2021-12-22, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Det fanns ingen spaningsledare natten till den 1 mars. Stockholm var helt öde den natten. Inga poliser, ingenting. Ingen mördarjakt förutom första kvarten efter skotten. Mordkommissionen var inte ens inkopplade överhuvudtaget.

Jakten började klockan 11 den 1 mars när Holmer intar positionen som spaningsledare helt emot bokens alla regler.

Gösta Welander var en svensk ämbetsman inom polisväsendet och åklagarväsendet.

I egenskap av biträdande länspolismästare i Stockholm förde Welander befälet över Palmeutredningen under mordnatten. (...)

När statsminister Olof Palme mördades på kvällen den 28 februari 1986 befann sig Stockholms länspolismästare, Hans Holmér, i Borlänge för att åka Vasaloppet och var alltså inte i tjänst.

Vid midnatt ringde Sune Sandström till Welander och informerade denne om det inträffade.

Sandström förde sedan Welander till sambandscentralen, där vakthavande kommissarie, Hans Koci, lämnade över ansvaret för polisens arbete till Welander.

Welander innehade ansvaret för utredningsarbetet fram till lunchtid den 1 mars, då Hans Holmér återvände till polishuset.

Medan Hans Holmér var upptagen som spaningsledare i Palmeutredningen skötte Welander det mesta i den reguljära verksamheten, som egentligen tillhörde länspolismästarens uppgifter, men det förekom att Holmér gick in i några beslut.

Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6sta_Welander
Citera
2021-12-22, 13:08
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag har letat runt i tråden, i medierna och annorstädes men hittar inget svar. Okunnig fråga:

Är Donald Forsberg i livet?
Om jag inte räknat fel så ska Harry Forsberg och Robert Maxwell ha tjänstgjort samtidigt i franska främlingslegionen.
Även Falkirk kan vara aktuell.
Senast redigerad av Gothus 2021-12-22 kl. 13:45.
Citera
2021-12-22, 14:08
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Om jag inte räknat fel så ska Harry Forsberg och Robert Maxwell ha tjänstgjort samtidigt i franska främlingslegionen.
Även Falkirk kan vara aktuell.

Okej. Nu famlar jag i mörkret igen. Robert Maxwell? Falkirk? Har väl sett namnen flimra förbi medan jag rotat runt på Sveavägen..Men inte mer. Enlighten me!
Citera
2021-12-22, 14:54
Medlem
Artikel från 2013 Anders Jallai.

"Underrättelsetjänstexpert: Den Nato-ledda Stay Behind-organisationen fanns i samtliga Europas västländer, även i Sverige. Olof Palme hotade organisationens verksamhet på 80-talet och utmanade strategiskt maktbalansen i Europa med sin linje om kärnvapenfri zon i Norden."

"Det som saknas i de flesta Palmemordsteorier är ett tillräckligt starkt motiv. Jag tror nämligen att gruppen som planerade och utförde mordet sannolikt hade skydd uppifrån, kanske så högt upp som i högsta militärledningen. Därför går hela Palmeutredningen på tomgång idag av förklarliga skäl. Det går inte att komma längre utan att vrida ut och in på Svea rike. Det finns t o m källor i mitt material som påstår att mordet redan är löst och därefter hemligstämplat med hänsyn till rikets säkerhet. Det skulle förklara den passivitet som vi ser hos utredare och åklagare.

Jag kom under min research fram till den logiska slutsatsen att mördarna måste ha haft ett mycket starkt motiv. Dvs inte: ”De hatade Palme”, ”De var nazister”, ”De hatade socialdemokratin” etc. Utan något mycket mer konkret och politiskt kontroversiellt.

Det enda motiv som kan ha motiverat polisledningen, Säpo, underrättelsetjänsten och regeringen att lägga hela utredningen på is borde vara det så kallade Landsförrädarspåret"

https://newsvoice.se/2013/01/stark-koppling-mellan-stay-behind-och-palmemordet/

Anders Jallai diskuterar Landsförrädarspåret med Olof Frånstedt, f d chef för Säkerhetspolisens avd. kontraspionage 1967-78 (byrå B).
https://www.youtube.com/watch?v=uK4PV3ERJ6w
Citera
2021-12-22, 15:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
....

Ingen tar honom på allvar, vad är det för magisk research som han har gjort som varken PU eller någon av de andra dussintalet privatspanare inte har tänkt på menar han?
Citera
2021-12-22, 16:25
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Gösta Welander var en svensk ämbetsman inom polisväsendet och åklagarväsendet.

I egenskap av biträdande länspolismästare i Stockholm förde Welander befälet över Palmeutredningen under mordnatten. (...)

