2021-12-24, 15:01
Medlem
Rekommenderar alla att lyssna på Svend Dahls avsnitt på Timbro Smedjanpodden. Han beskriver varför de nya restriktionerna är fel.

Tidigare motiverades nedstängningar med att IVA-inläggningarna och dödsfallen ökade. Vilket inte var oproblematiskt, eftersom dödsfallen var klart fler än vad statistiken för överdödlighet indikerade. Nåväl.

Bara tillräckligt många vaccinerade sig skulle vi återgå till det normala, lovade Löfven.

Numera bygger narrativet istället på smittspridning. Att dödstalen och inläggningarna på IVA minskat kraftigt, talas det tyst om. Liksom att vi idag vet mycket mer om sjukdomen och att den är ofarlig för den stora majoriteten.

Ändå införs ökade restriktioner som är helt oproportionerliga i förhållande till skadan de orsakar på samhället och människor.

Det vi ser är ett stäng ner-narrativ där ribban har sänkts och målstolparna flyttats. Ett vanligt beteende hos neurotiker. Men nu sker det på samhällsnivå. Konsekvenserna riskerar att bli förödande för samhället och människorna.

Vilka är det egentligen som gynnas av det här? Media är en tydlig kandidat – de lever av risk och konflikt och har ett bisarrt här och nu-perspektiv på allt, anpassat efter de sociala mediernas snabba ryck. Läkemedelsbolag som säljer vaccin, tester och annat tjänar förstås storkovan. Och sittande regering får chansen att verka handlingskraftig efter sju år av stora misslyckanden. Här kan man också tillägga fyrkantiga läkare som Benjamin Welander och Björn Olsen som inte kan se bortom sin egen ed och verksamhet, de bidrar också till det hela eftersom läkare har hög status.
Senast redigerad av Sigmarsson 2021-12-24 kl. 15:09.
Citera
2021-12-24, 16:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Hur kommer du fram till att vi inte är inne i den endemiska fasen? Det är klart vi är. Det har gått två år

Och hur kommer du fram till bara 30% "hybridimmunitet"?

Låter som trams och saker du drar ur röven.

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vi blir fortfarande överraskade, därför är ci inte i någon endemisk fas ännu.

Ca 40 procent av den vuxna befolkningen mellan 18 och 65 har genomgått en SARS-COV2 infektion och är dessutom, också vaccinerade. Det blir ca 30 procent av hela befolkningen. Det kan räknas ut genom FHM:s senast immuniologiska undersökning då ca 40 procent av 16, 17 åringarna hade antikroppar, trots att de knappt hade börjat vaccinera sig i början av september.

Labb-försök och empiriska fakta talar för betydelsen av hybridimmunitet för att möta Omikron varianten.

God jul!
Hmmmm!?

Hur definierar ni två pandemi, epidemi och att en sjukdom är endemisk????

Leta själva upp och jämför med vedertagna definitioner.
Det blir säkert lärorikt.

God Jul!
Citera
2021-12-24, 16:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmarsson
Rekommenderar alla att lyssna på Svend Dahls avsnitt på Timbro Smedjanpodden. Han beskriver varför de nya restriktionerna är fel.

Tidigare motiverades nedstängningar med att IVA-inläggningarna och dödsfallen ökade. Vilket inte var oproblematiskt, eftersom dödsfallen var klart fler än vad statistiken för överdödlighet indikerade. Nåväl.

Bara tillräckligt många vaccinerade sig skulle vi återgå till det normala, lovade Löfven.

Numera bygger narrativet istället på smittspridning. Att dödstalen och inläggningarna på IVA minskat kraftigt, talas det tyst om. Liksom att vi idag vet mycket mer om sjukdomen och att den är ofarlig för den stora majoriteten.

Ändå införs ökade restriktioner som är helt oproportionerliga i förhållande till skadan de orsakar på samhället och människor.

Det vi ser är ett stäng ner-narrativ där ribban har sänkts och målstolparna flyttats. Ett vanligt beteende hos neurotiker. Men nu sker det på samhällsnivå. Konsekvenserna riskerar att bli förödande för samhället och människorna.

