2021-12-22, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Som jag tidigare sagt verkar det oerhört känsligt att bara tycka att SE är misstänkt. Det är inte alls samma med CP,CA,Irak,KGB,VG mfl. Jag förstår inte varför.

Ja det förvånar mig lite..

Kanske så vill dom säga eg att vi inte får misstänka en oskyldig person..
Citera
2021-12-22, 18:56
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Du verkar ha huvudet på skaft, men varför anser du att misstankarna mot honom inte är särskilt starka? Du säger detta i förbigående utan att motivera närmare.

Genom utstämplingen minuterna innan mordet knyts han till Sveavägen cirka 40 meter bort från mordplatsen. Det är underligt att han inte missar mordet eftersom han hade väldigt bråttom till tåget.

Genom ett detaljerat signalemente av LJ knyts han till gränden Tunnelgatan/Luntmakargatan cirka 20-60 sekunder efter skotten. Det är i princip den enda meningsfulla uppgiften som han lämnar vid sitt första förhör, trots att han menar att han har befunnit sig bara några meter från mordet.

Genom väktarna knytas han till Skandia cirka 20 minuter efter skotten och är då helt chockad och utpumpad. Inget i materialet tyder att han befunnit sig på mordplatsen efter skotten fram till dess att han återvänder till Skandia.

De närmsta och trovärdigaste vittnena ger vid en sammanvägning en tämligen ordentlig beskriving av den flyende gärningsmannen. Han var cirka 180 cm lång, hade mörk rock, keps, mörka skor med vita sulor, handledsväska. SE var klädd just på detta sätt. Vittnen YN får även se en bild på SE och säger att han har samma kroppskonstitution som gärningsmannen.

Jag kan inte för mitt liv inte förstå de som förnekar att hela denna indiciekedja är tämligen stark. Sedan har vi massor av andra indicier mot honom, dvs. hans lögner, palmehat och vapenvana m.m.
Förlåt för sent svar. Jag är rädd att jag inte har något vidare intressant att säga om det utan bara kommer upprepa saker som ältats i tråden. I slutändan landar det väl bara i hur man värderar uppgifterna. Men det finns ingen teknisk bevisning mot honom, och inget vittne ser honom skjuta eller kan ens identifiera honom. Allt man har är en historia om hur det skulle ha kunnat gå till rent tidsmässigt och ganska forcerade förklaringar vad gäller vapen och motiv. De indicier du nämner är ju besvärande, men enklare att förklara utan att han skjuter Palme.
Citera
2021-12-22, 19:22
Medlem
Citat:
Fast man verkar få misstänka CP som är friad av rättsväsendet. För mig är det märkligt.

Om man skulle ställa alla poliser och jurister som anser att det finns starka bevis mot CP på rad, skulle man lätt få ihop ett tätt led som sträcker sig från Grand till mordplatsen.

Det finns däremot inte en enda person inom rättsväsendet som påstått att det finns bevis mot SE.
Citera
2021-12-22, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Bevisa att han är GM ?

Du måste ha fått saken om bakfoten..

Först misstänker man en person o sen samlar man bevis för att se om det är GM eller inte...

Jag har Engström som misstänkt GM o till det behövs inga bevis...

Men du har inte bevis att jag ska ta bort honom som misstänkt GM..

Du kanske har svårt för folk som misstänker Engström?

Bakfoten?
Det är så här du vill att samhället ska se ut alltså...
Springa runt och misstänka folk som sedan ska få bevisa sin oskuld!?

Jag har jävligt svårt för personer som sitter på forum och skapar statsministermördare av en liten ynklig fjäder!
Citera
2021-12-22, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Bakfoten?

Jag har jävligt svårt för personer som sitter på forum och skapar statsministermördare av en liten ynklig fjäder!

Jag vet inte om du är seriös eller inte...

Du får väl anmäla oss som misstänker Engström för att vara GM..

