2021-12-25, 11:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sittorg
Åsikt är inte samma sak som fakta.

Jägarexamen ger ingen rätt att bära vapen.

Call*e Alwe*n
Cal*le Alwe*n – ProHunter Photographer & Adventurer. Follow Call*e Alw*én and all the adventures in the world.
Ca*lle Alw*en utbildar årligen 500+ till sitt Jägarbevis. Jägarexamen jaktlicens kurser varje vecka.
Sveriges ledande jägarexamens utbildning GodsJa*kt.se & RoyalHunt*ing.se .
Välkomna varje vecka på Bosjöklo*ster Slott för kurser.
Att ta jägarexa*men gör man bara en gång i livet. Chansa inte, ta den bästa.
Att börja jaga är ett fantastiskt sätt o komma ut i naturen.
Call*e Alwe*n tar hand om er hela vägen
.

Detta är endast en liten del av hur Lydia Barths "lärare" beskriver sin verksamhet.
Sen beskrivs också följande, vi vet att Lydia fick hjälp att köpa sina vapen

Jaktlicens och jägarbevis
Vapenlicens, du kommer att få en solid grund inom Säkerhet & Skytte inför kommande jakt-, skytte- eller hundförarkarriär. Skjutprov och skrivningar utförs inför Naturvårdsverkets examinatorer. Efter erlagda prov, allt inom tre dagar, har du din fulla jägarexamen (Hagel & Klass 1). Därefter kan du ansöka om jaktlicens på alla jaktvapen i Sverige
.
Senast redigerad av Mumsbulle 2021-12-25 kl. 11:31.
2021-12-25, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle

Call*e Alwe*n
Cal*le Alwe*n – ProHunter Photographer & Adventurer. Follow Call*e Alw*én and all the adventures in the world.
Ca*lle Alw*en utbildar årligen 500+ till sitt Jägarbevis. Jägarexamen jaktlicens kurser varje vecka.
Sveriges ledande jägarexamens utbildning GodsJa*kt.se & RoyalHunt*ing.se .
Välkomna varje vecka på Bosjöklo*ster Slott för kurser.
Att ta jägarexa*men gör man bara en gång i livet. Chansa inte, ta den bästa.
Att börja jaga är ett fantastiskt sätt o komma ut i naturen.
Call*e Alwe*n tar hand om er hela vägen
.

Detta är endast en liten del av hur Lydia Barths "lärare" beskriver sin verksamhet.
Sen beskrivs också följande, vi vet att Lydia fick hjälp att köpa sina vapen

Jaktlicens och jägarbevis
Vapenlicens, du kommer att få en solid grund inom Säkerhet & Skytte inför kommande jakt-, skytte- eller hundförarkarriär. Skjutprov och skrivningar utförs inför Naturvårdsverkets examinatorer. Efter erlagda prov, allt inom tre dagar, har du din fulla jägarexamen (Hagel & Klass 1). Därefter kan du ansöka om jaktlicens på alla jaktvapen i Sverige
.
Sådärja, jag förmodar att Calle Alwén inte genomför alla dessa 500+ jägarexamineringar av altruistiska skäl, utan att det är en stor del av hans levebröd..

Är det nån som kontaktat honom för att höra hur han ställer sig till informationen om att han råkat utbilda en av sina kursdeltagare till att bli en mörderska?

Egentligen borde det här bestialiska och spektakulära mordet vara en långkörare för kvällstidningarna och de skulle nog varit mycket mera på hugget, åtminstone AB, om det hade varit en man som sköt ihjäl en kvinna, en stackars fyrabarnsmamma, som hade bett den allvarligt personlighetsstörda och psyksjuka mannen flytta ut ur hennes bostad.
Kerstin Weigel hade kramat ut precis allt ur denna story och på AB hade man definitivt inte låtit Calle Alwén undgå en närgången granskning!
2021-12-25, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
Din jämförelse haltar betänkligt, eftersom du uppenbarligen inte förstår skillnaden på en jägarexamen och ett körkort, så jag ska ta mej tid att förklara, en jägarexamen ger dej rätt att inneha vapen som är avsett för att döda med, ett körkort är ett tillstånd för att framföra ett motorburet transportmedel, vars huvudsyfte är att transportera sej i.

För övrigt tycker jag att du är diskvalificerad, i disskutioner om vapen, efter din kommentar att du själv skulle gladeligen avrättat Emil GRATIS som du skrev. Det tycker jag säjer det mesta om dej som människa.

