2021-12-23, 12:30
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Skulle Mossad (eller annan liknande organisation) rimligen avrätta ett tilltänkt offer med ett skott i ryggen på vald plats? Med en stor revolver och gammal utdaterad icke ändamålsenlig ammunition?

Mossads attacker med skjutvapen vid tiden innebär ett antal skott, varav flertal i huvudet. Det på rimlig plats och gärna med ljuddämpad och hylsfångarförsedd pistol. Kidons "signatur" sägs ha varit sex skott i huvudet.
.

Svårt att se hur denna metod skulle kunna vara fruktbar.
Ja om skulden ska läggas på USA så har de lyckats ganska länge nu.
Vapnet, kulorna, desinformation.
Von Birchan med flera. Tidningar, tabloider.
Filmer. Maxwells tidningar i London.
Skribenter som pekar på USA-STAY-BEHIND utan något som helst belägg.
Von Birchan resor till Bulgarien är mest intressanta.
Robert Maxwell hade bra kontakter där och ägde även ett litet lyxigt "palats" som han fått i gåva av kommunistregimen.
Senast redigerad av Gothus 2021-12-23 kl. 12:36.
Citera
2021-12-23, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, tack. Jo jag läste ett par böcker i ärendet. En om Stasis agenter i Sverige/Stasis plantering av EAP-spåret och en om Bofors vapensmuggling. Som alla vet är Palmes roll när det gäller vapnen till Iran mer än problematisk. Särskilt andra halvåret 1985 då han gick in och stoppade viktiga leveranser till prästerskapet i Teheran. Ett mordmotiv gott som något. Den här Ardbo har jag ett särskilt "gott" öga till.

Irak hade länge pressat Palme och krävt vapenstopp till Iran. Irak fick som de ville. Mitt under brinnande krig mellan de båda staterna. I hemlighet sålde Bofors vapen till Irak. Snygga grabbar.

Nåväl. Vapnen till Iran gick väl via Singapore och DDR bland annat. Inte minst Singapore. Skumma vapenhandlare tjänade miljoner. Du har nämnt Kashoggi vet jag. Så Maxwell är samma skrot och korn. Då vet jag.

Var det krutleveranserna till Iran, som Palme gick in och stoppade under andra halvåret 1985?
Citera
2021-12-23, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
Var det krutleveranserna till Iran, som Palme gick in och stoppade under andra halvåret 1985?

Enligt Sveriges ambassadör till Iran, Göran Bundy så skulle det ha stoppats krutleveranser tidigare under 1985.

Citat:
Sören Morberg: Ja, nu när bandet har varit avstängt och vi har haft en paus här, så har vi ju talat om att du inte vid något tillfälle har sett några Boforsvapen och att ni inte fick tillfälle att göra det heller under din tid i Teheran.

Om vi övergår att tala om krutleveranser från Sverige, kan du med egna ord berätta om dina erfarenheter därvidlag?

Bundy: Det var någon gång i maj 1985 ,alltså bara halvannan, två månader innan jag slutligen lämnade för gott Teheran, så fick jag höra talas om dessa leveranser.

Och då erfor jag i det sammanhanget, ur en som jag bedömer säker källa, att dessa leveranser skulle, även andra helt allmänt tror jag intrycket var, vapenleveranser, skulle ha ägt rum till Iran.

Men att de vid det tillfället skulle ha plötsligt stoppats och då på order av Palme.

Palme, enligt källa, skulle ha börjat inför det förestående valet september 1985 ,ha börjat bli orolig för att om det kom ut en läcka eller så att detta skulle kunna negativt påverka valresultatet från hans synpunkt sätt, och att han därför skulle ha givit order om att alla slags leveranser som kunde på något sätt ha varit utsett för de iranska krigsansträngningarna skulle stoppas.

Som sagt var, detta fick jag som jag bedömde det från en säker källa. Jag kan givetvis inte garantera att de är korrekta för det.

