Citat:
Ursprungligen postat av
UtanLeg
skulle men man kunna sammanfatta det som att du tycker att fastighetsbranschen över lag är en riskfylld investering pga bostadsbubblan?
Mycket talar för att vi går mot ett högre ränteläge och det kan komma att bli ganska intressant.
Skrev om det
i en annan tråd.
Jag citerar vidare från artikeln jag länkar till där:
Citat:
Dessutom har ju inflationstrycket varit högt i både USA och Kontinentaleuropa sedan en tid tillbaka. De senaste årtiondena har direktavkastningskraven inom fastighetssektorn tenderat att följa de nominella räntorna nedåt. Högre inflation som trycker upp de nominella räntorna skulle alltså kunna innebära ganska kännbara värdenedgångar för fastighetsbolagen om direktavkastningskraven i sin tur skulle följa nominella räntor uppåt.
Det där är värt att fundera lite över då fastighetsbolagen använder sig av direktavkastningskrav när de värderar sina fastigheter.
Citat:
Ursprungligen postat av
jnilsson
Jag har tittat på senaste kvartalsrapporten och intjäningen jan-sep som var ca 1,56 kr per aktie. Räknar man på helåret och drar skatt (för att likna p/e-uträkningen i vanliga bolag) blir det p/e 37 med dagens aktiepris 62. Jag tror AFV gör på ett liknande sätt när de uppskattar p/e för de får iaf liknande siffror som jag.
Vad "rätt" p/e för bolaget är kan man undra. När Klarabo hade IPO listade AFV några bostadsbolag och snittet låg runt 40.
Fortsatt vinsttillväxt bygger väl främst på förvärv? Om man köper 2% avkastning till 1% ränta och växer 3 ggr till Iljas 300-miljardersbolag så skalas även vinsten upp (även om marginalen faller).
Picking nickels in front of a steamroller…

De garderar sig visserligen men det kostar ju och tär på marginalen.
Jo, det är så branschen har fungerat ganska länge nu.
Man köper ett fastighetsbestånd, skriver upp värdet, får mer belåningsutrymme på balansräkningen, använder detta att köpa nästa fastighetsbestånd osv....
Citat:
Ursprungligen postat av
jnilsson
Inget vackert bolag direkt som köper fastigheter av kommuner som behöver medel till utgifter och pensionsåtaganden. En investering i dekadens...

Den biten har jag inga större problem med.
Både stat och kommun brukar generellt sett vara exceptionellt odugliga på driva företag så det kan mycket väl vara så att privata företag är bättre på att drifta fastigheter.