2021-12-23, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Ja när jag klickade på länken i citatet fick jag upp en textremsa som sa: ge till kejsaren det som är kejsarens

Ja å sen var det en romare som tog ner honom från korset

Jag menar, förklara detta:

Citat:
Jesus i en knipa som han inte kunde komma undan. Vems sida stod han på? Pengarna snackade då som nu. Jesus stod med brallorna nere å första spiken var satt i kistan hans om det inte varit för att hans anförvanter plockade ner honom i tid.

1. Hur bevisar du att Jesus var i en knipa?
2. Jesus stod väl på Guds sida, hur bevisar du motsatsen?
3. Menar du att Jesus stod på pengarnas sida, bevisa detta.
4. Hur stod Jesus med "brallorna nere"?
5. Du skrev: "å första spiken var satt i kistan hans", är du medveten om att Jesus inte begravdes i en kista?
6. "om det inte varit för att hans anförvanter plockade ner honom i tid." Vad menar du med detta? Helt obegripligt.
Citera
2021-12-23, 20:46
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag menar, förklara detta:

1. Hur bevisar du att Jesus var i en knipa?
2. Jesus stod väl på Guds sida, hur bevisar du motsatsen?
3. Menar du att Jesus stod på pengarnas sida, bevisa detta.
4. Hur stod Jesus med "brallorna nere"?
5. Du skrev: "å första spiken var satt i kistan hans", är du medveten om att Jesus inte begravdes i en kista?
6. "om det inte varit för att hans anförvanter plockade ner honom i tid." Vad menar du med detta? Helt obegripligt.
Ja men det är ju allmänt omvittnat att det var en knipa han sattes i iom lärjungarnas fråga om de skulle betala skatt till romarna och lika omvittnat av de lättrogna är hur utomordentligt smart han slingrade sig ur dilemmat. Betala skatt till fienden... ....Vad Jesus ville var att hans lärjungar skulle tro var att han skulle befria dem från romarnas förtryck men i själva verket var han en lömsk romersk agent som hade till uppgift att bli judarnas nye lydkonung, men å viktigt som deras egenvalde.

Ja som vi vet gick det inte hem och judarna avslöjade honom och just den här mynthistorien var nog som sagt "första spiken i kistan". En annan och nog den sista var hans upprördhet över att en romare blev skadad i örat av Petrus. Ja spikarna blev inte drivna i nån kista men väl på korset eller pålen som det säkert var (skulle romarna vara så hyggliga med ett simpelt kors - nä glöm det). Korset bildades av armarna på tvärbjälken som spänts fast så han inte skulle kunna ta sig upp från den inkörda pålen. Ja där kan man med fog säga att ha stod med brallorna nere.

Han blev emellertid räddad innan istället för att benen hans skulle slås sönder så han skulle ha sjunkit ner på den nog så vassa pålen. Ja räddad för att han stod på Guds sida dvs kejsaren i Rom.
Citera
2021-12-24, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Människor har i alla tider funderat på hur världen uppstått, i brist på funktionella teorier tar man den enklast. Nån skapade den, har ju varit gångbart länge. Nått som är ganska tydligt är ju mer vi lärt oss, desto mer perifiri blir skaparen.
Ja men visst, väl skrivet!

Att prata runt ett sånt kärt, enastående ord som "sanningen" kräver lite klarhet i vad närliggande ord syftar på då inget ord kan sägas om Sanningen som står oböjt, allena, orörd av det mänskliga dualistiska sinnet som bara beskriver unikt var och ens sinnesintryck och inget annat. Går bra att använda orden "hitta på eller fantisera" istället för det högtravande ordet "verkligheten.

Peka mot sanningen går väl men bit inte tag i fingret och börja spåna arrogant om Sanningen som tom vetenskapen böjer sig inför idag! Inte ett knyst kan sägas och tom ordet "tomhet" är för mycket.

