2021-12-23, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vad i helvete har hänt i Japan? Har de fått ett virus som mutera bort sig själv?

Japanen har ju bland det högsta IQ:t i världen och är nu dessutom vaccinerad. De är intelligenta nog att använda mask, hålla avstånd och låta bli julbord och andra risksituationer.

Det hela är inte svårt att förstå. Har själv ett väldigt högt IQ och har därför självklart sluppit bli smittad. Om alla betedde sig som mig (eller som en genomsnittlig japan) så hade pandemin varit över för länge sedan.
Citera
2021-12-23, 13:46
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Japanen har ju bland det högsta IQ:t i världen och är nu dessutom vaccinerad. De är intelligenta nog att använda mask, hålla avstånd och låta bli julbord och andra risksituationer.

Det hela är inte svårt att förstå. Har själv ett väldigt högt IQ och har därför självklart sluppit bli smittad. Om alla betedde sig som mig (eller som en genomsnittlig japan) så hade pandemin varit över för länge sedan.

GRATTIS!
Inlägg nummer 700 där du snackar IQ och minsann skryter på ett anonymt forum hur smart du är där ingen kan kolla det eller ens bryr sig.

Får kanske ditt ego att boosta lite i alla fall, skönt inför jul.
Citera
2021-12-23, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det var lite av en fråga därav frågetecken.
Hur som så tror jag det har tagits upp.
Du tror inte immunförsvar kan påverkas negativt en eller ett par dagar efter vaccinering?

Det tror jag inte. Vad talar för att så skulle ske?
Citera
2021-12-23, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ett jävla tjat om hur man kan nå ovaccinerade grupper. Tror inte det handlar om kommunikation och information. De som inte vaccinerat sig nu trots att vaccineringarna inleddes för ett år sedan lär inte vaccinera sig imorgon heller.

Vill man nå ut till vägrare måste man tvinga dem. Frågan är om man vill ta det steget? Även här går andra länder längre i sitt motivationsarbete med böter osv...

Skulle det vara något för Sverige? Krav på vaccination för att få behålla försörjningsstödet?

Jag är för vaccin till riskgrupper och vem som helst får lov att ta det utöver. Men jo, dom som inte vill ta av olika anledningar lär ju inte ta det framöver heller. Fokusera att ge 3e till dom som verkligen behöver vaccin istället, för mycket fokus ligger på fel håll.

Krav är aldrig en bra väg att gå, Sverige är redan på god väg dit dock. Än så länge påverkar det inte allt för mycket men sakteliga blir det ju ett indirekt krav. Ju mer dom vill tvinga desto mer vill inte jag ha det. Folk tar ju redan idag vaccinet av helt fel anledningar. Man tar det för att skydda sig själv från svår sjukdom, end of story. Inte för att gå på en teater eller biograf. Hade folk stupat kors och tvärs i alla åldrar oavsett sjukdomsbild...då hade jag också nog hoppat på. Men max 1% dödlighet (i alla fall i Sverige)? Överdrivet. När ska dom börja påtvinga influensavaccin också? Typ få som brytt sig om det och är ju också något som tynger vården just nu och dödar folk årligen.

De flesta som dör väl idag bland de vaccinerade har väl inte fått sin 3e, eller hur är det? Jag vet det handlar i stort sett om åldringar, vilket egentligen borde tyda på att de fått 3e redan? De klarar ju förmodligen inte av att bli smittade med detta virus och behöver således fylla på konstant för att minska risken för just smitta. Onekligen hjälper vaccinet till att hindra allvarlig sjukdom, men ju längre ner i åldrarna man går desto mindre skillnad gör den.

Förrsten. Varför sa hon på PK angående snabbtester att dessa är väldigt opålitliga och ger en falsk trygghet? Hon pratade om det berömda julbordet i Norge. Hon har inte fel, men varför pratar man inte om att de flesta även var fullvaccinerade? Såklart ingen som ställer den frågan heller. Vill man genuint dra ner spridningen, så är snabbtester vägen framåt. Att förlita sig på vaccin är inte en bra idé. Spelar ingen roll hur ofta dom säger "vaccin är bästa medel mot spridning". Lika osäkert som snabbtester, troligen mycket värre till och med. Vet inte varför jag glor på det där skiten.
Citera
2021-12-23, 14:03
Medlem
Senaste data från Folkhälsomyndighetens excel-dokument.

