Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Jag beskriver de jag känner som haft covid så får du tycka och tänka som du vill kring det.
Två äldre (ca 80 år) och fullt pigga och friska personer blev inlagda på sjukhus, en dog.
Den andra hade dålig syresättning och fick hjärtfel, men klarade sig bra med långvarig syrgasbehandling och en pacemaker.
Två medelålders fick båda smak- och luktbortfall och har det fortfarande efter nio månader.
Man kan tycka att detta inte har så stor betydelse, men det har lett till problem för dem eftersom de inte längre har någon matlust vilket lett till att en av dem har drabbats av diverse brister av vitaminer och mineraler.
Sedan är det två personer i 25-årsåldern som klarat sig bra, förutom att syreupptagningen är försämrad för den ena. Detta påverkar bara hennes idrottsutövande.
Jag har två vänner som påstår sig ha tappat luktsinnet efter covid. Men det märks inte när vi är ute och det kommer dofter, eller när vi äter och de glömmer bort att de har tappat/ fått försämrat luktsinne.
Jag tror det ofta i dessa fall handlar om att lukt och smak ÄR individuellt och att människan som art är hypokondriker.
Det du känner kanske inte jag känner och då blir det en bra ursäkt. "Jag har tappat luktsinnet!".
Att 80-åringar inte har underliggande sjukdomar är nog hyfsat ovanligt men visst finns det sådana fall.
80 år är en aktningsvärd ålder men man är skör ändå.
Har man otur blir man sänkt av en kräksjuka, lunginflammation, influensa eller covid.
De allra allra flesta 80- åringar överlever dock covid hur bra som helst.
Tragiskt med dödsfall men så är livet.
Men vi tror visst att livet ska vara utan virus, bakterier, sjukdomar osv och att alla ska bli 200 år nuförtiden.
Får gamla ens dö utan att bo 10 år på äldreboende och tyna bort i demensen idag?
Liv till varje pris.
Nu på bekostnad av barn och ungas framtid när verksamhet efter verksamhet går i konkurs.