Det är vad jag kan kommentera beträffande krutleveranserna, bortsett från det telegram som jag 1983 i juli skickade.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1988-03-01-Q9592-00_G%C3%B6ran_Bundy_Iran_Ambassad%C3%B6r.pdf/23
Citera
2021-12-23, 16:33
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Enligt Sveriges ambassadör till Iran, Göran Bundy så skulle det ha stoppats krutleveranser tidigare under 1985.

Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1988-03-01-Q9592-00_G%C3%B6ran_Bundy_Iran_Ambassad%C3%B6r.pdf/23

Visst finns här ett motiv. Det som dock stör helhetsbilden med Iran och vapensmugglingen som en trigger till mordet är valet av mordvapen.

En professionell yrkesmördare, utsänd av främmande makt, hade förmodligen använt ett smidigare vapen eller åtminstone ljuddämpare.

Men visst, spåret är intressant.
Citera
2021-12-23, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Visst finns här ett motiv. Det som dock stör helhetsbilden med Iran och vapensmugglingen som en trigger till mordet är valet av mordvapen.

En professionell yrkesmördare, utsänd av främmande makt, hade förmodligen använt ett smidigare vapen eller åtminstone ljuddämpare.

Men visst, spåret är intressant.

Det finns annat som jag inte hunnit undersöka.

Bla Bofors VD var upp hos Olof Palme kort före mordet för att få hjälp med något, exportkrediter för Indienaffären.

Samtidigt smugglade Bofors vapen och krut till Iran bakom ryggen på Palme.

Morddagen tog Olof Palme emot Iraks ambassadör som beklagade sig över Bofors affärer med Iran.

Det var nog inte så konstigt om OP var upprörd över att ha fått reda på att Bofors struntade i hans uttryckliga förbud, förmodligen genom Krigsmaterielinspektören.

Sen ville Iran att Bofors haubitsar till Indien skulle vidarexporteras till dem vilket Olof Palme nekade.

Frågan är om det inte var mellanhänder som genomförde mordet för att få igenom affärerna med Iran.

Iran hade och har en kompetent underrättelsetjänst. Dom hade inte sprungit omkring runt Sveavägen som ett slags "Jönssonligan goes James Bond".
Citera
2021-12-23, 17:07
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Skulle Mossad (eller annan liknande organisation) rimligen avrätta ett tilltänkt offer med ett skott i ryggen på vald plats? Med en stor revolver och gammal utdaterad icke ändamålsenlig ammunition?

Mossads attacker med skjutvapen vid tiden innebär ett antal skott, varav flertal i huvudet. Det på rimlig plats och gärna med ljuddämpad och hylsfångarförsedd pistol. Kidons "signatur" sägs ha varit sex skott i huvudet.

.

Svårt att se hur denna metod skulle kunna vara fruktbar.
Undantaget bekräftar regeln.
Två mord som utförs på ett sånt typiskt sätt som du beskriver är mordet på Victor Gunnarsson i North carolina, USA och mordet på Peter Virag vid Judiska församlingen, Stockholm.
Citera
2021-12-23, 17:21
Medlem
quggels avatar
Citat:
Det finns annat som jag inte hunnit undersöka.

Bla Bofors VD var upp hos Olof Palme kort före mordet för att få hjälp med något, exportkrediter för Indienaffären.

Samtidigt smugglade Bofors vapen och krut till Iran bakom ryggen på Palme.

Morddagen tog Olof Palme emot Iraks ambassadör som beklagade sig över Bofors affärer med Iran.

Det var nog inte så konstigt om OP var upprörd över att ha fått reda på att Bofors struntade i hans uttryckliga förbud, förmodligen genom Krigsmaterielinspektören.

Sen ville Iran att Bofors haubitsar till Indien skulle vidarexporteras till dem vilket Olof Palme nekade.

Frågan är om det inte var mellanhänder som genomförde mordet för att få igenom affärerna med Iran.

Iran hade och har en kompetent underrättelsetjänst. Dom hade inte sprungit omkring runt Sveavägen som ett slags "Jönssonligan goes James Bond".

