för mig? Har ni andra rekommendationer vid samma prisklass? Smärtgränsen går väl där, runt femhundringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in