När statsminister Olof Palme mördades på kvällen den 28 februari 1986 befann sig Stockholms länspolismästare, Hans Holmér, i Borlänge för att åka Vasaloppet och var alltså inte i tjänst.

Vid midnatt ringde Sune Sandström till Welander och informerade denne om det inträffade.

Sandström förde sedan Welander till sambandscentralen, där vakthavande kommissarie, Hans Koci, lämnade över ansvaret för polisens arbete till Welander.

Welander innehade ansvaret för utredningsarbetet fram till lunchtid den 1 mars, då Hans Holmér återvände till polishuset.

Medan Hans Holmér var upptagen som spaningsledare i Palmeutredningen skötte Welander det mesta i den reguljära verksamheten, som egentligen tillhörde länspolismästarens uppgifter, men det förekom att Holmér gick in i några beslut.

Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6sta_Welander
Juste. Så var det ju. Men det är ju anmärkningsvärt att polisjakten inte ens var i gång under natten. Den enda jakten mordkvällen/mordnatten var väl södermalmspiketens första 15 minutrar och sen tekniker som undersökte avspärrningen lika stor som en hönsgård.

Exakt vilka utredningsåtgärder vidtog Welander förutom smått administrativa saker? Det är ju tragiskt att det inte fanns en enda polisbil i centrala Stockholm under natten såsom ambulanspersonalen beskriver.

Finns det bild på Welander? Hittar inget. Inte heller bild på Hans Koci.
Senast redigerad av Genelkurmay 2021-12-22 kl. 16:29.
Citera
2021-12-22, 16:56
Medlem
Citat:
Juste. Så var det ju. Men det är ju anmärkningsvärt att polisjakten inte ens var i gång under natten. Den enda jakten mordkvällen/mordnatten var väl södermalmspiketens första 15 minutrar och sen tekniker som undersökte avspärrningen lika stor som en hönsgård.

Exakt vilka utredningsåtgärder vidtog Welander förutom smått administrativa saker? Det är ju tragiskt att det inte fanns en enda polisbil i centrala Stockholm under natten såsom ambulanspersonalen beskriver.

Det finns som PDF, Se nedan

Juristkommissionens PM – 12 första timmarna – Kocis, Welanders och Sandströms utsagor inför juristkommissionen
Källa: https://moparkivet.wordpress.com/dokument/allmanna/juristkommissionen-1987/

Har själv inte hunnit gå igenom och verifiera deras utsagor.
Citera
2021-12-22, 17:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Gösta Welander lämnar under mordnatten ansvaret på ledningscentralen och beger sig till Sabbatsbergs sjukhus för att få bättre signalementsuppgifter av Lisbeth Palme. Liksom Åke Rimborn får GW uppgiften av LP att hon sett två GM runt mordplatsen som hon kopplar till en tidigare iakttagelse vid bostaden på Västerlånggatan i gamla stan. Detta vet vi då GW ser till att två GM kvarstår i rikslarmet samtidigt som han tar bort uppgiften om Ustaja.

Två GM kvarstår till Hans Holmer har presskonferens vid lunchtid på lördagen. GW har aldrig berättat om vad han tyckte om att det under natten gällande rikslarmet, helt ignoreras sedan HH ger sig in i leken.
Citera
2021-12-22, 17:37
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Okej. Nu famlar jag i mörkret igen. Robert Maxwell? Falkirk? Har väl sett namnen flimra förbi medan jag rotat runt på Sveavägen..Men inte mer. Enlighten me!
Maxwell är länken till ryska maffian, Bulgariens säkerhetstjänst. STASI.
Har tanken slagit någon, hur Bofors/Israel kunde transportera vapen och krut, med destination Iran, bakom Järnridån?
Citera
2021-12-22, 17:47
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Maxwell är länken till ryska maffian, Bulgariens säkerhetstjänst. STASI.
Har tanken slagit någon, hur Bofors/Israel kunde transportera vapen och krut, med destination Iran, bakom Järnridån?

Okej, tack. Jo jag läste ett par böcker i ärendet. En om Stasis agenter i Sverige/Stasis plantering av EAP-spåret och en om Bofors vapensmuggling. Som alla vet är Palmes roll när det gäller vapnen till Iran mer än problematisk. Särskilt andra halvåret 1985 då han gick in och stoppade viktiga leveranser till prästerskapet i Teheran. Ett mordmotiv gott som något. Den här Ardbo har jag ett särskilt "gott" öga till.

Irak hade länge pressat Palme och krävt vapenstopp till Iran. Irak fick som de ville. Mitt under brinnande krig mellan de båda staterna. I hemlighet sålde Bofors vapen till Irak. Snygga grabbar.