Vi har orden Fakta, Verkligheten och Sanningen som buntas ihop till var och ens nöje och så startar en förvirrad, arrogant person en tråd utan att förstå vad som syftas med olika ord. Ja, så ser det ut idag när vem som helst kan gapa på internet om Sanningen när tom Jesus var tyst. Så åtminstone en mening väl sagd i Bibeln om det är sant.

Tack för din klarhet, mycket uppskattad och uppfriskande!

God Jul!
Citera
2021-12-24, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lejongadden
Vad du missförstå och manipulerad det jag skriver, du försöker verkligen tysta ner mig och få andra att sätta samma label. Frågan är vem som bete sig som en politiker. Sanningen är att järn är tyngre än vatten. Om du på stå att "det finns årstider "är en fakta säger mycket om dig.

Att du bli så triggad och svara mig på ett sätt där du inte driver frågan utan de du fick fram är att du tycker om det jag skriver och försöker tyst ner mig, precis som om du vore en sann politiker.
Men kära nån! Hur skall jag kunna driva en fråga om Sanningen, något som inte kan uttryckas med ord när du sprutar ur dej ord som under ett vansinne? Jag förstår inte vad du babblar om?

Varför skulle jag vilja tysta ned dej? Visste inte att ditt nick fanns. Kanske gör du dej alltför betydelsefull när du tar stora ord som Sanningen i din mun och tror jag kan stoppa dej? Skriv vad du vill det här är ett forum där vi delar åsikter.

Ja, jag blir triggad när någon trampar på Sanningen som är det finaste ordet jag känner för.

Ursäkta, jag skulle inte skrivit det jag skrev till dej om det gällt Tomten. Jag visste inte nivån på dina inlägg så slarvigt bemötande av mej. God Jul!
Citera
2021-12-24, 13:38
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Men kära nån! Hur skall jag kunna driva en fråga om Sanningen, något som inte kan uttryckas med ord när du sprutar ur dej ord som under ett vansinne? Jag förstår inte vad du babblar om?

Varför skulle jag vilja tysta ned dej? Visste inte att ditt nick fanns. Kanske gör du dej alltför betydelsefull när du tar stora ord som Sanningen i din mun och tror jag kan stoppa dej? Skriv vad du vill det här är ett forum där vi delar åsikter.

Ja, jag blir triggad när någon trampar på Sanningen som är det finaste ordet jag känner för.

Ursäkta, jag skulle inte skrivit det jag skrev till dej om det gällt Tomten. Jag visste inte nivån på dina inlägg så slarvigt bemötande av mej. God Jul!

Sanningen är det finaste för mig också, om du vill förstå mig rätt var min mening med tråden att starta filosofera om själva ordet Sanningen. Att själv komma till fund att Sanningen är ett mäktigt ord. Det är en kraft som vår själ förstå sig på om man såklart använder den rätt.

Sanningens perspektiv ska läras ut för att kunna avslöja ondskan! Förstå att Sanningen har blivit korsfäst och att människorna bli lurade till att tro att pengar gör oss lyckliga. Människan finner inte längre den lyckan vi är menade för att hitta. Lycklig bli den som förstå och känner Sanningen väl.
Citera
2021-12-24, 15:54
Medlem
Citat:
Sanningen är det finaste för mig också, om du vill förstå mig rätt var min mening med tråden att starta filosofera om själva ordet Sanningen. Att själv komma till fund att Sanningen är ett mäktigt ord. Det är en kraft som vår själ förstå sig på om man såklart använder den rätt.

Sanningens perspektiv ska läras ut för att kunna avslöja ondskan! Förstå att Sanningen har blivit korsfäst och att människorna bli lurade till att tro att pengar gör oss lyckliga. Människan finner inte längre den lyckan vi är menade för att hitta. Lycklig bli den som förstå och känner Sanningen väl.
Ja, det började bra innan dina religiösa grubblerier tar över och du börjar dela upp Skapelsen i två delar varav en del är enligt dej bra och den andra är ond och låter folk korsfästas.

Du låter då som en fotbollshuligan med ett favoritlag som måste vinna även på Julafton i all välmening. Att dela på Skapelsen går ju inte för det blir bara Skapelsen igen!! Som att dela på luften eller havet men bara som en metafor. Det som är allt kan inte delas! Av vem?

