Citat:
Ursprungligen postat av
KnockeSmocke
Jag upplever att skillnaden ligger i hur den nya kassan ligger i förhållande till kön.
A) Om kassorna ligger i bredd = oftast först till kvarn. Alltså typ att kassa 1 ligger längst till vänster/kassa 10 längst till höger, alla kassor har egen kö. Då får man inte förtur till kassa 3 bara för att man köat i kassa 7.
B) Om kassorna ligger längs med samma disk eller hör mer till samma kösystem är det inte först till kvarn. Alltså, om det t ex är en disk som har två kassor (men 1 kö) och det dyker upp ny personal vid den bakre kassan som typiskt ropar "jag kan hjälpa nästa här" eller nåt liknande. Då är det samma kö, och man kan inte tränga sig förbi bara för att det dök upp mer personal.
Detta spelar absolut in helt klart. När jag tänker efter så var detta första gången kassorna legat precis bredvid, alltså inget som avgränsar men det var några meters avstånd och folk fattade eller brydde sig inte att en ny kassa öppnade.
Jag vette tusan det blir ändå ett jäkla projekt att dela upp kassan snabbt och perfekt om någon vill stå kvar men visst.
För mig har det alltid varit en självklarhet att först till kvarn gäller. Det blir enklast så.