Nåväl. Vapnen till Iran gick väl via Singapore och DDR bland annat. Inte minst Singapore. Skumma vapenhandlare tjänade miljoner. Du har nämnt Kashoggi vet jag. Så Maxwell är samma skrot och korn. Då vet jag.
Citera
2021-12-22, 18:29
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Okej, tack. Jo jag läste ett par böcker i ärendet. En om Stasis agenter i Sverige/Stasis plantering av EAP-spåret och en om Bofors vapensmuggling. Som alla vet är Palmes roll när det gäller vapnen till Iran mer än problematisk. Särskilt andra halvåret 1985 då han gick in och stoppade viktiga leveranser till prästerskapet i Teheran. Ett mordmotiv gott som något. Den här Ardbo har jag ett särskilt "gott" öga till.

Irak hade länge pressat Palme och krävt vapenstopp till Iran. Irak fick som de ville. Mitt under brinnande krig mellan de båda staterna. I hemlighet sålde Bofors vapen till Irak. Snygga grabbar.

Nåväl. Vapnen till Iran gick väl via Singapore och DDR bland annat. Inte minst Singapore. Skumma vapenhandlare tjänade miljoner. Du har nämnt Kashoggi vet jag. Så Maxwell är samma skrot och korn. Då vet jag.
Ja Maxwell är en jätteintressant person.
Och även hans döttrar.
En av dem pekade jag ut som den kvinna, dagen efter mordet, som står och betraktar mordplatsen med ett leende. Länken till filmen finns i tråden.

"The book reveals the tycoon worked for the Israeli intelligence. But unknown to the authors, their US publisher, Carroll-Graf, secretly delivered an uncorrected proof copy of their manuscript weeks ago to Maxwell’s daughter, Isabel. She admits she took the book to Israel and consulted with, among others, “a family friend” David Kimche, a former deputy director of Mossad.

Last week, in the Jewish Chronicle, Isabel Maxwell launched a ferocious attack on authors Gordon Thomas and Martin Dillon over “The Assassination of Robert Maxwell: Israel’s Super Spy” (Robson Books UK). She accused them of not even getting the names of her siblings correctly-spelled (common in uncorrected."

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://miningawareness.wordpress.com/2021/05/25/robert-maxwell-super-spy-biden-sec-of-state-blinkens-stepdad-was-maxwell-lawyer-friend/amp/&ved=2ahUKEwjMiIPM9Pf0AhXyo4sKHfKeBIM4ChAWegQIBBAB &usg=AOvVaw3o3ePScApOslDbJ_rfwCPG
Citera
2021-12-22, 18:59
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Artikel från 2013 Anders Jallai.

"Underrättelsetjänstexpert: Den Nato-ledda Stay Behind-organisationen fanns i samtliga Europas västländer, även i Sverige. Olof Palme hotade organisationens verksamhet på 80-talet och utmanade strategiskt maktbalansen i Europa med sin linje om kärnvapenfri zon i Norden."

"Det som saknas i de flesta Palmemordsteorier är ett tillräckligt starkt motiv. Jag tror nämligen att gruppen som planerade och utförde mordet sannolikt hade skydd uppifrån, kanske så högt upp som i högsta militärledningen. Därför går hela Palmeutredningen på tomgång idag av förklarliga skäl. Det går inte att komma längre utan att vrida ut och in på Svea rike. Det finns t o m källor i mitt material som påstår att mordet redan är löst och därefter hemligstämplat med hänsyn till rikets säkerhet. Det skulle förklara den passivitet som vi ser hos utredare och åklagare.

Jag kom under min research fram till den logiska slutsatsen att mördarna måste ha haft ett mycket starkt motiv. Dvs inte: ”De hatade Palme”, ”De var nazister”, ”De hatade socialdemokratin” etc. Utan något mycket mer konkret och politiskt kontroversiellt.

Det enda motiv som kan ha motiverat polisledningen, Säpo, underrättelsetjänsten och regeringen att lägga hela utredningen på is borde vara det så kallade Landsförrädarspåret"

https://newsvoice.se/2013/01/stark-koppling-mellan-stay-behind-och-palmemordet/

Anders Jallai diskuterar Landsförrädarspåret med Olof Frånstedt, f d chef för Säkerhetspolisens avd. kontraspionage 1967-78 (byrå B).
https://www.youtube.com/watch?v=uK4PV3ERJ6w

Studio Ett hade idag ett bra inslag med forskaren Johan Wennström som nu påbörjar forskning om Stay Behind.

Ett välkommet projekt som kommer slå hål på myter och desinformation kring vår motståndsrörelse. 15 minuter långt och värt att lyssna på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in