Idag och -7dagar är antal fall. Sedan veckovis statistik med sju dagars rullande medel av antal fall per dag omräknat per miljon invånare (dubbla sju dagars rullande medel används nu, det ger lugnare beteende på bekostnad av ytterligare fyra dagars fördröjning).

senaste7 är för de senaste sju dagarna och tidigare7 är för en vecka sedan
procent anger procent ökning av dessa och sedan motsvarande R-värde
Kod:
region               idag  -7dagar  senaste7  tidigare7  procent  R-värde
Västmanland           206      181       568        462       23      1.2
Skåne                1007      735       461        332       39      1.3
Stockholm            1714     1138       432        302       43      1.3
Uppsala               206       73       387        294       32      1.2
Dalarna               116      129       385        312       24      1.2
Örebro                133       26       365        323       13      1.1
Totalt_antal_fall    5076     4012       335        259       30      1.2
Kalmar                 95       87       332        279       19      1.1
Halland                50      137       330        263       26      1.2
Gävleborg             132      120       312        309        1      1.0
Värmland              161      109       309        246       26      1.2
Blekinge               33       54       297        259       15      1.1
Jämtland_Härjedalen   103       78       290        203       43      1.3
Västernorrland         31       90       249        322      -23      0.8
Jönköping             171      112       247        224       10      1.1
Västra_Götaland       523      632       241        176       37      1.2
Sörmland               90       66       211        200        6      1.0
Västerbotten           73       43       166        142       17      1.1
Kronoberg              78       55       156        126       24      1.2
Östergötland           87      107       152        136       12      1.1
Norrbotten             57       31       141        110       28      1.2
Gotland                10        9        80        103      -22      0.8
Citera
2021-12-23, 14:06
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Å andra sidan är det knappt verkshöjd på era liv (du och japaner) om ni lommar runt och är rädda för precis allt.

Bokstavligen lebensunwertes lebens
Citera
2021-12-23, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Var kan man se hur många personer som ligger på IVA just nu, uppdelat på vaccinerade och ovaccinerade?
Finns det sådana siffror?

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Såg precis denna:

https://www.svt.se/datajournalistik/vaccinerade-och-ovaccinerade-pa-iva/
Man ska passa sig för statistik, både åt en eller andra hållet.

/J
Citera
2021-12-23, 14:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff567
Man ska passa sig för statistik, både åt en eller andra hållet.

/J

Ja allt går ju att vinkla om man har en agenda.
Citera
2021-12-23, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Vänder mig till expertisen, hoppas någon kan hjälpa mig.

Har en del konstiga symtom, började natten till igår, vid 2-tiden började magen härja och mola, var på muggen och det var ytterst lite och löst jag lyckades få ut, kunde iaf. inte sova nåt mer den natten.

Ont i magen fortsatte under hela dagen igår, fick springa på muggen ett flertal gånger, när jag väl kom hem från jobbet så la jag mig i soffan och tänkte jag skulle kunna sova en stund, frös som en hund och släppte en smygare, dessvärre var det även material, mindre trevligt.

La mig i ett skållhett bad ifall det var att jag blivit kall om magen igen som brukar ställa till det, middagen som skulle kunna vara boven tror jag inte på då den bestod av gröt och knäckebröd.
Efter en timme i det väldigt varma vattnet så frös jag fortfarande, började nu även få huvudvärk och gissningsvis hade jag feber.

La mig under täcke och värmefilt och skakade hela natten, ingen sömn, var upp på muggen 5-6 ggr och hoppades det skulle komma ut nåt mer men icke.

När jag till slut gav upp vid 5-tiden imorse hade jag nog feber, huvudvärk och yrsel utöver fortsatt ont i magen, smygarna ger fortfarande material.

Första jag tänker på när jag inte har halsont eller hosta är ju vinterkräksjuka, men inga känningar av att det skulle vilja komma upp någonting.

Och om det är Delta eller Omikron så borde väl känningar i bröstet vara bland det första man märker ?

Någon som har en ide, ska jag testa mig för covid, ska jag vänta och se om fler symtom dyker upp först, eller kan jag utesluta coviden ?
Det var nog tyvärr gröten... Shit alltså
https://www.gd.se/2010-12-10/matforgiftad-av-julgrot

PS. Hur fan kändes det efter bad i skållhett vatten? Kan inte varit någon höjdare?
Citera
2021-12-23, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Kinas vaccin Sinovac verkar inte fungera mot omikron, man rekommenderar boosterdos med mRNA då ej heller en tredje dos Sinovac hjälper.

https://www.rt.com/news/544131-china-hongkong-coronavac-sinovac-omicron/

Kan ju bli lite jobbigt i Kina om omikron får fäste.

Har det pratats NÅGOT om att ställa in OS?
Citera
2021-12-23, 14:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Har det pratats NÅGOT om att ställa in OS?

Inte vad jag vet, tyckte jag läste något om att de räknar med covidinfektioner.
Citera
2021-12-23, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Det var nog tyvärr gröten... Shit alltså
https://www.gd.se/2010-12-10/matforgiftad-av-julgrot

PS. Hur fan kändes det efter bad i skållhett vatten? Kan inte varit någon höjdare?

Oj, kanske talesättet "het på gröten" kommer därifrån.

Jag tänkte ju att jag skulle sluta frysa men blev bara varm på utsidan 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in