Finns det en kraft som styr så har kraften skapat just detta tillstånd som råder idag och alltid rått över allt. Livet är en arena för ständig förnyelse och det är just vad korsfästelse är, en källa till förnyelse liksom alla så kallade döda kroppar gjort sitt i Livets tjänst tills stundens förnyelse kommit i exakt rätt tid så klart då det inte finns några misstag i helheten.

Du förvirrar dej själv med att tro att paradiset skall synas istället för att upplevas här och nu och nu... Det gudomliga är gott rakt igenom utom sin jämlike och sviker ingen, varför förstår du inte vad du läst om?

Livet har inga små tomtar som du i din rädsla kallar för privata själar utan Livet är det som händer medan du filosoferar om annat inuti Livet. Du har blivit manipulerad av Livet att tro du är speciell och inte en smula i Skapelsens tjänst. Fråga mej inte varför, det bara är så!

Livet är varken det ena eller det andra det bara är som det är och kan du ta emot det så lever du i Sanning. Om du inte kan ta emot det så lever du likväl i Sanning men tror den borde se annorlunda ut så därför lider du. Visst är det märkligt med Skapelsens passion för att bara expandera och förnya sig.

Vem skulle införa ett ämne kallat Sanningens Perspektiv i skolan? Jag lyfter på ögonbrynen eller rättare sagt så var det Skapelsen som lyfte på ögonbrynen när den spelar upp sitt drama kallat Livet Live.

Tack för pratstunden, allt väl!
Citera
2021-12-24, 18:17
Medlem
returxs avatar
Citat:

Det går väl att uttrycka det så här: Det finns en enda sanning och oändligt med lögner. För att sanningen skall vara objektiv måste den vara allmängiltig och det allmängiltiga kan bara ett samhälle byggt på altruistiska grunder tillhandahålla. Ja ett samhälle där människor förstår att gruppens bästa också är individens bästa å till den grad så individen förstår att inte villa ha förmer än någon annan. Ja det är just det allmängiltiga. Det är väl inte så svårt å förstå att det är sanningen. Tillsammans är vi allt - ensamma är vi inget.

Det sägs inte så lite föraktfullt att detta allmängiltiga är en sk utopi men den är likafullt ändå sann som vision även fast detta samhälle idag inte existerar på denna planet. Vi lever idag som sagt i en värld full av lögner. Ska det tjänas pengar (Mammon) ja då ska det ljugas på alla sätt och så mycket det bara går utan att man avslöjas. Detta gäller så väl för kristen, annan religiös, eller ateist och så klart även för rik. Tala är silver å tiga är guld....undanhållanden är också lögner.

Å så förväntas det att den fattige sköter sitt val i all tysthet å inte kommer dragandes med sanningen. Å går inte det så finns det ju medel å bibeln är ett sånt. Ett kraftpaket som ger sig ut för att vara sanningen. Att den inte är det ser man på att den måste ges en slags guds outgrundlighet dvs att vi människor inte äger förmågan att se sanningen - nå kunskap om den allmängiltiga och därmed objektiva sanningen. Nåja jag har iaf nu beskrivit den....
Citera
2021-12-25, 10:14
Medlem
Citat:
Det går väl att uttrycka det så här: Det finns en enda sanning och oändligt med lögner. För att sanningen skall vara objektiv måste den vara allmängiltig ...

Å så förväntas det att den fattige sköter sitt val i all tysthet å inte kommer dragandes med sanningen. Å går inte det så finns det ju medel å bibeln är ett sånt. Ett kraftpaket som ger sig ut för att vara sanningen. Att den inte är det ser man på att den måste ges en slags guds outgrundlighet dvs att vi människor inte äger förmågan att se sanningen - nå kunskap om den allmängiltiga och därmed objektiva sanningen. Nåja jag har iaf nu beskrivit den....
Väl skrivet från mitt lilla perspektiv dock förvirrat i sak då Sanningen inte har någon motsats utan råder över allt inklusive de små orden "allmängiltig och objektiv". De passar in på ordet Fakta men Sanningen är något annat. Fakta beror på var du står och värderar medan Sanningen är Allt som finns utan motsats-över allt!

