2021-12-27, 14:05
Medlem
I princip tycker jag de som väntat längst ska ha chans gå först till den nya kön men man får ju vara lite flexibel då det kan utspela sig på olika sätt från situation till situation. Jobbade jag i kassan skulle jag heller aldrig orka håll på leka polis över en sådan sak ifall det nu inte gjordes på ett extremt oartigt och fräckt sätt.
Senast redigerad av sidsix 2021-12-27 kl. 14:12.
Citera
2021-12-27, 14:11
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Ny kassa ny kö Jag fick uppfattningen att de som kom efter också blev paffa över biträdets utspel att skicka mig längst bak i kön. Bakom de nya som kom till och med.
Inget drama överhuvudtaget. Jag bara ställde min korg med varor och gick ut ur butiken istället.

Stackare, grät en tår också?

De andra i kön har stått och väntat, inte deras val eftersom fler kassor inte varit öppna. När en ny kassa öppnar är det allmänt hyfs att låta dessa gå före men du verkar vara en egoistisk jävel utan någon som helst respekt för andra människor och deras tid.
Citera
2021-12-27, 14:13
Medlem
Citat:
Ny kassa ny kö Jag fick uppfattningen att de som kom efter också blev paffa över biträdets utspel att skicka mig längst bak i kön. Bakom de nya som kom till och med.
Inget drama överhuvudtaget. Jag bara ställde min korg med varor och gick ut ur butiken istället.

Då uppstår onekligen en följdfråga: har nu butiken rätt att porta dig? 🤔
Men det blir ju OT att fördjupa sig i, antar jag.

Finns tråd från 2008 som ställer samma fråga, TS:

”Som topic lyder, har många gånger tänkt i matkön om vad som igentligen gäller. Finns det en lag emot att tränga sig i kön? eller är det bara en oskriven regel som alla går efter?”

Efter 12 inlägg dog (eller pausades) den tråden. Utan något klargörande. 😐
Senast redigerad av Proggrogg 2021-12-27 kl. 14:16.
Citera
2021-12-27, 14:18
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men dom som har väntat längst står ju redan längst fram i en annan kö?

Ja, precis. Dessa borde själklart få gå först om en ny kassa öppnas. Inte de som står sist i kön.

Personligen så har jag dock slutat bry mig. Jag brukar stå kvar i den kön jag står i, inte värt att reta upp sig. Dessutom så handlar jag mest i butiker med självscanning. Då slipper man sånt här
Senast redigerad av Jon.Holms 2021-12-27 kl. 14:22.
Citera
2021-12-27, 14:19
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
Vem står i kassakö nuförtiden? Finns ju massor med alternativ till att stå i en kö och glo.

Använd självskanning eller köp färdigpackad kasse att hämta upp eller få levererad hem, eller rent allmänt handla allt på nätet och få hemleverans så slipper man dessutom åka in till någon stad bland en massa trängsel, stadsbor, avgaser och oväsen.

För att svara på din fråga, nästa kund är den som har rätt till först i kön.
Är inte alla butiker som har självskanning och det går fortare att springa ner till närmaste ICA eller Willys och handla än att beställa på nätet och vänta i dygn på leveransen.
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Då uppstår onekligen en följdfråga: har nu butiken rätt att porta dig? 🤔
Men det blir ju OT att fördjupa sig i, antar jag.

Finns tråd från 2008 som ställer samma fråga, TS:

”Som topic lyder, har många gånger tänkt i matkön om vad som igentligen gäller. Finns det en lag emot att tränga sig i kön? eller är det bara en oskriven regel som alla går efter?”

Efter 12 inlägg dog (eller pausades) den tråden. Utan något klargörande. 😐
Nya lagen att en butik får porta innebär att dom måste gå via domstol så då måste det handla om brott. Dom kan inte på eget bevåg portförbjuda någon. Att någon går före till en nyöppnad kassa är ju snarare en moralisk fråga så där lär dom inte få rätt att porta via domstol. Är väl främst dom som stjäl eller trakasserar personalen som blir portade?
Senast redigerad av Jonas1968 2021-12-27 kl. 14:24.
Citera
2021-12-27, 14:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Ja, precis. Dessa borde själklart få gå först om en ny kassa öppnas. Inte de som står sist i kön.
Om jag står som nr.2 i en kö så brukar jag inte orka springa iväg till en ny kö, för jag är redan nästan framme.

