2021-12-26, 17:22
Medlem
Ravatoss avatar
Nu har jag bara skummat igenom senaste veckans uppdatering från läkemedelsverket. Men klart är iaf att fler dött, fler allvarligt sjuka av vaccinerna och högen med obehandlade ärenden växer sedan förra veckan.
Så sjukt. Och ingen granskar detta...
Citera
2021-12-26, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag hoppas verkligen du slipper hamna på IVA. Vore väl den största förödmjukelsen att som vägrare av vaccin hamna där och få se hur de sliter dygnet runt i sina gummimasker som skydd.

Jag hoppas givetvis att alla slipper hamna på IVA för de har det mycket jobbigt och behöver inte få fler patienter. Förutom covid så har de en hel del med säsongsinfluensan också.
Nej ingen av dessa är en vanlig förkylning som du verkar tro.

Under Q4 2021 har Covid haft lägre dödlighet än en kraftig säsongsinfluensa. Det är fakta.
Citera
2021-12-26, 17:24
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, vi får väl se. Skolorna är ju stängda som sagt, men många är nog de som tar jullov också. Man tar semester under klämdagarna. Så såg det ut förra året. Smittspridningen tog en paus under jullovet.
De har jullov i Danmark nu också. Ändå blev det rekordmånga som testade positivt idag.

"En ny smittovåg har slagit mot Danmark det senaste dygnet med 14 844 nya coronainfektioner. Det skriver Ekstrabladet med hänvisning till siffror från Statens Serum Institut (SSI)."
Citera
2021-12-26, 17:28
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmarsson
Under Q4 2021 har Covid haft lägre dödlighet än en kraftig säsongsinfluensa. Det är fakta.

Troligen för att vi är rätt många som är vaccinerade nu mot allvarlig covid.
Har du tagit influensavaccin också?
Det har givetvis jag gjort.

Jag var rätt kaxig fram till 1993 när jag fick influensa första gången (och enda hittills) och tyckte vaccin mot influensa var för fegisar och gamlingar. Jag lärde mig jäkligt snabbt att sådant kan vara jäkligt jobbigt.
Senast redigerad av Sunimod 2021-12-26 kl. 17:32.
Citera
2021-12-26, 17:38
Medlem
Citat:
Troligen för att vi är rätt många som är vaccinerade nu mot allvarlig covid.
Har du tagit influensavaccin också?
Det har givetvis jag gjort.

Jag var rätt kaxig fram till 1993 när jag fick influensa första gången (och enda hittills) och tyckte vaccin mot influensa var för fegisar och gamlingar. Jag lärde mig jäkligt snabbt att sådant kan vara jäkligt jobbigt.

Faktum kvarstår, Covid är nu som en influensa.

Är detta ett boomer-forum nu eller varför frågar du om jag tagit influensavaccin?
Citera
2021-12-26, 17:44
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset

Jag skrev inte mRNA-vaccin, jag skrev mRNA-tekniken. Samma plattform som används av Pfizer har använts sen 2012.

Så då kan du sluta skriva att mRNA-vaccin är välbeprövade och har använts tidigare. Deal?

Sluta felcitera mig. Jag skrev: Jag skrev inte mRNA-vaccin, jag skrev mRNA-tekniken. Stop. Repeat. Jag skrev

Citat:
Jag skrev inte mRNA-vaccin, jag skrev mRNA-tekniken

Stop. Repeat.
Citera
2021-12-26, 17:47
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Är detta ett boomer-forum nu eller varför frågar du om jag tagit influensavaccin?
Tack vare att så många är vaccinerade har vi fått ned dödligheten.
Borde även du bry dig om.

Du har en likasinnad som det skrivs om i en aktuell tråd här FB som jag vet att det nog troligen fungerat bra med covid vaccin till. Beklagar hans bortgång. Är lika tråkigt oavsett övertygelse.

Tycker du ska lägga ned din tråkiga attityd och vara lite ödmjuk mot skiten detta virus ställer till med.
Citera
2021-12-26, 17:48
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Tack vare att så många är vaccinerade har vi fått ned dödligheten.
Borde även du bry dig om.

Du har en likasinnad som det skrivs om i en aktuell tråd här FB som jag vet att det nog troligen fungerat bra med covid vaccin till. Beklagar hans bortgång. Är lika tråkigt oavsett övertygelse.

Tycker du ska lägga ned din tråkiga attityd och vara lite ödmjuk mot skiten detta virus ställer till med.

Ok. Hur mycket har dödligheten minskat bland unga och tidigare friska?
Citera
2021-12-26, 17:50
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Ok. Hur mycket har dödligheten minskat bland unga och tidigare friska?
Får du väl ta reda på själv. Det vi diskuterade var dödligheten mellan influensa och covid.
Svårt?
Citera
2021-12-26, 17:51
Medlem
Citat:

Faktum kvarstår. Vi har fått någorlunda rätsida på situationen tack vare vaccineringen.
Men smittspridningen ökar och det finns fortfarande 2miljoner ovaxxade i landet så Corona kommer fortsätta skörda många offer, åtminstone denna vinter.

Att påstå att Covid är som en influensa är ett hjärndött påstående.
Citera
2021-12-26, 17:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Ja eftersom norrmännen är vaccinerade, men de har haft lockdown när vi var öppna, så inte många har haft covid.

Samma sak med de andra länderna. De har varit nedstängda.

Här kan du växla mellan olika länders smittspridning, dödsfall och vaccineringstakt:
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/dashboards/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Storbritannien och Nederländerna har haft mer smittspridning än Sverige i tidigare vågor och tycks ändå drabbas hårt av Omikron
Citera
2021-12-26, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Skyddet mot omikron om man varit tidigare sjuk i covid sägs ligga på runt 20%. Det första dödsfallet av omikron i USA drabbade en tidigare covidsjuk anti-vaxare.

Alla seriösa aktörer rekommenderar vaccin även till tidigare covidsjuka.
Om man bara skulle ha 20% skydd vid infektion förstår ju alla att vaccinet skyddar 0.
Senast redigerad av Sjelvklart 2021-12-26 kl. 18:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in