Eller flytta till Nord Korea typ..
Citera
2021-12-22, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Förlåt för sent svar. Jag är rädd att jag inte har något vidare intressant att säga om det utan bara kommer upprepa saker som ältats i tråden. I slutändan landar det väl bara i hur man värderar uppgifterna. Men det finns ingen teknisk bevisning mot honom, och inget vittne ser honom skjuta eller kan ens identifiera honom. Allt man har är en historia om hur det skulle ha kunnat gå till rent tidsmässigt och ganska forcerade förklaringar vad gäller vapen och motiv. De indicier du nämner är ju besvärande, men enklare att förklara utan att han skjuter Palme.

Dock är det rätt att misstänka honom..

Hellre ha fler misstänkta än färre o speciellt eftersom det inte blivit löst på 35år...Varför då plocka bort ett ev ljugande vittne ?
Citera
2021-12-22, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av opl87
Om man skulle ställa alla poliser och jurister som anser att det finns starka bevis mot CP på rad, skulle man lätt få ihop ett tätt led som sträcker sig från Grand till mordplatsen.

Det finns däremot inte en enda person inom rättsväsendet som påstått att det finns bevis mot SE.

Fast CP är friad?
Citera
2021-12-22, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Bakfoten?

Anser du att det finns någon misstänkt?
Citera
2021-12-22, 19:57
Medlem
quggels avatar
Citat:
Som jag tidigare sagt verkar det oerhört känsligt att bara tycka att SE är misstänkt. Det är inte alls samma med CP,CA,Irak,KGB,VG mfl. Jag förstår inte varför.

Det är väl hur enkelt som helst att förstå. De du nämner har mördat förut och några inte bara en gång. KGB har väl några hundra lönnmord på sitt samvete.

Men hur många har den bridgespelande grafikern från Täby?

Det blir väl ganska självklart att man behöver komma med en ganska så solid bevisning om man nu tror att han efter en toklång arbetsdag, dagen innan han ska resa bort med frugan och åka skidor, bestämmer sig för att skjuta statsministern med en långpipig revolver mitt på Sveavägen.
Citera
2021-12-22, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag vet inte om du är seriös eller inte...

Du får väl anmäla oss som misstänker Engström för att vara GM..

Eller flytta till Nord Korea typ..

Eller så får du acceptera att teorin är en otroligt osäker och fantasifull och att den självklart ifrågasätts.
Citera
2021-12-22, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Det är väl hur enkelt som helst att förstå. De du nämner har mördat förut och några inte bara en gång. KGB har väl några hundra lönnmord på sitt samvete.

Men hur många har den bridgespelande grafikern från Täby?

Det blir väl ganska självklart att man behöver komma med en ganska så solid bevisning om man nu tror att han efter en toklång arbetsdag, dagen innan han ska resa bort med frugan och åka skidor, bestämmer sig för att skjuta statsministern med en långpipig revolver mitt på Sveavägen.

Vilka har CA och VG mördat? Sedan kan jag inte förstå varför det ska anses ha bäring. Andrej Tjikatilo mördade över 50 människor men jag har svårt att se hur han är mer misstänkt för mordet än vad SE är.
Citera
2021-12-22, 20:09
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Det beror på hur man bedömer hans vittnesmål. Jag tror att de som misstänker SE anser att hans berättelse inte ger intryck av att vara självupplevd överhuvudtaget.

Det skulle ändå kunna vara så att han ej är GM, trots att han hittar på allt, för suget att bli någon, en kändis, någon som blev ett supervittne, är så stort.

Han känner att han inte uträttat något av vikt och värde i sitt liv, för sin omgivning och för samhället, men nu har han chansen.
.
Det var ju lite så när han försökte rädda skolan i Täby. Han gav blanka f*n i att han gick emot partilinjen. Kosta vad det kosta vill

Samma sak här: Han ör beredd att ljuga så inåt h**vete om att han var där, trots att hans insats som vittne var obefintlig (och inte heller GM). Men han såg chansen att bli någon, en centralfigur, som vittne.

Eller så var han GM men jag har svårt att tro det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in