2021-12-23, 20:57
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Något i Bibeln provocerar dig väldigt mycket.
Är det att du står ansvarig för dina handlingar i slutändan tro?
Så säger även scientologerna om dem som attackerar scientologin, dvs de säger att de attackerar därför att något inom scientologin provocerar dem och de inte vill att deras synder ska bli avslöjade genom scientologins processer.
Något liknande säger säkert muslimer och mormoner när de attackeras.
Citera
2021-12-23, 21:35
Medlem
returxs avatar
Citat:
Något i Bibeln provocerar dig väldigt mycket.
Är det att du står ansvarig för dina handlingar i slutändan tro?
Så är man väl även utan bibeln, eller skulle det vara så lätt å komma undan ansvar?
Citera
2021-12-23, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Det du avstår att tillfoga din nästa för du vet att du själv inte skulle vilja bli utsatt för det är det onda och du då det goda.

Skulle du kunna vara lite mer specifik. Tack.
Citera
2021-12-23, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Du kan verkligen inte bortförklara detta. Hur många gånger du än försöker intala mig motsatsen så har du fel. Punkt.

Ta av dig offerkoftan.
Citera
2021-12-23, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nyss hotade du med helvetet. Har du redan glömt det? Eller tänker du gömma dig bakom att det är bibeln som det hotet kommer från?

Jag återger vad Bibeln säger. Många blir sjukt provocerade märker jag.
Citera
2021-12-23, 21:57
Medlem
Citat:
Så är man väl även utan bibeln, eller skulle det vara så lätt å komma undan ansvar?

Att behöva stå ansvarig för vad man gjort inför Gud i slutändan vill inte alla acceptera.
Citera
2021-12-23, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Så säger även scientologerna om dem som attackerar scientologin, dvs de säger att de attackerar därför att något inom scientologin provocerar dem och de inte vill att deras synder ska bli avslöjade genom scientologins processer.
Något liknande säger säkert muslimer och mormoner när de attackeras.

Nu pratar vi om dina synder Smeso.
Stör det dig att behöva stå ansvarig inför Gud för allt du gjort?
Citera
2021-12-23, 22:52
Medlem
Citat:

OK. Maffialedaren skickar ut en av sina underhuggare för att meddela en restaurangägare att han måste betala 50 000 kr. Om han inte gör detta kan han råka illa ut. Men, detta är bara information, eller hur menar du? Och kan detta provocera många rättskaffens människor?

Du har fortfarande inte svarat på frågan om du anser att det är rätt av Gud att plåga människor i helvetet i en evighet. Vad anser du själv om detta? Göm dig inte bakom bibeln nu.
Citera
2021-12-23, 22:54
Medlem
Citat:
Nu pratar vi om dina synder Smeso.
Stör det dig att behöva stå ansvarig inför Gud för allt du gjort?

Nej, tråden handlar om bibeln, inte om smesos påstådda synder! Försök inte undvika ämnet.
Citera
2021-12-23, 22:56
Medlem
Citat:

Du gillar att gömma dig bakom bibeln. Tycker du att det är rätt att plåga människor i en evighet eller inte?
Citera
2021-12-23, 23:18
Medlem
Citat:
Det du avstår att tillfoga din nästa för du vet att du själv inte skulle vilja bli utsatt för det är det onda och du då det goda.

Jonas Gardell förklarar det pedagogiskt i sin bok "Om Gud"., utifrån vad liberalteologiska tänkare säger. Ondskan blir en egen person och växer successivt fram som en figur i GT. Som dödängeln i Egypten (som agerade på uppdrag av Gud), ormen, den fallna ängeln Lucifer som gjorde uppror. Steg för steg överflyttas guds straffande och frestande egenskaper på denna figur, som beskrivs som allt mer fristående från Gud. På så sätt beskrivs Gud till slut som enbart god och förlåtande. Om jag minns rätt.

Judendomen och vissa inriktningar i den tidigaste kristendomen påverkades av idéer om både gud och ondskan i antikens högkulturer, tex hos greker, babylonier och perser. Inom tex zoroastrikerbaserade uppfattningar, beskrivs skapelsen som misslyckad och gud som ond och orsaken till sjukdom, lidande och död. Eller att man har en ond och en god ängel på varje axel. Satan är besläktad med dessa idéer. (minns inte hur boken beskriver kopplingen exakt, men tyckte om boken. )
Senast redigerad av guru1966 2021-12-23 kl. 23:22.
Citera
2021-12-23, 23:25
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Skulle du kunna vara lite mer specifik. Tack.
Satan, det onda, egoism och Gud, det goda, altruism.....ja man kan också uttrycka det som undergång eller överlevnad samt förhoppningsvis dåtid o framtid

Citat:
Att behöva stå ansvarig för vad man gjort inför Gud i slutändan vill inte alla acceptera.
Nä varför ska man behöva stå till svars inför någon överhuvudtaget mer än sig själv. Det räcker ju gott bara man är god. Dvs ser till hela mänsklighetens bästa och handlar därefter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in