Ja absolut. Jag har intresserat mig en del för Iran-spåret. Irans ambassadör besökte Palme endast 2 dagar före mordet. Sverige sålda vapen till DDR, men DDR fungerade endast som transitland för vidare försäljning till Iran (och även Irak såvitt jag kan förstå). Detta var en stor del av DDRs inkomster och det var viktigt för Iran.

Med andra ord fanns mäktiga intressen av att Palme inte stoppar vapenaffärerna med DDR.

Journalisten Cats Falck visste detta och mördades.
Carl Algernon kände också till detta och planerade att ta affärerna till konstitutionsutskottet, men mördades (sannolikt) genom knuff i tunnelbanan.

Och som du säger kan det vara en mellanhand son utförde det smutsiga jobbet och då är det ju inte säkert att det blir så proffsigt utfört.
Citera
2021-12-23, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Ja absolut. Jag har intresserat mig en del för Iran-spåret. Irans ambassadör besökte Palme endast 2 dagar före mordet. Sverige sålda vapen till DDR, men DDR fungerade endast som transitland för vidare försäljning till Iran (och även Irak såvitt jag kan förstå). Detta var en stor del av DDRs inkomster och det var viktigt för Iran.

Med andra ord fanns mäktiga intressen av att Palme inte stoppar vapenaffärerna med DDR.

Journalisten Cats Falck visste detta och mördades.
Carl Algernon kände också till detta och planerade att ta affärerna till konstitutionsutskottet, men mördades (sannolikt) genom knuff i tunnelbanan.

Och som du säger kan det vara en mellanhand son utförde det smutsiga jobbet och då är det ju inte säkert att det blir så proffsigt utfört.

Ja, nu var det ju inte Sverige som sålde vapen till Iran, det var Bofors, privatägt, och med Erik Penser som huvudägare.

Sen verkar det finnas mellanhänder som Adnan Khashoggi, David Kimche, mfl som av olika skäl bistod med råd och dåd och finansiering.

När Sovjetunionen sålde vapen gjorde de det direkt och naturligtvis för att vinna inflytande. Då fungerar det inte att ha mellanhänder. Vare sig Iran eller Irak var särskilt lyckliga över att köpa vapen från Sovjetunionen. Men är man i krig så är man.
Citera
2021-12-23, 18:23
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ja, nu var det ju inte Sverige som sålde vapen till Iran, det var Bofors, privatägt, och med Erik Penser som huvudägare.

Sen verkar det finnas mellanhänder som Adnan Khashoggi, David Kimche, mfl som av olika skäl bistod med råd och dåd och finansiering.

När Sovjetunionen sålde vapen gjorde de det direkt och naturligtvis för att vinna inflytande. Då fungerar det inte att ha mellanhänder. Vare sig Iran eller Irak var särskilt lyckliga över att köpa vapen från Sovjetunionen. Men är man i krig så är man.
Fettext
Det stämmer inte alls.
Sarkis Soghanalian flög in bakom järnridån och gjorde många affärer.
Robert Maxwell likaså.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sarkis_Soghanalian

Notera att CIA varit lika intresserade av Robert Maxwell och Bulgariens kriminalitet. Vapensmuggling. Narkotika, trafficking, konstsmuggling.
Notera också att smugglingen ofta gick genom Turkiet.
Både Sarkis_Soghanalian och Adnan Khashoggi var Turkar. Men de opererade från Salt Lake City. 1986.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.governmentattic.org/3docs/MDR-Log_CIA_2009-2010.pdf&ved=2ahUKEwieu_qzs_r0AhUEvosKHT-7AZIQFnoECAoQAQ&usg=AOvVaw27aaPif8_GlbxoKEwIS9dz
Senast redigerad av Gothus 2021-12-23 kl. 18:26.
Citera
2021-12-23, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Fettext
Det stämmer inte alls.
Sarkis Soghanalian flög in bakom järnridån och gjorde många affärer.
Robert Maxwell likaså.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sarkis_Soghanalian

