2021-12-27, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Först till kvarn får först mala. Jag forcerar mig fram eller står kvar beroende på om jag har bråttom eller inte.

Detta vet alla. Du gjorde helt rätt.

Det känns som att alla tycker den principen är lättast.
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Självklart låter man de som väntat längst få ställa sig först. Allt annat är ohyfsat.

Öppnar en ny kassa och folk från min kö (inkl. mig) börjar röra sig mot den, så låter jag de som stod framför mig, så framför mig i den nya kön också.

Problemet är att vissa personer är så fruktansvärt sega att flytta sig och ens inse att en ny kassa är öppen. De kan även vägra att byta kassa. Under tiden jag står där och pekar på den nya kassan att den är öppen så har andra som var bakom mig redan tagit den öppna kassan eftersom alla tycker att först till kvarn är rimligt.

Hade jag däremot märkt att personen framför mig gått dit samtidigt hade jag självklart låtit denne gå före.
Citera
2021-12-27, 12:44
Medlem
Tack o lov har vi inte lagstifta om det, ännu.

Men normalt hyfs gör ju gällande att de som var före dig i den gamla kön även blir det i en eventuell ny.
Citera
2021-12-27, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Behärskar man socialt hyfs någorlunda bra, så låter man de som står före gå över till den nya kassan först, självklart. Det är WT-beteende att rusa fram. Pinsamt dessutom.

Som sagt innan. Det är inte alltid alla ens vill flytta på sig eller visar en antydan till det. Man kan inte vara perfekt hela tiden. Jag anser mer att när en ny kassa öppnar så sker en ny kö med först till kvarn. Orkar man inte så kan man stå kvar i sin kö.

Rusar fram gör jag aldrig. Jag går lugnt och sakta till den nya kön och är någon framför mig lika snabb får denne gå före.
Citera
2021-12-27, 12:48
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
De kan även vägra att byta kassa. Under tiden jag står där och pekar på den nya kassan att den är öppen

Självklart gäller principen de som självmant flyttar över till nya kassan. Folk som vill stå kvar i gamla kassan ska så klart inte tvingas att flytta över och jag hade definitivt inte pekat ut kassan åt dem heller.

Jag följer med de som flyttar och ställer mig bakom de jag stod bakom tidigare.
Senast redigerad av Cindell 2021-12-27 kl. 12:51.
Citera
2021-12-27, 12:49
Medlem
KnockeSmockes avatar
Jag upplever att skillnaden ligger i hur den nya kassan ligger i förhållande till kön.

A) Om kassorna ligger i bredd = oftast först till kvarn. Alltså typ att kassa 1 ligger längst till vänster/kassa 10 längst till höger, alla kassor har egen kö. Då får man inte förtur till kassa 3 bara för att man köat i kassa 7.

B) Om kassorna ligger längs med samma disk eller hör mer till samma kösystem är det inte först till kvarn. Alltså, om det t ex är en disk som har två kassor (men 1 kö) och det dyker upp ny personal vid den bakre kassan som typiskt ropar "jag kan hjälpa nästa här" eller nåt liknande. Då är det samma kö, och man kan inte tränga sig förbi bara för att det dök upp mer personal.
Citera
2021-12-27, 12:53
Medlem
Stockholmsjevels avatar
På Systembolaget har jag noterat att personalen som öppnar kassan ofta säger till nästa kund i kön att komma till kassan. Mycket bra!

Hatar idioterna längst bak som springer från befintlig kö för att hamna först.

Höll förövrigt på att klappa ner en idiot igår på pressbyrån. Killen som stod bakom disken hade två kassor öppna för att kunna betjäna oss kunder snabbare, det var dock en kö. Plötsligt kommer en idiot och ställer sig vid den för tillfället tomma kassan och tränger sig före oss andra 5-6personer som redan stod i kön. Tack och lov sa kassabiträdet till honom att ställa sig sist i kön.
Citera
2021-12-27, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnockeSmocke
Jag upplever att skillnaden ligger i hur den nya kassan ligger i förhållande till kön.

A) Om kassorna ligger i bredd = oftast först till kvarn. Alltså typ att kassa 1 ligger längst till vänster/kassa 10 längst till höger, alla kassor har egen kö. Då får man inte förtur till kassa 3 bara för att man köat i kassa 7.

B) Om kassorna ligger längs med samma disk eller hör mer till samma kösystem är det inte först till kvarn. Alltså, om det t ex är en disk som har två kassor (men 1 kö) och det dyker upp ny personal vid den bakre kassan som typiskt ropar "jag kan hjälpa nästa här" eller nåt liknande. Då är det samma kö, och man kan inte tränga sig förbi bara för att det dök upp mer personal.

Detta spelar absolut in helt klart. När jag tänker efter så var detta första gången kassorna legat precis bredvid, alltså inget som avgränsar men det var några meters avstånd och folk fattade eller brydde sig inte att en ny kassa öppnade.
Jag vette tusan det blir ändå ett jäkla projekt att dela upp kassan snabbt och perfekt om någon vill stå kvar men visst.

För mig har det alltid varit en självklarhet att först till kvarn gäller. Det blir enklast så.
Citera
2021-12-27, 13:00
Medlem
Mordormodems avatar
Vem står i kassakö nuförtiden? Finns ju massor med alternativ till att stå i en kö och glo.

Använd självskanning eller köp färdigpackad kasse att hämta upp eller få levererad hem, eller rent allmänt handla allt på nätet och få hemleverans så slipper man dessutom åka in till någon stad bland en massa trängsel, stadsbor, avgaser och oväsen.

För att svara på din fråga, nästa kund är den som har rätt till först i kön.
Citera
2021-12-27, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
Vem står i kassakö nuförtiden? Finns ju massor med alternativ till att stå i en kö och glo.

Använd självskanning eller köp färdigpackad kasse att hämta upp eller få levererad hem, eller rent allmänt handla allt på nätet och få hemleverans så slipper man dessutom åka in till någon stad bland en massa trängsel, stadsbor, avgaser och oväsen.

För att svara på din fråga, nästa kund är den som har rätt till först i kön.

Långt ifrån alla butiker har självscanning och jag skulle aldrig få för mig att låta någon annan person välja ut mina frukter på affären för hemleverans. Dessa väljs ut med kärlek.
Citera
2021-12-27, 13:03
Medlem
mvpys avatar
De segaste är nog när det är en kö till två kassor. Allt fungerar superbra tills dess att något spån börjar köa i en egen liten kö till en av kassorna.
Citera
2021-12-27, 13:12
Medlem
De flesta verkar anse att man inte tränger sig/springer förbi de som köat längre. Vilket givetvis också är det korrekta om man besitter lite grundläggande hyfs!

Men en fråga väntar på svar: har kassapersonalen ”rätt” att bestämma vem som skall ha företräde? Om kassapersonalen säger till någon att inte ”tränga sig” och denne vägrar att lyda/släppa fram någon annan, vad gäller då?
Kan personal vägra betjäna någon som inte lyder en tillsägelse?
Vad säger juridiken?
Citera
2021-12-27, 13:13
Medlem
Tycker det här med att stå i kö och de olika situationer som kan uppstå, är en av de mest intressanta beteendeobservationer man kan göra för att förstå hur personer är och tänker i en helt vardaglig situation.

Även nu i covid-tider. Det var ju en period där folk började bråka med varandra för att någon stod för nära en annan. Det verkar ha gått över numera.

Även för de som designar hur man placerar de olika kassorna finns mycket detaljer som kan påverka hur folk upplever sin dag i affären.

Ett av de värsta exempel jag sett är nog där kassan varit placerad så att kön liksom splittrades upp i två olika köer som sedan sammanfogades strax före kassan. Det var en matvaruhylla som stod så att de två olika köerna inte såg varandra förrän vid sammanfogningen. Varje gång någon inte uppmärksammade det och såg någon "klämma sig in" i platsen framför en så blev det bråk eller sura miner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in