2021-12-23, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Det var nog tyvärr gröten... Shit alltså
https://www.gd.se/2010-12-10/matforgiftad-av-julgrot

PS. Hur fan kändes det efter bad i skållhett vatten? Kan inte varit någon höjdare?

Oj, kanske talesättet "het på gröten" kommer därifrån.

Jag tänkte ju att jag skulle sluta frysa men blev bara varm på utsidan 🙂
Citera
2021-12-23, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Oj, kanske talesättet "het på gröten" kommer därifrån.

Jag tänkte ju att jag skulle sluta frysa men blev bara varm på utsidan 🙂
Hahaha, precis "het på gröten.."

Jag förstår, antagligen typ samma känsla som finnen och ryssen upplevde vid bastu vm2010?
Citera
2021-12-23, 14:29
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ditt argument är genomidiotiskt och ovetenskapligt eftersom du fixerat dig vid vaccin och ignorerar genomgången infektion samt hur liten risken är för de flesta.

Nej, det är något du bara påstår, som så mycket annat, helt utan grund. Och kallar den du delar med dig av dina fantasier till för idiot när de inte accepterar dina fantasier. Så har det alltid varit, varför detta börjar bli lite tröttsamt.
Citat:

Du bryr dig inte ett jota om smittspridning utan bara om att kränga så mycket vaccin som möjligt. Det gör dig oseriös, ovetenskaplig och dum som ett spån. Alla kloka genomskådar ditt dravel. Du kan faktiskt användas som ett intelligenstest, dårarna som håller med dig är dårar, folk som genomskådar dig är smarta.
Jag har också skrivit att de som gör ett seriöst försök att förstå, kommer att förstå. De som inte vill förstå kommer att komma med osakligheter som personangrepp och andra argumentationsfel för att kunna behålla sina uppfattningar intakta.

Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara. Och detta beteende sträcker även utanför just dina kognitiva bias och (mindre troligt) begränsningar.
Citera
2021-12-23, 14:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
"nervösa besvär", det tror jag inte, jag har träffat tomten förut

Jo, jag får nog testa mig vad det lider, verkar ju vara väldigt olika symtom.

Fast kanske inte "Covid-19-tomten"!🙂 visar det sig att du har Covid-19, så kom ihåg att det är en "fram och tillbaka" sjukdom. Ena dagen, "japp det håller på att släppa!!", dagen efter, "nej!!!". Det är dag 10 och/eller dag 11 som är kritiska vad gäller om man åker på svår sjukdom eller ej. Jag sov i princip hela dessa tv å dygn.
Citera
2021-12-23, 14:32
Medlem
Gengiskahns avatar
Folk som ej tagit sprutorna får covid 1 gång, dom "vaccinerade" med sina trasiga immunförsvar värkar kunna få d flera gånger.
Citera
2021-12-23, 14:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
"nervösa besvär", det tror jag inte, jag har träffat tomten förut

Jo, jag får nog testa mig vad det lider, verkar ju vara väldigt olika symtom.

Fast kanske inte "Covid-19-tomten"!🙂 visar det sig att du har Covid-19, så kom ihåg att det är en "fram och tillbaka" sjukdom. Ena dagen, "japp det håller på att släppa!!", dagen efter, "nej!!!". Det är dag 10 och/eller dag 11 som är kritiska vad gäller om man åker på svår sjukdom eller ej. Jag sov i princip hela dessa två dygn. Håll dig ifrån andra innan du fått ett negativt test. Är det positivt, så kom ihåg det jag skrivit.
Citera
2021-12-23, 14:33
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Har det pratats NÅGOT om att ställa in OS?

Nepp.

Men INGEN internationell publik är välkommen..
Citera
2021-12-23, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Varför annonserar de om pressträff när de i princip inte säger någonting?

Och vaccinationsvecka vecka 11?
Som läget är med Omikron idag, så skulle jag bedöma sannolikheten för scenariet vecka 11 som följande:
75% Omkrion har blåst förbi, belastningen på sjukvården är obefintlig, ingen anledning till vaccination.
20% Total katastrof på sjukhusen, kraftiga störningar i viktiga samhällsfunktioner, finns inga resurser till omfattande vaccination.
5% Ungefär som nu, omfattande vaccination möjlig.

Dessutom, vecka 11 närmar vi ju oss också en säsong med naturligt minskad smitta. Ska det någon gång göras någon drive med extra doser, så skulle jag snarare säga oktober, för att säkra kommande vinter.

Ja, men det är ju perfekt tajming för då kommer smittan minska snabbt och dom kan därefter visa hur bra effekt det blev av vaccinveckan.
Citera
2021-12-23, 14:40
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
I Danmark och Norge råder det inte samma optimism som i tråden:

Norska scenariot: Mycket kraftig omikronökning
Smittskyddsmyndigheterna i Norge och Danmark räknar med en mycket kraftig ökning av omikronfallen, och en betydande påverkan på sjukvården. Det visar myndigheternas scenarieanalyser.
https://www.svd.se/norska-scenariot-mycket-kraftig-omikron-okning

Jag tror man ska undvika att försöka extrapolera statistiken från SA. Iaf om man lyddnsar på de som författat den aktuella studien från Sydafrika som varit uppe i tråden:
/.../Cohen said the reduced burden on hospitals had allowed South Africa to handle the Omicron wave without imposing a lockdown but she cautioned that the findings may not be applicable to western nations with older populations.

“It’s about what [Omicron] means in terms of absolute numbers as, if the numbers are so big, it can still cause a substantial public health problem even if per case the risk of severe disease is less,” she added.
https://archive.ph/Mq7Xk

Dom kör med sina scenarier.
Dvs gissningar.

Att man inte ser att allt pekar på en mycket mildare variant är häpnadsväckande.
Varje jävla undersökning som kommer, pekar på just det. Nu senast från UK.

Men vi får väl vänta lite till innan man har fått tillräckligt bevis..

Konstigt att det gick bra att skrika på Sverige när snubbarna väntade på bevis över hur farligt covid var från början.
Nu när man skall vänta på bevis åt andra hållet är det superbra
Citera
2021-12-23, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast kanske inte "Covid-19-tomten"!🙂 visar det sig att du har Covid-19, så kom ihåg att det är en "fram och tillbaka" sjukdom. Ena dagen, "japp det håller på att släppa!!", dagen efter, "nej!!!". Det är dag 10 och/eller dag 11 som är kritiska vad gäller om man åker på svår sjukdom eller ej. Jag sov i princip hela dessa tv å dygn.

Oj, låter ju jobbigt.

Förra året fick jag vara hemma i mellandagarna för att sonen testat positivt, kanske är min tur i år.
Citera
2021-12-23, 14:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Var kan man se hur många personer som ligger på IVA just nu, uppdelat på vaccinerade och ovaccinerade?
Finns det sådana siffror?

Det enda intressanta är antalet vaccinerade respektive ovaccinerade per 1000 inv för vardera gruppen, som ligger där, samt medelåldern för respektive grupp. De 40 tal ovaccinerade som ligger där nu för Covid-19 är, har, för det mesta sig själv att skylla. De är till största delen i medelåldern. Vaccinen skulle ha hållit dem från IVA.
Citera
2021-12-23, 14:45
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Oj, låter ju jobbigt.

Förra året fick jag vara hemma i mellandagarna för att sonen testat positivt, kanske är min tur i år.

Ja, kanske möjligt. Jo, covid-19 kan vara en jobbig sjukdom, dock ej fatal för de allra flesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in