Sen har vi fenomenet när alla tror att en kassa skall öppna, bara för att någon går fram & kanske bara skall hämta sina nycklar som han glömt. Där blir det oftast lite kaotiskt, med folk som sedan rusar tillbaka till sin ursprungliga kö.
Citera
2021-12-27, 14:29
Moderator
Carlboms avatar
Jag brukar kolla om nån flyttar sig. Brukar ge det 2-3 sekunder och om ingen gör ett move så gör jag det, oavsett var i kön jag står. Men det allra bästa är när man är på väg mot kassorna, ser den långa kön och samtidigt hör att det öppnas en kassa till. Då kan man glida direkt fram, utan att stanna upp, och lägga varorna på bandet. Då gäller inga regler alls.

Känns fan som en liten vardagsvinst varje gång.
Citera
2021-12-27, 14:34
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Har tidigare lyft frågan här.

(FB) Svenskars udda köbeteende

Det är något unikt med svenskars köbeteende.

Varför har man inte en kö också går man fram till den kassan som blir ledig när det är din tur?

Så gör man i alla andra länder.
Citera
2021-12-27, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968

Nya lagen att en butik får porta innebär att dom måste gå via domstol så då måste det handla om brott. Dom kan inte på eget bevåg portförbjuda någon. Att någon går före till en nyöppnad kassa är ju snarare en moralisk fråga så där lär dom inte få rätt att porta via domstol. Är väl främst dom som stjäl eller trakasserar personalen som blir portade?

Okej, hade inte koll på att det måste handla om brott i grunden för att kunna porta. Trodde det räckte med att ha ”stökat” etc.
Och jag menade inte att försöka gå före i kön utan det som TS skrev att bara lämna korgen med varor och gå därifrån.
Tänkte att en butik kunde porta om de noterar att det finns en ”kund” som plockar ihop varor och bara lämnar vid kassan. Det kan ju inte vara ett brott. Men ställer till det för butiken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Jag brukar kolla om nån flyttar sig. Brukar ge det 2-3 sekunder och om ingen gör ett move så gör jag det, oavsett var i kön jag står. Men det allra bästa är när man är på väg mot kassorna, ser den långa kön och samtidigt hör att det öppnas en kassa till. Då kan man glida direkt fram, utan att stanna upp, och lägga varorna på bandet. Då gäller inga regler alls.

Känns fan som en liten vardagsvinst varje gång.

Haha ja det är en av dessa små händelser i vardagen man verkligen kan må bra av.

Men tänk dig då när du kommer fram som mig och biträdet pekar mot den andra kön och säger argt att gå och ställa dig längst bak. De andra hade inte ens fattat att en ny kassa öppnar.
Citera
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Du står där på mataffären och det är bara en kassa öppen och det är kö. Det kommer då en person och öppnar kassan bredvid. Jag har alltid varit med om att först till kvarn gäller och ingen har någonsin gnällt angående detta.

Häromdagen hände detta igen och jag gick dit direkt och började lägga upp mina varor. Kassabiträdet sade bestämt och argt åt mig att ställa mig sist i kön. Jag förstår grejen, det gör jag men jag blev ändå paff och fick mig en funderare.
Jag ställde min korg full i varor och gick till en annan butik istället.

Hur gör ni själva? Vad gäller egentligen? Och hur lyder era erfarenheter kring detta?

Vilken kö?! Om kassan precis öppnat så fanns det rimligen ingen kö där än!

Eller menade biträdet att du skulle ställa dig bakom de personer som stod framför dig i den förra kön, om nu någon eller några av dessa också bytte till den nya kassan? Det kan jag ha förståelse för, i så fall. Men om ingen av dessa personer bytte till den nyöppnade kassan så ser jag inte problemet med att du gjorde det du gjorde.

Jag har gjort precis det du beskriver många gånger, och aldrig blivit åthutad. Vare sig av en kund eller av personalen i kassan.
Citera
2021-12-27, 14:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Jag avvaktar nog lite grann och ger folk framför mig chansen och ser om dom flyttar sig eller står kvar, sen går jag till den nyöppnade kassan alternativt står kvar själv för om flera redan flyttat sig så går det på ett ut då vid det laget, både köerna är ungefär likvärdiga.

helt rätt tycker jag , att tränga sig framför och buffla sig fram är ju primitivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in