Vilka är det egentligen som gynnas av det här? Media är en tydlig kandidat – de lever av risk och konflikt och har ett bisarrt här och nu-perspektiv på allt, anpassat efter de sociala mediernas snabba ryck. Läkemedelsbolag som säljer vaccin, tester och annat tjänar förstås storkovan. Och sittande regering får chansen att verka handlingskraftig efter sju år av stora misslyckanden. Här kan man också tillägga fyrkantiga läkare som Benjamin Welander och Björn Olsen som inte kan se bortom sin egen ed och verksamhet, de bidrar också till det hela eftersom läkare har hög status.
Absolut värt att lyssna på oavsett vad man tycker och tänker politiskt och om Timbro.
En länk, https://timbro.se/smedjan/191-inlast-varlden-fortsatter-att-vara-galen/

Snart kommer tomten, även hen kan man tycka och tänka olika om.
Citera
2021-12-24, 17:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Överraskade? Hur kan man bli överraskad när ett säsongsdrivet luftvägsvirus börjar öka på vintern? Det är ju fullt väntat. Det finns ingenting att bli överraskad över här. FHM vet mycket väl detta. Jag fattade det redan sommaren 2020 och blev inte ett dugg överraskad när smittan ökade den vintern, och jag är inte det nu heller.

"Nämen, fick vi influensa detta året igen? Det hade vi inte räknat med"

Dessutom är inte antikroppar det enda som visar på immunitet. Enligt många är det ett ganska dåligt mått. Immunsystemet är mycket mer komplext än så.

God jul!

Så du tror tror inte att Omikron varianten överraskade? I augusti 2020 förstod jag att SARS-COV2 var säsongsbunden. Hur tror du att det skulle se ut på sjukhusen och IVA, om inte vaccinen funnits. Räknat per 100 000 inv. Så råkar ovaccinerade betydligt värre ut än vaccinerade.
Citera
2021-12-24, 17:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Hmmmm!?

Hur definierar ni två pandemi, epidemi och att en sjukdom är endemisk????

Leta själva upp och jämför med vedertagna definitioner.
Det blir säkert lärorikt.

God Jul!

Jag är säker att WHO håller reda på det. När man meddelar att pandemin är över, så är den över, vilket lär dröja mer än ett år till!

God Jul!
Citera
2021-12-24, 17:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Absolut värt att lyssna på oavsett vad man tycker och tänker politiskt och om Timbro.
En länk, https://timbro.se/smedjan/191-inlast-varlden-fortsatter-att-vara-galen/

Snart kommer tomten, även hen kan man tycka och tänka olika om.

Jag tänker inte lyssna på den podden, nu. Men med tanke på att Danmark, med gälften så många invånare är nästan uppe i 30 000 smittade, per dygn, så är FHM värsta scenario väldigt optimistiskt vad gäller antaletsmittade per dygn.. För även om t.ex bara 1 procent av Omikron fallen kräver sjukvård och en sjätte del av dessa kräver IVA vård, så överbelastas ändå vården. Vid 30 000 smittade/dygn, halva den danska nivån per inv. i Sverige, så innebär det 300 nyinläggningar på sjukhus och 50 nyinläggningar på IVA varje dygn. Och orsaken till att vi, ändå kan komma lindrigare undan än Danmark tror jag stavas Hybridimmunitet.
Citera
2021-12-24, 17:53
Medlem
Citat:
Jag tänker inte lyssna på den podden, nu. Men med tanke på att Danmark, med gälften så många invånare är nästan uppe i 30 000 smittade, per dygn, så är FHM värsta scenario väldigt optimistiskt vad gäller antaletsmittade per dygn.. För även om t.ex bara 1 procent av Omikron fallen kräver sjukvård och en sjätte del av dessa kräver IVA vård, så överbelastas ändå vården. Vid 30 000 smittade/dygn, halva den danska nivån per inv. i Sverige, så innebär det 300 nyinläggningar på sjukhus och 50 nyinläggningar på IVA varje dygn. Och orsaken till att vi, ändå kan komma lindrigare undan än Danmark tror jag stavas Hybridimmunitet.

Du menar såklart naturlig immunitet. Vaccin när man haft smittan ger nära noll i ytterligare skydd.
Citera
2021-12-24, 18:00
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llanfihangel
Du menar såklart naturlig immunitet. Vaccin när man haft smittan ger nära noll i ytterligare skydd.

Där har du fel, vilket både labb-studie och empiriska studier visar. Tidigare genomgången SARS-COV2 infektion plus vaccin, alternativt vaccin och genombrottsinfektion, ger det bästa skyddet mot alla varianter av SARS-COV2, inklusive Omikron. Kolla mina gamla inlägg så får du se. Jag tänker inte sitta och leta upp studierna på julafton.