Du filosoferar om delsanningar, moraliska kokerier medan Sanningen ÄGER allt inklusive dej och mej. Därför går det inte att säga något om Sanningen då det inte finns någon utomstående som dömer i det begreppet som kallas Sanningen och varför skulle Sanningen döma sig själv? Till mer Sanning? Nähä, Sanningen är redan Kung i sitt rike som heter Sanningstan.

Folk gillar blind tro och därför får vi aldrig lära oss något om Sanningen då det finns inget att lära sig om DET, inga ord passar in som inkluderar allt som Sanningen står för.

För att ge något en mening måste det finnas dualism men Sanningen syftar på "Det enda utan det andra", dvs Sanningen är allt. Gud skulle kunna vara ett sånt ord men har så många fantasier i släptåg så jag gillar ordet "DET" bättre.

Säger du att DET är god så jmf du med ond som inte finns och därför heller inte god. Bara hålla käften och gilla eller ogilla läget och ta konsekvenser av sina handlingar som gör att du försöker göra ditt bästa enligt din programmering från Skapelsen.

LEVA Sanningen är the business så prata om det och hitta en lösning är som en hund som jagar sin egen svans. Hunden, människan kommer aldrig att finna Sanningen men den kan levas med egen mening och moral samt konsekvenser.

Idag motsvarar ordet Rasist/Antivaxxer/Klimatöversikt den gamla hederliga osynliga Djävulen då Gud- klanen är utslitet. Vi är förvirrade eftersom vi tycker det borde finnas Moral&Rättvisa men det finns inte. Finns ingen moral alls bara ett play i Ständig Förändring som kallas Naturen eller Skapelsen.

Och ord är bara ord så äta mat är oftast godare men dyrare så sova ligger på Julens Tio i Topp när tillfälle finns ... Ursäkta längden men det är ju långhelg!
Citera
2021-12-25, 11:44
Medlem
returxs avatar
Citat:

Folk gillar blind tro och därför får vi aldrig lära oss något om Sanningen då det finns inget att lära sig om DET, inga ord passar in som inkluderar allt som Sanningen står för.
Citat:
Och ord är bara ord så
I begynnelsen....
Jag har bara läst halva ditt inlägg och vad jag sett är att du skrivit en massa om varför sanningen går dig över ditt huvud och därför avbröt jag ty då är det ju ingen mening med att du i sanning skall "förklara" för mig vad sanning inte är.

Det finns ingen din och/eller min sanning. Du sa objektiv och allmängiltig var små ord men pröva ett något värre, men alls inte outgrundligt då det är där sanningen för mänskligheten finns - altruism. Det är rättesnöret till sanningen som bara kan vara en och inte bibeln som ber oss allt tålmodigare vänta på något det sägs om redan vara här mitt ibland oss...Ssssh... Sanningen kan/får inte vara outgrundlig

Tillägg: Läste andra halvan nu innan postning och redigerade lite (en linje) och pekar ut det viktigaste.
Citera
2021-12-25, 15:21
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Ja, det började bra innan dina religiösa grubblerier tar över och du börjar dela upp Skapelsen i två delar varav en del är enligt dej bra och den andra är ond och låter folk korsfästas.

Du låter då som en fotbollshuligan med ett favoritlag som måste vinna även på Julafton i all välmening. Att dela på Skapelsen går ju inte för det blir bara Skapelsen igen!! Som att dela på luften eller havet men bara som en metafor. Det som är allt kan inte delas! Av vem?

Finns det en kraft som styr så har kraften skapat just detta tillstånd som råder idag och alltid rått över allt. Livet är en arena för ständig förnyelse och det är just vad korsfästelse är, en källa till förnyelse liksom alla så kallade döda kroppar gjort sitt i Livets tjänst tills stundens förnyelse kommit i exakt rätt tid så klart då det inte finns några misstag i helheten.

