2021-12-21, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Totalt sett är det en otroligt märklig FU överlag.
Tingsrättsdomen var välskriven, men man slet isär varje indicium istället för att se helheten som i HR. Och HR lät SD ränna lös när man hade en morddom att meddela. Man tar sig för pannan.

Man bestämmer sig utifrån stelbenta juridiska paragrafer och regler (absolut inte sunt förnuft) att SD "har ju varit en fri man sen TR-domen" och inte ansetts vara skyldig förrän HR-domen offentliggjordes 28e Maj kl 11.00".

Men han hade ju samtidigt kunnat utsätta andra, inte minst sin egen familj för stor fara när han fick veta - och att polisen alltså inte kunde plocka in honom innan kl 11.00. HR hade ju redan fällt honom. Ett jävla korkat beslut av rätten, alltså. Han borde givetvis ha suttit tillsammans med sin advokat i TINGSHUSET eller POLISHUSET och mottagit domen där.

Vem hade tagit ansvaret ifall SD hade tagit sin familj som gisslan, eller något ännu värre?

Sånt får mig att slita mitt hår i en slags vanmakt.
Senast redigerad av zilvereko 2021-12-21 kl. 23:05.
Citera
2021-12-22, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tillägg: Vad menade SD med att Lena mördades "mot min vilja"? Varör lade man inte mer energi på att utreda detta uttalande? Om nu Lena mördades mot SDs vilja - vem var det då som så hett önskade att Lena skulle dö?

Det är en fråga som inte har fått något svar. Varför?

"Mot min vilja" kan tolkas som att han ansåg att LW hade sig själv att skylla, att hon hade valmöjligheten, men det kan också vara så att han menade att någon pushade honom att ta bort LW. Jag lutar mer åt första alternativet fast det fanns ju någon som inte tålde LW, helt klart.
Citera
2021-12-22, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
"Mot min vilja" kan tolkas som att han ansåg att LW hade sig själv att skylla, att hon hade valmöjligheten, men det kan också vara så att han menade att någon pushade honom att ta bort LW. Jag lutar mer åt första alternativet fast det fanns ju någon som inte tålde LW, helt klart.

Kanske har du rätt, men som jag ser det fick SD ett ultimatum som var emot hans vila. Det han själv ville var att ha det som tidigare: en fru som låtsas att inte se - som lever med skygglappar. Samt att ha haft en tyst Lena som inte ställde krav och utgjorde problem. Hon skulle bara foga sig. Tyckte han.

Men båda kvinnorna tog itu med honom på ett sätt som han inte trodde skulle ske. Så nu är även han död. På detta sätt finns det bara en vinnare. Så det kan bli..
Senast redigerad av zilvereko 2021-12-22 kl. 16:08.
Citera
2021-12-22, 16:14
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Kanske har du rätt, men som jag ser det fick SD ett ultimatum som var emot hans vila. Det han själv ville var att ha det som tidigare: en fru som låtsas att inte se - som lever med skygglappar. Samt att ha haft en tyst Lena som inte ställde krav och utgjorde problem. Hon skulle bara foga sig. Tyckte han.

Men båda kvinnorna tog itu med honom på ett sätt som han inte trodde skulle ske. Så nu är även han död. På detta sätt finns det bara en vinnare. Så det kan bli..

Nu tror inte jag att den som gav Stefan ett ultimatum menade att han skulle gå och mörda Lena utan mer att Stefan skulle avsluta förhållandet med Lena och koncentrera sej på sin egen familj. Vilket jag tycker är ett normalt ultimatum.
Senast redigerad av firebird1974 2021-12-22 kl. 16:16.
Citera
2021-12-22, 17:10
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Tillägg: Vad menade SD med att Lena mördades "mot min vilja"? Varör lade man inte mer energi på att utreda detta uttalande? Om nu Lena mördades mot SDs vilja - vem var det då som så hett önskade att Lena skulle dö?

Det är en fråga som inte har fått något svar. Varför?

Hon som han var gift med som ni nu har fiskat efter i över ett halvår här ?

Jobbas det något professionellt med detta då nu när han som utpekats och dömts är död?
Citera
2021-12-22, 17:24
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Hon som han var gift med som ni nu har fiskat efter i över ett halvår här ?

Jobbas det något professionellt med detta då nu när han som utpekats och dömts är död?

Inte från polis eller åklagare jobbas det med mer med detta fall. Det var någon journalist som skrev en artikel om mordet för ett tag sen, men om det var till någon nytta vet jag inte, Och per dags dato så är det enda dom möjligtvis skulle kunna åtala Hanna för är medhjälp till mord som har en preskriptionstid på 25 år medans preskriptionstiden för skyddande av brottsling och bevisförvanskning ligger på 3 år så där har tåget lämnat stationen så att säga. Men då måste dom kunna knyta Hanna till brottsplatsen.
Citera
2021-12-22, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Nu tror inte jag att den som gav Stefan ett ultimatum menade att han skulle gå och mörda Lena utan mer att Stefan skulle avsluta förhållandet med Lena och koncentrera sej på sin egen familj. Vilket jag tycker är ett normalt ultimatum.

"Nu får du se till att bli av med Lena" kan ju helt klart betyda det du skriver och det ligger väl närmast till hands att tonerna har gått så. Men SD tolkade det på ett annat sätt.
Citera
2021-12-22, 18:22
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
"Nu får du se till att bli av med Lena" kan ju helt klart betyda det du skriver och det ligger väl närmast till hands att tonerna har gått så. Men SD tolkade det på ett annat sätt.

Jag har alltid tolkat mordet på Lena som en sorts kärleksförklaring från Stefan till Hanna, Ett slags offer.
Typ, se vad jag har gjort för dej Hanna och kärleken våran, Men samtidigt var Stefan en konstigt ihopskruvad person så mordets motiv kan egentligen vara precis vad som helst, men att han var expert på att tolka in saker fel hela tiden råder det inget som helst tvivel från min sida.
Citera
2021-12-23, 00:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Inte från polis eller åklagare jobbas det med mer med detta fall. Det var någon journalist som skrev en artikel om mordet för ett tag sen, men om det var till någon nytta vet jag inte, Och per dags dato så är det enda dom möjligtvis skulle kunna åtala Hanna för är medhjälp till mord som har en preskriptionstid på 25 år medans preskriptionstiden för skyddande av brottsling och bevisförvanskning ligger på 3 år så där har tåget lämnat stationen så att säga. Men då måste dom kunna knyta Hanna till brottsplatsen.
Mord har ingen preskiptionstid och nu det blir generellt värre för buset då en utredning har pågått om preskription. Det ligger nu på remiss och lagförslaget kan börja gälla 1 Jan 2023 och regeringen är positivt instålld.

Bland annat för att tekniken att lösa brott går framåt och att idag kan dömda hålla sig undan och vänta ut preskriptionstiden.

En översyn av den straffrättsliga regleringen om preskription SOU 2021:90

"9.2 Medverkan
Vår bedömning: Medverkan till brott med livstids fängelse i straffskalan kommer inte att preskriberas.

Till ansvar ska inte bara den som utfört gärningen dömas utan även den som främjat gärningen med råd eller dåd, dvs. med psykiska eller fysiska medel. Även den som förmått någon annan att utföra gärningen ska dömas. Bestämmelserna om medhjälp och anstiftan till brott finns i 23 kap. 4 § brottsbalken.
Dessa brott har samma straffmaximum och därmed samma preskriptionstid som fullbordade brott.

Medverkan till de brott som i dag inte preskriberas enligt 35 kap.

2 § första stycket brottsbalken, är också undantagna från preskription. Detta följer av att bestämmelsen om medhjälp och anstiftan till brott är generellt tillämplig på brottsbalksbrott och specialstraffrättsliga brott som har fängelse i straffskalan.

Detta medför att medverkan till brott med livstids fängelse i straffskalan inte heller kommer att preskriberas, oavsett om det rör sig om medverkan till ett fullbordat brott med livstids fängelse i straffskalan eller medverkan
till ett straffbelagt försök till ett sådant brott."
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2021/12/sou-202190/
Citera
2021-12-23, 02:36
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:

Jag tror att HDs krav för att återförenas med SD var att han bröt all kontakt med LW. Men SD visste att LW aldrig skulle acceptera det. Hon skulle göra allt hon kunde för att se till så att de aldrig återförenades. Hon hade massor av konversationer som hon kunde visa för HD t.ex.

Alternativt så kanske HD krävde att SD skulle hålla ordning på sin älskarinna när hon gav sig på HD. HD ville inte ha något med henne att göra och tyckte kanske att det var SDs ansvar att skydda henne mot den stalkande älskarinnan. Det var ju hans fel. HD hade inte bett om något av det.

"Mot min vilja" kan tolkas som att han varnat/hotat LW många gånger om vad som skulle hända om hon gav sig på hans familj. Men hon vägrade lyssna. Vägrade backa. Utan bara trappade upp striden mer och mer. Tills SD inte såg någon annan utväg.
Citera
2021-12-23, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag tror att HDs krav för att återförenas med SD var att han bröt all kontakt med LW. Men SD visste att LW aldrig skulle acceptera det. Hon skulle göra allt hon kunde för att se till så att de aldrig återförenades. Hon hade massor av konversationer som hon kunde visa för HD t.ex.

Alternativt så kanske HD krävde att SD skulle hålla ordning på sin älskarinna när hon gav sig på HD. HD ville inte ha något med henne att göra och tyckte kanske att det var SDs ansvar att skydda henne mot den stalkande älskarinnan. Det var ju hans fel. HD hade inte bett om något av det.

"Mot min vilja" kan tolkas som att han varnat/hotat LW många gånger om vad som skulle hända om hon gav sig på hans familj. Men hon vägrade lyssna. Vägrade backa. Utan bara trappade upp striden mer och mer. Tills SD inte såg någon annan utväg.

Ingen annan utväg än mord? Om det nu var som du påstår så kunde paret D lagt alla korten på bordet inför varandra och de kunde ha polisanmält Lena. Krävt en samtalskonfrontation hos polisen. Då skulle det också framkomma vem som stalkade vem... Men paret D var så måna om sin fasad så jag tror knappast att de hade sett det som ett alternativ.
Med SDs sätt att hantera situationen och sitt privatliv blev de i stället hela Sveriges egendom inpå bara kroppen. För att inte tala om att bli hela Flashbacks favoritidioter.
Citera
2021-12-23, 11:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag tror att HDs krav för att återförenas med SD var att han bröt all kontakt med LW.
Det behöver du inte ens betvivla, ses i chatt med JG. Han måste sluta tänka på henne och livslångt kontaktförbud gällde.
Trots skilsmässa.

Henne själv gällde det inte, hon ljög medvetet och pippade hej vilt bskom ryggen på SD.
"Bara vänner"... bedyrar hon 14 dagar innan mordet.

Faktum är att syltryggen stod som en åsna mellan två hötappar efter HDs villkorade skilsmässa.

Hon ville inte ha honom tillbaka men släppte inte taget om varken honom - eller huset:

"När vi separerade, hade vi separerat, eem, eem ... om jag hade velat att det skulle bli bra, då hade inte vi separerat."
Citat:
Men SD visste att LW aldrig skulle acceptera det. Hon skulle göra allt hon kunde för att se till så att de aldrig återförenades. Hon hade massor av konversationer som hon kunde visa för HD t.ex.
Om kåtbocken velat lämna LW hade han gjort det för flera år sen.
Han gav sig inte ens när han blev tagen med fingrarna i syltburken mars 2017.
Istället fortsatte han i det fördolda och blev snarare mer sofistikerad att dölja deras sex med kontobyten och Rt.
Citat:
LW gick inte på HD ett dugg innan mordet.
Likt många andra tyckte hon det var pucko att HD flyttar 60 meter från hennes lgh.
För barnen skull.

Det är särskilt pucko att samtidigt förfasas sig över att hon är läskig och psykiskt instabil och kan ta sig till med vad som helst.
Med tanke på just barnen..

Loggbråket startar HD upp själv och förväntar sig reaktioner.
Förespeglar att hon inte är intresserad av de raderade loggarna men tar dem kort tid efter LW mördats.
Citat:
"Mot min vilja" kan mycket väl vara i paritet med att han de facto aldrig släppt LW sen deras affär startade.

Dealen var att hålla relationen dold till augusti som han säger i förhör.
Hon loggar hon inte Nordsjön och påtalar det på kvällen innan mord.
Nåt som även återspeglas i vad LW säger; att de tidigare pratat om faser/delsteg att påbörja en relation:

-" Kulmen var i våras, det var då vi började prata om Kilimanjaro.
-På skoj sökte han upp flygbiljetter till Dar es Salaam
-Det gick inte att söka längre fram än x antal månader, vet inte om det var tolv.
-så sökningen blev på februari 2017
(..)
-jag skrattade och skojade att jag inte trodde vi skulle åka så snart.
-Visste ju att det inte skule kunna bli så.
-Säg att han lämnat henne trots allt
-HAde ju behövt en jädra karantän."
(..)
-lång tid innan vi ens skulle kunna outa nåt förhållande.
- Och sedan ytterligare väntan innan vi skulle kunna åka.
-Men Kil blev liksom symbolen för det fria livet, när vi äntligen var vi, utan smygande, utan lögner, utan andra band. Bara han och jag."
(LW till FR 3 apr 2017, Ab 168)
Senast redigerad av develi 2021-12-23 kl. 11:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in