God jul!
Citera
2021-12-24, 18:03
Medlem
Citat:
Där har du fel, vilket både labb-studie och empiriska studier visar. Tidigare genomgången SARS-COV2 infektion plus vaccin, alternativt vaccin och genombrottsinfektion, ger det bästa skyddet mot alla varianter av SARS-COV2, inklusive Omikron. Kolla mina gamla inlägg så får du se. Jag tänker inte sitta och leta upp studierna på julafton.

God jul!

Minimal skillnad som troligen ändras till negativt med vaccin efter några månader. Självklart får du en kortvarig spik i antikroppar strax efter vaccin men det är som sagt kortvarigt. Oavsett så blir en ev. infektion mycket mild och självklart inget att bry sig om.
Citera
2021-12-24, 18:37
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag har varit i denna tråden sedan den startades i januari 2020 för att ta del av nyheter om viruset verkan och spridning. Mycket bra information då myndigheterna här i början förnekade virusets effekt och påstod att inget skulle hända vilket var totalt fel.
Då fanns inga antivaxxers här och de flesta inläggen var innehållsrika.
Sedan dök det upp massa tramsiga personer som du som tror varken på pandemin eller vaccinet och enbart lägger sig i allt med avsikt att vara motvalls kärring.

Så vad gör du här?
Är du betald av någon att motarbeta vaccinet?
Eller är du enbart mentalt störd?
Jag har också varit ned från början, och visst har tråden stundtals varit riktigt bra, ibland också väldigt dålig.
Att du kommer hitta meningsmotståndare i tråden får du nog räkna med. Det är väl ganska naturligt att man stöter på folk som inte rakt av köper myndigheternas propaganda här på forumet?
Citera
2021-12-24, 19:15
Medlem
Hej.

Jag har verkligen tappat intresset för covid och har varken tid eller energi just nu för att göra en djupdykning. Men här är en hel del individer som är pålästa/engagerade etc.

Jag har under hela pandemin levt precis som vanligt. Har jag varit snuvig har jag självklart stannat hemma. Men jag har tagit folk i hand, varit på middagar, studenter, hemma fester etc. Jag har inte jobbat hemifrån och träffar i genomsnitt 5 nya individer per arbetsdag. Samt alla kollegor/ kunder.

Jag har umgåtts nära med 8 personer som visat sig ha pågående infektion av covid-19 under tiden vi sågs. Jag har varit i en väldigt stressfylld situation så mitt immunförsvar har inte varit på topp. Vid 5 tillfällen har jag hämtat tester till familjemedlemmar och utfört test (utan att se ut som en NASA anställd. Dvs inga handskar, munskydd eller handsprit) som sen kommit tillbaka som positiva.

Jag har dock tvättat händerna som vanligt efter toalettbesök, inför måltider etc.

Mitt barn har gått i skolan precis som vanligt. De stora har arbetat och rört sig precis som vanligt. Nu har minst 60% av bekanta haft covid-19, 80% har fått två doser vaccin. Jag är däremot INTE vaccinerad.

Frågan är; varför blir inte jag eller mina barn sjuka? Flera bekanta, klasskamrater, morföräldrar, vänner, partners och deras far har haft covid-19. Alla med ”normala” influensa symtom, ingen har alltså behövts vårdas för infektionen.

Kan det vara genetiskt? Varken jag eller barnen har tex aldrig haft vinterkräksjukan.

Jag och de stora barnen har testat 4ggr under 2021 för antikroppar. Alla är vi negativa.
Citera
2021-12-24, 20:34
Medlem
Citat:
Så du tror tror inte att Omikron varianten överraskade? I augusti 2020 förstod jag att SARS-COV2 var säsongsbunden. Hur tror du att det skulle se ut på sjukhusen och IVA, om inte vaccinen funnits. Räknat per 100 000 inv. Så råkar ovaccinerade betydligt värre ut än vaccinerade.

Det är långt ifrån säkert att IVA skulle se ut som du gissar, utan vaccinen. Det är att simplifiera komplicerade system. Hur den naturliga immuniteten och mutationerna skulle se ut utan en massvaccinations-kampanj är en gissningslek. Och om jag skulle vara tvungen att gissa, så skulle jag först titta på hur tidigare pandemier sett ut. Spanska t.ex. Där var det inget vaccin utrullat mitt under pågående pandemi.

De risker som föreligger med att göra detta talas det tyst om. Eller rättare sagt, de med kompetens i ämnet som vill göra det, tystas effektiv ner. De kallar allt som inte följer vaccin-agendan för ”missinformation”. Något som plattformarna nyligen lagd in som skäl för skrubbning. ”Missinformation” av ett ämne som vi saknar massor av information om. Helt tvärs emot vetenskapliga metoder och inställning till det okända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in