Notera att CIA varit lika intresserade av Robert Maxwell och Bulgariens kriminalitet. Vapensmuggling. Narkotika, trafficking, konstsmuggling.
Notera också att smugglingen ofta gick genom Turkiet.
Både Sarkis_Soghanalian och Adnan Khashoggi var Turkar. Men de opererade från Salt Lake City. 1986.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.governmentattic.org/3docs/MDR-Log_CIA_2009-2010.pdf&ved=2ahUKEwieu_qzs_r0AhUEvosKHT-7AZIQFnoECAoQAQ&usg=AOvVaw27aaPif8_GlbxoKEwIS9dz

Läs innan du länkar och kommenterar. Soghanalian handlade för CIA:s räkning och konkurrerade med Sovjetunionens statshandel med Irak

Citat:
Soghanalian, then a permanent resident living in Virginia Gardens, Florida, was hired on behalf of the Central Intelligence Agency to sell arms to help Iraq in the midst of the Iran–Iraq War.
Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sarkis_Soghanalian

Citat:
According to the Stockholm International Peace Institute, the Soviet Union, France, and China together accounted for over 90% of the value of Iraq's arms imports between 1980 and 1988.
Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Iran%E2%80%93Iraq_War

Att fristående aktörer på uppdrag från exv CIA köpte handeldvapen från Bulgarien som de sålde vidare till sina kunder bla libanesiska falangister avgör inte en regional storkonflikt.

Precis som Bofors bröt mot svensk lagstiftning och smugglade vapen till MÖ genom mellanhänder så fanns det bulgariska vapenproducenter som bröt mot bulgarisk lag och smugglade vapen genom mellanhänder som Soghanalian.

När det gäller Palmemordet så är det vapenhandel som kan påverka den relativa styrkebalansen i konflikten mellan de krigförande parterna som är relevant som Haubitsaffären, Robotsystem och mycket stora kvantiteter av krut.
Senast redigerad av Utredaren 2021-12-23 kl. 19:28.
Citera
2021-12-23, 19:09
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Läs innan du länkar och kommenterar. Soghanalian handlade för CIA:s räkning och konkurrerade med Sovjetunionens statshandel med Irak

Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sarkis_Soghanalian

Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Iran%E2%80%93Iraq_War

Att fristående aktörer på uppdrag från exv CIA köpte handeldvapen från Bulgarien som de sålde vidare till sina kunder bla libanesiska falangister avgör inte en regional storkonflikt.

Precis som Bofors bröt mot svensk lagstiftning och smugglade vapen till MÖ genom mellanhänder så fanns det bulgariska vapenproducenter som som bröt mot bulgarisk lag och smugglade vapen genom mellanhänder som Soghanalian.

När det gäller Palmemordet så är det vapenhandel som kan påverka den relativa styrkebalansen i konflikten mellan de krigförande parterna som är relevant som Haubitsaffären, Robotsystem och mycket stora kvantiteter av krut.
Vad hände med Soghanalin, Khashoggi, Maxwell?
Gjorde de något som fick USA att lagföra åtminstone de två förstnämnda.
Fick Maxwell hjälp att utföra ett vansinnesdåd som ingen annan skulle klara av?
Med rätt kontakter så lyckas han?
Senast redigerad av Gothus 2021-12-23 kl. 19:20.
Citera
2021-12-23, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Vad hände med Soghanalin, Khashoggi, Maxwell?
Gjorde de något som fick USA att lagförslag åtminstone tände två förstnämnda.
Fick Maxwell hjälp att utföra ett vansinnesdåd som ingen annan skulle klara av?
Med rätt kontakter så lyckas han?

Vad som hände med dom.

Ja, när dom blev politiskt obekväma så agerade den amerikanska kongressen och dom blev lagförda. Det är inget märkligt med det. USA bevakar sin nationella intressen precis som andra länder.

Lönsamheten i illegal vapenhandel var beroende av olja och narkotika som betalning. När oljepriset sjönk blev narkotikahandeln viktigare och det gillade inte den amerikanska kongressen.

Maxwell antar jag blev obekväm för inflytelserika kretsar i Storbritannien och mördades.

Din två sista frågor får du förklara. Jag är inte road av gissningslekar.
Senast redigerad av Utredaren 2021-12-23 kl. 20:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in