Citat:
Ursprungligen postat av
Solmonstar
Jag har två vänner som påstår sig ha tappat luktsinnet efter covid. Men det märks inte när vi är ute och det kommer dofter, eller när vi äter och de glömmer bort att de har tappat/ fått försämrat luktsinne.
Jag tror det ofta i dessa fall handlar om att lukt och smak ÄR individuellt och att människan som art är hypokondriker.
Det du känner kanske inte jag känner och då blir det en bra ursäkt. "Jag har tappat luktsinnet!".
Att 80-åringar inte har underliggande sjukdomar är nog hyfsat ovanligt men visst finns det sådana fall.
80 år är en aktningsvärd ålder men man är skör ändå.
Har man otur blir man sänkt av en kräksjuka, lunginflammation, influensa eller covid.
De allra allra flesta 80- åringar överlever dock covid hur bra som helst.
Tragiskt med dödsfall men så är livet.
Men vi tror visst att livet ska vara utan virus, bakterier, sjukdomar osv och att alla ska bli 200 år nuförtiden.
Får gamla ens dö utan att bo 10 år på äldreboende och tyna bort i demensen idag?
Liv till varje pris.
Nu på bekostnad av barn och ungas framtid när verksamhet efter verksamhet går i konkurs.
Om man ska vara lite cynisk så är 20% av Sveriges befolkning över 65 år. År 2030 beräknas de vara 25%. Det är en stor grupp att ta hänsyn till som politiker.
Många pensionärer som är aktiva i olika pensionärsföreningar. De har tid, de är mer högutbildade än någonsin tidigare och de har 40-talisterna som enligt Aftonbladet "är många, egoistiska och har åkt räkmacka genom livet när det gäller jobb, bostäder och ekonomi".
De har dessutom varit instängda i ett och ett halvt år innan vaccinen kom och tror att ingen annan har fått försaka något under den perioden.