2021-12-15, 20:04
  #73
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Nästa svenska stora folkaktie tro?
Tänk, då äger folket fortfarande kommunalhus och skolor.
Citera
2021-12-16, 04:45
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Tänk, då äger folket fortfarande kommunalhus och skolor.

Ja det vore något!
Citera
2021-12-21, 13:10
  #75
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Fastighetsbolaget SBB:s vd Ilija Batljan är en av gästerna i kommande avsnitt av aktieprogrammet #Uppesittarkväll, som sänds i Omni Ekonomi på onsdag. Förutom att summera 2021 kommer Batljan att berätta mer om SBB:s planer för kommande år.

– Tidigare i år sa jag att vi ska in i OMXS30 och det tror jag händer 2022. Vi har visat att det går att skapa likviditet också i ett fastighetsbolag, säger Batljan till Omni Ekonomi.

SBB har haft en positiv kursutveckling på Stockholmsbörsen i år och i skrivande stund är B-aktien upp drygt 116 procent sedan årsskiftet. Aktien har över 122 000 ägare hos Avanza.

https://omni.se/sbbtoppen-om-framtiden-vi-tar-plats-i-omxs30-nasta-ar/a/28Xq6y

Kommer SBB klara att komma in på OMXS30 nästa år? Jag skulle känna mig ganska nervös om jag vore en senkommen aktieägare här. SBB har en premie på nästan 80% och delar av beståndet är inte direkt lättsålda hyresrätter i storstäder.

Bolag som blir väldigt stora väldigt snabbt inom sektorer som funnits länge bör man vara lite extra vaksam kring. Bubblor inom fastighetsbranschen är knappast ett okänt fenomen. Jag säger inte att det kommer gå dåligt för SBB framöver men man bör veta vad det är man går in i.
Citera
2021-12-21, 16:09
  #76
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Tja, det som värderas är kombinationen samhällsfastigheter + bostäder. Båda har skattepengar som garanti för kassaflödet. Värderingen på runt 40 ggr förvaltningsresultatet kanske är motiverat om man jämför rena bostadsfastighetsbolag.
Nja, aktuell intjäningsförmåga per stamaktie från förvaltningen uppges vara 2,39 kr.

Ska man motivera en högre aktiekurs behöver man nog räkna med åtminstone delar av intäkterna från nyproduktion, byggrättsutveckling och investeringar i befintligt bestånd (tror de avser rullande ROT här).

Så här räknar de själva, men det är mer än jag vågar diskontera.
https://imgur.com/a/HhEfasx


De har en imponerande storlek på byggrättsportföljen och äger en stor del av JM. Kommer de lägga ett bud på dem?
Citera
2021-12-21, 16:15
  #77
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Varför köper du inget du tror på då?
Inget är svartvitt utan det handlar om bedöma mixen av möjligheter och risker.
Om de långsiktiga möjligheterna är goda och riskerna på nedsidan är begränsade, är jag intresserad av att äga.

Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Om du tror på AB skulle du aldrig skriva så som du skrev tror jag! Annars vore det mot ditt eget psyke!
Tvärtom, det är nog att jag har psyket att även titta på nedsidan som gör att jag lyckas som investerare.

Sitter man och blundar för risker för att man inte tål höra dem riskerar man åka på riktigt stora smällar.
Citera
2021-12-21, 18:12
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Fastighetsbolaget SBB:s vd Ilija Batljan är en av gästerna i kommande avsnitt av aktieprogrammet #Uppesittarkväll, som sänds i Omni Ekonomi på onsdag. Förutom att summera 2021 kommer Batljan att berätta mer om SBB:s planer för kommande år.

– Tidigare i år sa jag att vi ska in i OMXS30 och det tror jag händer 2022. Vi har visat att det går att skapa likviditet också i ett fastighetsbolag, säger Batljan till Omni Ekonomi.

SBB har haft en positiv kursutveckling på Stockholmsbörsen i år och i skrivande stund är B-aktien upp drygt 116 procent sedan årsskiftet. Aktien har över 122 000 ägare hos Avanza.

https://omni.se/sbbtoppen-om-framtiden-vi-tar-plats-i-omxs30-nasta-ar/a/28Xq6y

Kommer SBB klara att komma in på OMXS30 nästa år? Jag skulle känna mig ganska nervös om jag vore en senkommen aktieägare här. SBB har en premie på nästan 80% och delar av beståndet är inte direkt lättsålda hyresrätter i storstäder.

Bolag som blir väldigt stora väldigt snabbt inom sektorer som funnits länge bör man vara lite extra vaksam kring. Bubblor inom fastighetsbranschen är knappast ett okänt fenomen. Jag säger inte att det kommer gå dåligt för SBB framöver men man bör veta vad det är man går in i.
skulle men man kunna sammanfatta det som att du tycker att fastighetsbranschen över lag är en riskfylld investering pga bostadsbubblan?

annars är fastighetsbolag en bransch som inte påverkas nämnvärt av restriktioner och halvledarbristen.

har sett fö. att många sk. storsparare (har över en mille på börsen) har SBB, men som du diskuterade så gick de nog in vid rätt tillfälle dvs i början i året.
Citera
2021-12-21, 20:47
  #79
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Nja, aktuell intjäningsförmåga per stamaktie från förvaltningen uppges vara 2,39 kr.
Jag har tittat på senaste kvartalsrapporten och intjäningen jan-sep som var ca 1,56 kr per aktie. Räknar man på helåret och drar skatt (för att likna p/e-uträkningen i vanliga bolag) blir det p/e 37 med dagens aktiepris 62. Jag tror AFV gör på ett liknande sätt när de uppskattar p/e för de får iaf liknande siffror som jag.

Vad "rätt" p/e för bolaget är kan man undra. När Klarabo hade IPO listade AFV några bostadsbolag och snittet låg runt 40.

Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Ska man motivera en högre aktiekurs behöver man nog räkna med åtminstone delar av intäkterna från nyproduktion, byggrättsutveckling och investeringar i befintligt bestånd (tror de avser rullande ROT här).
Fortsatt vinsttillväxt bygger väl främst på förvärv? Om man köper 2% avkastning till 1% ränta och växer 3 ggr till Iljas 300-miljardersbolag så skalas även vinsten upp (även om marginalen faller).

Picking nickels in front of a steamroller… De garderar sig visserligen men det kostar ju och tär på marginalen.

Inget vackert bolag direkt som köper fastigheter av kommuner som behöver medel till utgifter och pensionsåtaganden. En investering i dekadens...
__________________
Senast redigerad av jnilsson 2021-12-21 kl. 20:50.
Citera
2021-12-21, 22:55
  #80
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UtanLeg
skulle men man kunna sammanfatta det som att du tycker att fastighetsbranschen över lag är en riskfylld investering pga bostadsbubblan?
Mycket talar för att vi går mot ett högre ränteläge och det kan komma att bli ganska intressant.
Skrev om det i en annan tråd.

Jag citerar vidare från artikeln jag länkar till där:
Citat:
Dessutom har ju inflationstrycket varit högt i både USA och Kontinentaleuropa sedan en tid tillbaka. De senaste årtiondena har direktavkastningskraven inom fastighetssektorn tenderat att följa de nominella räntorna nedåt. Högre inflation som trycker upp de nominella räntorna skulle alltså kunna innebära ganska kännbara värdenedgångar för fastighetsbolagen om direktavkastningskraven i sin tur skulle följa nominella räntor uppåt.
Det där är värt att fundera lite över då fastighetsbolagen använder sig av direktavkastningskrav när de värderar sina fastigheter.

Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Jag har tittat på senaste kvartalsrapporten och intjäningen jan-sep som var ca 1,56 kr per aktie. Räknar man på helåret och drar skatt (för att likna p/e-uträkningen i vanliga bolag) blir det p/e 37 med dagens aktiepris 62. Jag tror AFV gör på ett liknande sätt när de uppskattar p/e för de får iaf liknande siffror som jag.

Vad "rätt" p/e för bolaget är kan man undra. När Klarabo hade IPO listade AFV några bostadsbolag och snittet låg runt 40.


Fortsatt vinsttillväxt bygger väl främst på förvärv? Om man köper 2% avkastning till 1% ränta och växer 3 ggr till Iljas 300-miljardersbolag så skalas även vinsten upp (även om marginalen faller).

Picking nickels in front of a steamroller… De garderar sig visserligen men det kostar ju och tär på marginalen.
Jo, det är så branschen har fungerat ganska länge nu.
Man köper ett fastighetsbestånd, skriver upp värdet, får mer belåningsutrymme på balansräkningen, använder detta att köpa nästa fastighetsbestånd osv....

Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Inget vackert bolag direkt som köper fastigheter av kommuner som behöver medel till utgifter och pensionsåtaganden. En investering i dekadens...
Den biten har jag inga större problem med.
Både stat och kommun brukar generellt sett vara exceptionellt odugliga på driva företag så det kan mycket väl vara så att privata företag är bättre på att drifta fastigheter.
Citera
2021-12-21, 23:34
  #81
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Både stat och kommun brukar generellt sett vara exceptionellt odugliga på driva företag så det kan mycket väl vara så att privata företag är bättre på att drifta fastigheter.
Så värst "privata" kan jag inte se att de är. Kommunen är antingen hyresgäst eller garant för hyresgästens betalningsförmåga. Skattepengar garanterar kassaflödet.

Att en f.d. socialdemokratisk minister är "entreprenör" är synnerligen passande.

Tankarna går till östeuropeisk "kapitalism" på 90-talet.
Citera
2021-12-23, 22:24
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Inget är svartvitt utan det handlar om bedöma mixen av möjligheter och risker.
Om de långsiktiga möjligheterna är goda och riskerna på nedsidan är begränsade, är jag intresserad av att äga.

Tvärtom, det är nog att jag har psyket att även titta på nedsidan som gör att jag lyckas som investerare.

Sitter man och blundar för risker för att man inte tål höra dem riskerar man åka på riktigt stora smällar.
Nej det är ju sant! Inget som jag gör heller dock! För mig är det så att tror jag på en aktie ligger jag kvar och ökar på om inte säljer jag mitt innehav illa kvickt. Vad gäller SBB ligger jag lång då jag har en stark tro på bolaget och ledningen. All respekt och God Jul!
Citera
2021-12-24, 19:03
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Mycket talar för att vi går mot ett högre ränteläge och det kan komma att bli ganska intressant.
Skrev om det i en annan tråd.

Högre ränteläge = högre hyror men högbelånade fastigheter får för låga hyreshöjningar

Hur ser SBBs långtidsavtal ut när det gäller allmänna räntehöjningar
Citera
2021-12-24, 19:38
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Högre ränteläge = högre hyror men högbelånade fastigheter får för låga hyreshöjningar

Hur ser SBBs långtidsavtal ut när det gäller allmänna räntehöjningar
Ingen som bryr sig om sånt om man litar på ledningen. Men intressanta reflexioner hur som helst. God Jul!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in