Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-12-26, 21:19
  #1
Avstängd
Invandrarfritts avatar
Tjena!

Jag täntke skaffa mig ett sånt där attefallshus ni vet. Det jag undrar är lite är följande:

1. Tror ni jag kan fråga företagen som tillverkar dessa nyckelfärdiga hus om dom skulle kunna göra ytan större? Det är 30-45 kvadratmeter som räknas som ett attefallshus va?

2. Vad är skillnaden på sommarstuga och fritidshus? Är det ett sådant hus jag ska välja om jag vill bo lite större?

3. Jag vill ha en bostad på 60-70 kvadratmeter, tror ni Attefallsföretagen kan göra ett sådant? Alltså ett attefallshus gånger 2?

4. Jag hade tänkt att göra detta på mina föräldrars tomt, kan jag lyckas göra det på under 1.2 mille tro? Oftast kostar ett vanligt blattefallshus mellan 300 000 - 800 000 kronor.

5. Vilket företag skulle ni rekommendera för detta projekt som jag är ute efter? Jag vill inte ha några jävla rum. Räcker med ett stort vardagsrum där köket går ihop med skiten, inga väggar mellan. Öppet och fint helt enkelt.

Vad sägs?
Citera
2021-12-26, 21:22
  #2
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Attefallshus kan vara max 30 kvadrat, men man kan kombinera det med en närliggande friggebod på 15 kvadrat, för kontor/verkstad & liknande.
Citera
2021-12-26, 21:22
  #3
Medlem
tastass avatar
Om jag inte är helt ute och cyklar är det max 30m^2 per fastighet om det ska gå under attefallsregler.
Söker du bygglov kan du givetvis bygga större, om det beviljas.
Citera
2021-12-26, 21:26
  #4
Avstängd
Invandrarfritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Attefallshus kan vara max 30 kvadrat, men man kan kombinera det med en närliggande friggebod på 15 kvadrat, för kontor/verkstad & liknande.
Varför skulle jag vilja kombinera med något gammalt? Jag vill ha nytt och fräscht.
Citera
2021-12-26, 21:27
  #5
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invandrarfritt
Varför skulle jag vilja kombinera med något gammalt? Jag vill ha nytt och fräscht.
Då köper du en tomt & söker bygglov.
Citera
2021-12-26, 21:27
  #6
Avstängd
Invandrarfritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Om jag inte är helt ute och cyklar är det max 30m^2 per fastighet om det ska gå under attefallsregler.
Söker du bygglov kan du givetvis bygga större, om det beviljas.
Man måste väl ändå söka bygglov oavsett.

30 kvadratmeter är väldigt litet tycker jag? Tycker du själv inte det? För vilka ändamål vill man bygga ett Attefallshus egentligen?

Är det för den nyblivne tonåringen som kan vara i fred på tomten typ?
Citera
2021-12-26, 21:29
  #7
Avstängd
Invandrarfritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Då köper du en tomt & söker bygglov.
Hur länge måste man jobba för det? Tomt kostar 2.5 mille här i Göteborg.

Sen vill jag att huset ska vara nybyggt. Färsk kaneklbulle helt enkelt. Och då blir det ytterligare 3 mille, så säg 5.5 mille till 6 mille.

Hur länge måste jag jobba för att få lån till detta? Mina föräldrar säger att de kommer gå in och hjälpa mig, men att jag måste arbeta själv också ett tag för att kunna få lån och underlätta.
Citera
2021-12-26, 21:31
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Invandrarfritt
Man måste väl ändå söka bygglov oavsett.

30 kvadratmeter är väldigt litet tycker jag? Tycker du själv inte det? För vilka ändamål vill man bygga ett Attefallshus egentligen?

Är det för den nyblivne tonåringen som kan vara i fred på tomten typ?

Hur kan du ens känna till attefallshus om det inte vore för att man just kan slippa bygglov?
Citera
2021-12-26, 21:36
  #9
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invandrarfritt
Man måste väl ändå söka bygglov oavsett.

30 kvadratmeter är väldigt litet tycker jag? Tycker du själv inte det?

Nej, för attefallshus behövs inget traditionellt bygglov.

30 är mer än de 25 som det var från början. Möblerar du smart kan du komma rätt långt på 30m^2.
Citera
2021-12-26, 21:38
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Invandrarfritt
För jag är inte nån byråkratisk svenne bror. Jag är blatte.

Ser nu att skiten är uppkallad efter nån horunge som heter Stefan Fan vad ni svennar är så komplicerade.

Så egentligen är skiten ett vanligt hus, jag trodde typ det var en husmodell, det borde kallas mindre fritidsstuga eller nåt.

Benämningen är lämplig för beskriva reglerna som gäller för den typen av byggnad.
Med 4 meter i tak så borde man ju kunna ha en övervåning typ.
Citera
2021-12-26, 21:42
  #11
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invandrarfritt
Jag är värd mer än en svältande vänsterstudent med honken väska som äter nudlar om dagarna.

Man ska leva värdigt med utrymme. Behöver inte bara värsta saken, men 30m^2 är för lite.

Då så, bygg ett hus värdigt åt dig själv. Lycka till.
Citera
2021-12-26, 21:44
  #12
Avstängd
Invandrarfritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Då så, bygg ett hus värdigt åt dig själv. Lycka till.
https://attefallshuset24.se/attefall...-6-x-4-m-70mm/

Detta tex!

Tror du dom kan bygga ett dubbelt så stort, och höja priset dubbelt?

Bygglov kan jag fixa, jag har inga jobbiga grannar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback