Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-14, 00:09
  #2905
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Man lägger pinnen efter sina varor. Hoppar personen över det så börjar man helt enkelt lägga upp varorna rakt bakom personens varor och väntar på kaoset, så kanske dom lär sig någon gång.

Efterblivet tänk. Ibland finns ingen efterföljande kund när du lägger upp varorna, utan kunden kommer sekunder senare när du lämnat positionen där pinnarna ligger och står vid kassan. Ska man gå tillbaka då och sträcka sig efter pinnen?

Efterföljande kund lägger upp pinnen om denne anser det nödvändigt. Då sker inget onödigt jobb för kassörskan eller kunder.

Gör om och gör rätt.
__________________
Senast redigerad av RonnyPonny 2018-04-14 kl. 00:10. Anledning: stavfel
Citera
2018-04-14, 19:47
  #2906
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyPonny
Efterblivet tänk. Ibland finns ingen efterföljande kund när du lägger upp varorna, utan kunden kommer sekunder senare när du lämnat positionen där pinnarna ligger och står vid kassan. Ska man gå tillbaka då och sträcka sig efter pinnen?

Efterföljande kund lägger upp pinnen om denne anser det nödvändigt. Då sker inget onödigt jobb för kassörskan eller kunder.

Gör om och gör rätt.
Hej, jag håller med dig om att i det läget, att föregående kund redan står för att betala, så är det efterföljande som lägger pinnen. Mitt förra inlägg syftar bara på fall där flera personer redan står i kö till kassan
Citera
2018-04-16, 00:54
  #2907
Medlem
namnskylts avatar
Tycker sånna här "problem" är så lustigt...
Först är det "konflikter" och social oro runt vilka som är mina och dina varor. Så, vi uppfinner en pinne för att undvika det. ...men, då blir det istället konflikt och oro kring pinnen och vilka regler som gäller runt den.

Kanske Socialstyrelsen kunde göra en insats här, å ge råd och stöd?!

(Det känns som den här typen av problem är unikt för Sverige)
Citera
2018-04-16, 01:28
  #2908
Medlem
miikoss avatar
Sammanfogning
//mod

Citera
2018-04-16, 20:32
  #2909
Medlem
Vad är det för klappmongon som fyller en fruktpåse med exempelvis äpplen, knyter ihop och därefter lägger tillbaka påsen bland äpplena? Varför?
Citera
2018-04-19, 08:10
  #2910
Medlem
namnskylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Vad är det för klappmongon som fyller en fruktpåse med exempelvis äpplen, knyter ihop och därefter lägger tillbaka påsen bland äpplena? Varför?

...samma sak, fast i lösgodishyllan, då?

(Och vad gör personalen med en sådan påse? Försvinner den in i personalrummet, eller står nån och sorterar tillbaka allt?)
Citera
2021-12-27, 12:30
  #2911
Medlem
Vad gäller när ny kassa öppnar i butik pga kö?

Du står där på mataffären och det är bara en kassa öppen och det är kö. Det kommer då en person och öppnar kassan bredvid. Jag har alltid varit med om att först till kvarn gäller och ingen har någonsin gnällt angående detta.

Häromdagen hände detta igen och jag gick dit direkt och började lägga upp mina varor. Kassabiträdet sade bestämt och argt åt mig att ställa mig sist i kön. Jag förstår grejen, det gör jag men jag blev ändå paff och fick mig en funderare.
Jag ställde min korg full i varor och gick till en annan butik istället.

Hur gör ni själva? Vad gäller egentligen? Och hur lyder era erfarenheter kring detta?
Citera
2021-12-27, 12:33
  #2912
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Du står där på mataffären och det är bara en kassa öppen och det är kö. Det kommer då en person och öppnar kassan bredvid. Jag har alltid varit med om att först till kvarn gäller och ingen har någonsin gnällt angående detta.

Häromdagen hände detta igen och jag gick dit direkt och började lägga upp mina varor. Kassabiträdet sade bestämt och argt åt mig att ställa mig sist i kön. Jag förstår grejen, det gör jag men jag blev ändå paff och fick mig en funderare.
Jag ställde min korg full i varor och gick till en annan butik istället.

Hur gör ni själva? Vad gäller egentligen? Och hur lyder era erfarenheter kring detta?

Först till kvarn får först mala. Jag forcerar mig fram eller står kvar beroende på om jag har bråttom eller inte.

Detta vet alla. Du gjorde helt rätt.
Citera
2021-12-27, 12:34
  #2913
Medlem
Cindells avatar
Självklart låter man de som väntat längst få ställa sig först. Allt annat är ohyfsat.

Öppnar en ny kassa och folk från min kö (inkl. mig) börjar röra sig mot den, så låter jag de som stod framför mig i gamla kön, stå framför mig i den nya kön också.

(Nuförtiden beställer jag hem mat alternativt självscannar i lokala livsmedelsbutiken och slipper därmed köer)
__________________
Senast redigerad av Cindell 2021-12-27 kl. 13:26.
Citera
2021-12-27, 12:39
  #2914
Medlem
Straminskys avatar
Jag avvaktar nog lite grann och ger folk framför mig chansen och ser om dom flyttar sig eller står kvar, sen går jag till den nyöppnade kassan alternativt står kvar själv för om flera redan flyttat sig så går det på ett ut då vid det laget, både köerna är ungefär likvärdiga.
Citera
2021-12-27, 12:41
  #2915
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Kassabiträdet sade bestämt och argt åt mig att ställa mig sist i kön
Gissar det var väldigt nära mellan kassorna, så att det var mest naturligt att bara Y'a upp sig till den nyöppnade, lite konstigt att du då inte såg det. Om det däremot är tio meter till den nyöppnade kan man ju inte vänta sig att alla skall hasa sig dit i samma ordning som de stått.
Citera
2021-12-27, 12:41
  #2916
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Du står där på mataffären och det är bara en kassa öppen och det är kö. Det kommer då en person och öppnar kassan bredvid. Jag har alltid varit med om att först till kvarn gäller och ingen har någonsin gnällt angående detta.

Häromdagen hände detta igen och jag gick dit direkt och började lägga upp mina varor. Kassabiträdet sade bestämt och argt åt mig att ställa mig sist i kön. Jag förstår grejen, det gör jag men jag blev ändå paff och fick mig en funderare.
Jag ställde min korg full i varor och gick till en annan butik istället.

Hur gör ni själva? Vad gäller egentligen? Och hur lyder era erfarenheter kring detta?

Behärskar man socialt hyfs någorlunda bra, så låter man de som står före gå över till den nya kassan först, självklart. Det är WT-beteende att rusa fram. Pinsamt dessutom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback