2021-12-23, 09:09
Medlem
Jag är invandrare eller expat som jag som arier också kan kalla mig, och jag har absolut inget emot att bli kallad invandrare eftersom det är precis vad jag är.
Citera
2021-12-23, 09:13
Medlem
Sunimods avatar
Sverige består av ett folk som tillhör världens mest lättkränkta folk.
Så sjukt att det inte är klokt.
Snart får man väl inte säga skåning, gotlänning eller stockholmare för då kränker man väl någon.

Han och hon går heller inte säga för personen kan vara ett hen. Alltså en person som anser sig vara varken man eller kvinna. Finns ett sådant fall där en lärare anklagades för att kränka en elev som hade antagit formen av att vara en hen.
Citera
2021-12-23, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Kulturberikare?

Sant, missa det ordet
Citera
2021-12-23, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Kolonisatörer?

Ja, varför inte.
Citera
2021-12-23, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Hur kommer framtida efterlysningar från ex. Farbror Blå se ut?
Gärningshen var en hen. Runt 160cm (om det nu inte är diskriminerande att ha med en längd). Klädd i kläder. Har ni sett hen?

Redan det du skriver är ett steg upp från när polisen gick ut med signalementet på brottsoffret istället för gärningsmannen vid en överfallsvåldtäkt.
Citera
2021-12-23, 09:31
Avslutad
Om man nu byter 'spelplan', till Sydafrika, därnere är vita människor 'sydafrikanere', trots de inte har varit i landet så länge som svarta afrikanere, är det inte lite väl mycket? Vita borde ju benämnas invandrare de också. De svarta sydafrikanerna borde skicka hem de vita till sina hemländer, där de passar bättre in. De har i alla fall inte låtit sig integrera sig till den afrikanska kulturen.
Citera
2021-12-23, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eva89
– Vi vet också att [ordet invandrare] används slentrianmässigt för att beskriva problem, konstaterade han.
– Vad ska man säga i stället, undrade Soraya Lavasani.
– Människor som invandrat, föreslog Barakat Ghebrehawariat.

Undrar vad han betraktar som uppfinningshöjden i sitt "arbete", sitt "forskningsområde".

Är det att han insett att man kan bygga/bygga om meningar.

Är det att även en invandrare kan vara en människa.
"Uppfinningshöjden" är att han lyckats få ut en massa skattepengar som svenskar tvingats betala för att kunna utmåla samma svenska skattebetalare som onda rasister och att försöka förbjuda svenskar att tala klarspråk.

Men det är inte hans egen förtjänst, det är tack vare TV4 och deras kompanjoner som ständigt framhäver galningar och lättkränkta å andras vägnar till den grad att svenskar själva tror att vi blivit galna.
Citera
2021-12-23, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Nu är det förbjudet och du gör klokt i att acceptera detta.
Fundera istället på ifall det finns fler kränkande ord vi kan plocka bort.
Vad sägs om svenne, som i svennebanan eller svennejävel?
Guling.
Zigenare.
Blatte.
Spagge.
Kulturberikare, pensionsräddare eller raketforskare med en ironisk underton.

Osv.
"I Grekland förväxlade man ofta romerna med en annan folkgrupp som man kallade atsiganoi, vilket har gett upphov till ordet cigani på de slaviska språken, zigeuner på tyska och zigenare på svenska. Därför är det fel att kalla romer för zigenare. De härstammar inte från Egypten utan från Indien."

Då borde det vara fel/kränkande att kalla dem romer ty de är inte rumäner.

"Ordet rom heter på romani roma. Ordet roma kommer ursprungligen av ordet dom och betyder 'en människa', 'en person'."

Så om vi ska vara korrekta så ska vi kalla dem "dom".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Romer
Senast redigerad av ViskSten 2021-12-23 kl. 09:40.
Citera
2021-12-23, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Om man nu byter 'spelplan', till Sydafrika, därnere är vita människor 'sydafrikanere', trots de inte har varit i landet så länge som svarta afrikanere, är det inte lite väl mycket? Vita borde ju benämnas invandrare de också. De svarta sydafrikanerna borde skicka hem de vita till sina hemländer, där de passar bättre in. De har i alla fall inte låtit sig integrera sig till den afrikanska kulturen.
Om de vita i sydafrika åker hem igen, då kommer allt bråk och alla motsättningar mellan svarta och vita att upphöra omedelbart i sydafrika.

Exakt det som resultat alla antirasister vill ha: ingen mer rasism, mycket mer samhörighetskänsla, alla naturligt "integrerade", mindre hat.

Tyvärr är den svenska politiken i sverige den motsatta, med förväntat resultat enligt ovan.
Citera
2021-12-23, 09:44
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
"I Grekland förväxlade man ofta romerna med en annan folkgrupp som man kallade atsiganoi, vilket har gett upphov till ordet cigani på de slaviska språken, zigeuner på tyska och zigenare på svenska. Därför är det fel att kalla romer för zigenare. De härstammar inte från Egypten utan från Indien."

Då borde det vara fel/kränkande att kalla dem romer ty de är inte rumäner.

"Ordet rom heter på romani roma. Ordet roma kommer ursprungligen av ordet dom och betyder 'en människa', 'en person'."

Så om vi ska vara korrekta så ska vi kalla dem "dom".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Romer
Så kalla personen en människa då, är väl inga problem att översätta ett ord.
Citera
2021-12-23, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eva89
Igår såg jag en tråd, hittar den inte nu, om statsvetare som skrivit på en lista om att utreda korruption osv i relation till invandringen, nåt sånt.

Kollade då om denne ockupant-statsvetare hade skrivit under den listan.

Det hade han inte, kunde väl tänka mig det.
Jag gissar att denna invandrade "forskaren" kvoterades in på tjänsten av en annan invandrare, kanske en klanmedlem, eller genom hot och utpressning: "ger do inte mig denna tjänst så är do rasist, din svenneho..".

Sedan blir han intervjuad i TV4 av en invandrare, en kanal som varit ägd av Bonnier.
Citera
2021-12-23, 09:48
Medlem
World.Citizens avatar
Bra att han markerar!

Orden används alldeles för slarvigt och nedsättande i dagens tal och skrift. Fungerar inte "människa" lika bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in