Ditt resonemang haltar avsevärt eftersom du uppenbarligen inte begriper att ett fordon kan mycket väl bli ett mordvapen i fel händer precis som ett vapen kan bli ett mordvapen i fel händer.
Och du har inte mandat till att tala om för mej vilka diskussioner jag får eller inte får diskutera.
2021-12-25, 12:15
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Ditt resonemang haltar avsevärt eftersom du uppenbarligen inte begriper att ett fordon kan mycket väl bli ett mordvapen i fel händer precis som ett vapen kan bli ett mordvapen i fel händer.
Och du har inte mandat till att tala om för mej vilka diskussioner jag får eller inte får diskutera.

Helt rätt , jag kan slå ihjäl dej med en brödkavel om jag vill, nu är ju inte brödkavlar avesdda för att döda, men jadjadajada, har du erbjudit dej att skjuta nån gratis nyligen och fått avslag , din historia som hitman är nog bara fantasier

Mitt resonemang om brödkavlar är rent hypotetiskt och inget hot alls, jag vill inte att nån missförstår det
Senast redigerad av BMC64 2021-12-25 kl. 12:28.
2021-12-25, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loveangelie
Klart att jag gjorde. Jag svarade med att hålla med dig, man kan verkligen undra varför det inte varit med tidigare.
Men det verkar som att det har undanhållits en del uppgifter. Så det är väl bara bra att mer info kommer ut, tycker jag.
Min vän arbetar varken som åklagare, advokat eller domare, och kan inte svara på varför det kommit ut först nu.
Jag får inte ihop din information och dina påståenden Har du barn?

OM Emil var så kontrollerande som du påstår.
OM han hotade människor med vapen som du initierar.
Om han höll på med olagliga/oärliga saker som du påstår
OM han visar pistoler som han inte få ha som du påstår
OM han t.o.m hade en skottsäker väst som du påstår
OM han hade alla dessa negativa sidor runt sig som du påstår.
Hur kunde du då älska honom pch planera en framtid ihop med honom som du har skrivit?
2021-12-25, 12:33
Medlem
Citat:

Helt rätt ju. Man kan ju köra ihjäl en person, halsa en flaska sprit, så åker man dit för rattfylla.. knäppt, men sant.
2021-12-25, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Jag får inte ihop din information och dina påståenden Har du barn?

OM Emil var så kontrollerande som du påstår.
OM han hotade människor med vapen som du initierar.
Om han höll på med olagliga/oärliga saker som du påstår
OM han visar pistoler som han inte få ha som du påstår
OM han t.o.m hade en skottsäker väst som du påstår
OM han hade alla dessa negativa sidor runt sig som du påstår.
Hur kunde du då älska honom pch planera en framtid ihop med honom som du har skrivit?

Att du inte får ihop det jag har sagt är helt upp till dig, och inget jag bryr mig om. Kanske det kan vara så att du är trångsynt, men jag vet inte.
Klart jag älskade Emil, varför skulle jag inte kunna göra det? Ja, vi planerade en framtid tillsammans. Jag har däremot inte berättat (tänker inte berätta det här heller) hur och vad denna framtid tillsammans skulle te sig!
2021-12-25, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
Helt rätt , jag kan slå ihjäl dej med en brödkavel om jag vill, nu är ju inte brödkavlar avesdda för att döda, men jadjadajada, har du erbjudit dej att skjuta nån gratis nyligen och fått avslag , din historia som hitman är nog bara fantasier

Mitt resonemang om brödkavlar är rent hypotetiskt och inget hot alls, jag vill inte att nån missförstår det

