Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Ett jävla tjat om hur man kan nå ovaccinerade grupper. Tror inte det handlar om kommunikation och information. De som inte vaccinerat sig nu trots att vaccineringarna inleddes för ett år sedan lär inte vaccinera sig imorgon heller.
Vill man nå ut till vägrare måste man tvinga dem. Frågan är om man vill ta det steget? Även här går andra länder längre i sitt motivationsarbete med böter osv...
Skulle det vara något för Sverige? Krav på vaccination för att få behålla försörjningsstödet?
Jag är för vaccin till riskgrupper och vem som helst får lov att ta det utöver. Men jo, dom som inte vill ta av olika anledningar lär ju inte ta det framöver heller. Fokusera att ge 3e till dom som verkligen behöver vaccin istället, för mycket fokus ligger på fel håll.
Krav är aldrig en bra väg att gå, Sverige är redan på god väg dit dock. Än så länge påverkar det inte allt för mycket men sakteliga blir det ju ett indirekt krav. Ju mer dom vill tvinga desto mer vill inte jag ha det. Folk tar ju redan idag vaccinet av helt fel anledningar. Man tar det för att skydda sig själv från svår sjukdom, end of story. Inte för att gå på en teater eller biograf. Hade folk stupat kors och tvärs i alla åldrar oavsett sjukdomsbild...då hade jag också nog hoppat på. Men max 1% dödlighet (i alla fall i Sverige)? Överdrivet. När ska dom börja påtvinga influensavaccin också? Typ få som brytt sig om det och är ju också något som tynger vården just nu och dödar folk årligen.
De flesta som dör väl idag bland de vaccinerade har väl inte fått sin 3e, eller hur är det? Jag vet det handlar i stort sett om åldringar, vilket egentligen borde tyda på att de fått 3e redan? De klarar ju förmodligen inte av att bli smittade med detta virus och behöver således fylla på konstant för att minska risken för just smitta. Onekligen hjälper vaccinet till att hindra allvarlig sjukdom, men ju längre ner i åldrarna man går desto mindre skillnad gör den.
Förrsten. Varför sa hon på PK angående snabbtester att dessa är väldigt opålitliga och ger en falsk trygghet? Hon pratade om det berömda julbordet i Norge. Hon har inte fel, men varför pratar man inte om att de flesta även var fullvaccinerade? Såklart ingen som ställer den frågan heller. Vill man genuint dra ner spridningen, så är snabbtester vägen framåt. Att förlita sig på vaccin är inte en bra idé. Spelar ingen roll hur ofta dom säger "vaccin är bästa medel mot spridning". Lika osäkert som snabbtester, troligen mycket värre till och med. Vet inte varför jag glor på det där skiten.