Du förvirrar dej själv med att tro att paradiset skall synas istället för att upplevas här och nu och nu... Det gudomliga är gott rakt igenom utom sin jämlike och sviker ingen, varför förstår du inte vad du läst om?

Livet har inga små tomtar som du i din rädsla kallar för privata själar utan Livet är det som händer medan du filosoferar om annat inuti Livet. Du har blivit manipulerad av Livet att tro du är speciell och inte en smula i Skapelsens tjänst. Fråga mej inte varför, det bara är så!

Livet är varken det ena eller det andra det bara är som det är och kan du ta emot det så lever du i Sanning. Om du inte kan ta emot det så lever du likväl i Sanning men tror den borde se annorlunda ut så därför lider du. Visst är det märkligt med Skapelsens passion för att bara expandera och förnya sig.

Vem skulle införa ett ämne kallat Sanningens Perspektiv i skolan? Jag lyfter på ögonbrynen eller rättare sagt så var det Skapelsen som lyfte på ögonbrynen när den spelar upp sitt drama kallat Livet Live.

Tack för pratstunden, allt väl!

Du skriver med dig själv, hoppas du förstå det. Du ha ingen rätt att försätta mig i en position där du se mig på ett fördomsfullt sätt som jag aldrig visat.
Citera
2021-12-25, 15:56
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Det går väl att uttrycka det så här: Det finns en enda sanning och oändligt med lögner. För att sanningen skall vara objektiv måste den vara allmängiltig och det allmängiltiga kan bara ett samhälle byggt på altruistiska grunder tillhandahålla. Ja ett samhälle där människor förstår att gruppens bästa också är individens bästa å till den grad så individen förstår att inte villa ha förmer än någon annan. Ja det är just det allmängiltiga. Det är väl inte så svårt å förstå att det är sanningen. Tillsammans är vi allt - ensamma är vi inget.

Det sägs inte så lite föraktfullt att detta allmängiltiga är en sk utopi men den är likafullt ändå sann som vision även fast detta samhälle idag inte existerar på denna planet. Vi lever idag som sagt i en värld full av lögner. Ska det tjänas pengar (Mammon) ja då ska det ljugas på alla sätt och så mycket det bara går utan att man avslöjas. Detta gäller så väl för kristen, annan religiös, eller ateist och så klart även för rik. Tala är silver å tiga är guld....undanhållanden är också lögner.

Det var bra förklarat för hur man kan se på Sanningen. Denna tråd är för att starta diskussion och låta folket själv filosofera om sanningens och inse hur stor påverkan den ha i deras liv, eller kanske förstå att den skulle påverkat deras liv bättre om de skulle använda sig ut av den.

Bibeln beskriver sista tiden. Det är upp till oss att verkligen förstå vilka dem onda är för att hindra att lidandet ska hålla på allt för länge. Sen är det möjligt att se Sanningen, det är genom Sanningen vi kan förstå vem vår Fader är. Alltså uppfostra Sanningen oss och den som ha förmågan kan till och med bli allsmäktig.

Jag gillar inte att köra den stilen alla gör, där alla ska påstå att dem vet sanningen. Jag gillar diskussion där båda har förmågan att vara kritisk mot sig själv fast med ett gemensamt mål att komma närmare målet.
Citera
2021-12-25, 16:07
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Har ni någon gång tänkt på att Sanningen är mer än bara ett ord? Testa själv att filosofera om ordet.

Det jag själv kommer fram till är att..

Sanningen är något som gå att följa.
Sanningen skapar tillit mellan varandra.
Sanningen är något som kan avslöja.
Sanningen är en grund till ett medvetande.
Sanningen kan rädda en från lögn.

Listan är oändlig, nästan som man tro att Sanningen lever.

Varför hålls Sanningsläran gömd för oss? Kan det vara så att Eliten försöker vilseleda mänskligheten för att ta över rollen som Gud? Vad tro ni?
Sanningen om vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in