Hitman?? Vad svamlar du om, när har jag antytt att jag skulle vara en hitman? Det är du som rapar ur dej att den som gav Lydia vapenlicens ska åtalas för medhjälp till mord och jag undrar hur detta skulle gå till? Du menar också att instruktören som höll i jägare kursen skulle anta att Lydia var psykiskt ostabil och därför inte ansöka om vapenlicens och det är där som dina inlägg haltar avsevärt. Lika lite som körskolan eller transportstyrelsen kan se in i framtiden att körkortseleven kör ihjäl någon kan instruktören i jägarexamen se in i framtiden och se eleven skjuta på människor. Och när polisen utfärdar vapenlicens så går dom efter personens belastningsregister, och tro det eller ej men polisen har inte heller någon kristallkula som visar dom framtiden.
2021-12-25, 22:46
Avslutad
Citat:
Hitman?? Vad svamlar du om, när har jag antytt att jag skulle vara en hitman? Det är du som rapar ur dej att den som gav Lydia vapenlicens ska åtalas för medhjälp till mord och jag undrar hur detta skulle gå till? Du menar också att instruktören som höll i jägare kursen skulle anta att Lydia var psykiskt ostabil och därför inte ansöka om vapenlicens och det är där som dina inlägg haltar avsevärt. Lika lite som körskolan eller transportstyrelsen kan se in i framtiden att körkortseleven kör ihjäl någon kan instruktören i jägarexamen se in i framtiden och se eleven skjuta på människor. Och när polisen utfärdar vapenlicens så går dom efter personens belastningsregister, och tro det eller ej men polisen har inte heller någon kristallkula som visar dom framtiden.
Jag hinner läsa det mesta som soliga skribenter spyr ur sig i denna tråd. Jag kan bekräfta att du skrivit att du skulle skjutit E gratis. Av outgrundlig anledning, är de inläggen raderade, liksom 2/3 av alla inlägg som gjorts i tråden.
Nu återstår endast 5 dagar tills hovrätten meddelar sin dom.
Ingenting har rapporterats i media, verkar synnerligen ointressant, detta mål.
Inte ens att försvaret försöker flytta Lydias handlande till händelser kopplade till sol*ikskolan, att hon är ett av de utsatta barnen, som dokumentären handlar om.
Det är bara det att Lydia eller Lida som hon hette då, inte är jämnårig med de som medverkar. Hon går ett decennium senare.
Ändå så försöker den nya advokaten flytta fokus från Lydias handling, att hon sköt Emil.
Den som läst fupen och lyssnat på tingsrättsförhören, förstår vad det är för person Lydia Barth är.
Hon har inte ens bedömts vara så pass psykiskt sjuk under eller efter mordet, att hon kan dömas till rättspsykiatrisk vård.
2021-12-25, 22:53
Medlem
Citat:
Jag hinner läsa det mesta som soliga skribenter spyr ur sig i denna tråd. Jag kan bekräfta att du skrivit att du skulle skjutit E gratis. Av outgrundlig anledning, är de inläggen raderade, liksom 2/3 av alla inlägg som gjorts i tråden.
Nu återstår endast 5 dagar tills hovrätten meddelar sin dom.
Ingenting har rapporterats i media, verkar synnerligen ointressant, detta mål.
Inte ens att försvaret försöker flytta Lydias handlande till händelser kopplade till sol*ikskolan, att hon är ett av de utsatta barnen, som dokumentären handlar om.
Det är bara det att Lydia eller Lida som hon hette då, inte är jämnårig med de som medverkar. Hon går ett decennium senare.
Ändå så försöker den nya advokaten flytta fokus från Lydias handling, att hon sköt Emil.
Den som läst fupen och lyssnat på tingsrättsförhören, förstår vad det är för person Lydia Barth är.
Hon har inte ens bedömts vara så pass psykiskt sjuk under eller efter mordet, att hon kan dömas till rättspsykiatrisk vård.

Det finns faktiskt en hel del personer i denna tråd som inte håller med dig, så du behöver inte påstå det då!
2021-12-25, 23:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Loveangelie
Det finns faktiskt en hel del personer i denna tråd som inte håller med dig, så du behöver inte påstå det då!
Vad menar du att jag inte behöver påstå?
Jag tycker det är rättsvidrigt att media inte belyser detta mord, är det för att det är en kvinna som är gärningsman?
Om det skulle vara så som du påstår, att det finns en film som bevisar att E laddat ett vapen, eller vad du påstod, varför är det så tyst i media om detta?
2021-12-26, 00:00
Medlem
Citat:
Vad menar du att jag inte behöver påstå?
Jag tycker det är rättsvidrigt att media inte belyser detta mord, är det för att det är en kvinna som är gärningsman?
Om det skulle vara så som du påstår, att det finns en film som bevisar att E laddat ett vapen, eller vad du påstod, varför är det så tyst i media om detta?

Jag menar precis det jag skrev. Du behöver inte påstå att alla som läst FUP och hört rättegången från tingsrätten vet vad Lydia skulle vara för en person.
Vi är många här i tråden som tycker olika när det gäller henne, när det gäller Emil m.m.
Allt kanske inte är så klippt och skuret som du vill påskina.
Angående media. Dom skrev väl inget förrens efter domen i tingsrätten. Kanske dom väntar att skriva något tills efter domen i hovrätten?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in